نجات جان 35,000 نفر ایرانی، فقط با 5,000,000,000 تومان

فوران آتشفشان دماوند 10 هزار کیلومتر از زمین‌های زراعی و خانه‌های 35هزار نفر را تخریب می‌کند و این در حالی است که پیش‌بینی آن نیازمند تنها 5 میلیارد تومان اعتبار است.

ایسنا نوشت:

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: در صورت وقوع آتشفشان در دماوند 10 هزار کیلومتر از زمین‌های زراعی و کشاورزی مازندران تخریب می‌شود و احتمال آلوده شدن هوای تهران نیز وجود دارد.

محسن مرتضوی در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و توسعه پایدار که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی ساری برگزار شد، در خصوص آخرین دستاوردهای علمی آتشفشان گفت: دماوند آتشفشان خفته‌ای است که در گذشته فعالیت داشته و در آینده نیز فعالیت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جریان گدازه از جمله مخاطرات آتشفشان دماوند است که می‌تواند تمام شهرهای مازندران را تحت تاثیر قراردهد، گفت: جریان گدازه‌ها خانه‌های 35 هزار نفر واقع در دامنه دماوند را تخریب می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: مسائل آتشفشان از جمله مخاطرات محیطی است که قابل پیش بینی است و برای جلوگیری از تخریب اماکن طبیعی باید اقدامات پیشگیرانه هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان شناسایی خرده لرزه‌ها، گراوی متری، ایجاد شبکه GPS و بررسی داده‌ها را از مهمترین اقدامات در حوزه پیش بینی آتشفشان دماوند اشاره کرد و افزود: نمونه برداری از آب و گازهای آتشفشانی برای پیش بینی از وقوع آتشفشان در دماوند می‌تواند موثر باشد.

مرتضوی با بیان اینکه تخصص لازم برای پیش بینی وقوع آتشفشان در کشور وجود ندارد، گفت: در این زمینه باید اطلاعات لازم را از مراکز معتبر دنیا در اختیار بگیریم.

وی یادآور شد: آتشفشان دماوند برای سه استان سمنان، مازندران و گلستان چالش‌هایی را در بر دارد و در این راستا مسؤولان باید بودجه لازم و مناسب را برای پیش بینی وقوع آتشفشان اختصاص دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: میزان اعتبار مورد نیاز برای پیش بینی دقیق آتشفشان دماوند در حال حاضر پنج میلیارد تومان است که این رقم برای جلوگیری از حوادث کافی است و در برابر هزینه‌هایی که کشور متحمل می‌شود، ناچیز است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    33 9
    ای کاش هرچه زودتر فوران کنه بلکه مسئولین به خودشون بیان
    • سپهر A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      30 4
      تو با گفتن اي كاش داري مرگ چندين هزار ايراني رو ارزو مي كني
    • مریم A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      15 2
      واقعا فکر مکنی مفید باشه؟؟؟؟؟؟؟
    • افشین IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      3 0
      اگه راست میگی اون چیزایی که روزانه مرگ و میر داره را براش هزینه کنید نه چیزی که ممکنه ده ها ساله دیگه ممکنه اتفاق بیفته...بگو جیب چه کسی را می خوای پر کنی که واسه مردم ناراحتی...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    5 1
    گاهي بعضي از مديران ارشد براي كسب بودجه بيشتر دست به اغراق در آمار و اطلاعات مي زنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    18 0
    حالا مگر جون ايرانيها مهمه كه 5 ميليارد خرج بكنند اي واي چه چيزها ميگوئيد تازه معلوم نيست كه كي فوران ميكنه ..... نويسنده عزيز در كجا زندگي ميكني يادت نرود اينجا ايران است و آيندگان به پشيزي نمي ارزند كه حال مهمتر است تازه اگر به اينهايي كه الان هستند ارزش و بها بدهند
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    7 3
    5 میلیارد پول لازم دارند این بدبخت بی زبون (کوه دماوند) رو انداختند جلو بلکه آدما دلشون بسوزه......حیف حیف حیف!!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    9 0
    کو تا دماوند دود کنه، بلرزه، اتشفشان کنه، مذاب و خاکسترش بیرون بزنه و حالا مسئولین به خودشون بیان!!!! شما کشته های حوادث رانندگی که معادل 3 لشکر 10000 نفری در هر سال میشه با کشته های الودگی هوا در شهرها با سرطانهای ناشی از برنج و سبزیهای الوده تا اعتیاد و ایدز و هپاتید را بگیر ببین چقدر مسئل به خودش امده!!!!!