۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۱

در گذشته هیچ کس به تراشه‌های سیلیکونی به‌کاررفته در گوشی‌های همراه اهمیت نمی‌داد، اما این طرز فکر در سال 2009 با ظهور تلفن‌های هوشمند گران‌قیمت تغییر کرد. امسال، سال تراشه‌های پرسرعت موبایل بود.

فاطمه محمدی‌نژاد: خبر خرید بخش فناوری‌های همراه شرکت ای.ام.دی توسط شرکت کوالکوم، بزرگ‌ترین سازنده قطعات تلفن همراه که توانست ای.ام.دی را از پرتگاه ورشکستگی سال 2008 نجات دهد، مقدمه‌ای بود بر ظهور تراشه‌های قدرتمند موبایل در بازار.

به گزارش سی.نت، این اتفاق هم‌چنین با نخستین گام‌های حضور شرکت اینتل در بازار تلفن‌های هوشمند مصادف شد. خبر ال.جی مبنی بر این‌که در آینده در تلفن‌های هوشمند پیشرفته خود از پردازنده‌های اتم شرکت اینتل استفاده خواهد کرد، نشان داد که اینتل برنامه‌هایی جدی برای تولید تراشه برای ابزارهای کوچک دارد.

همه این اتفاقات بر خلاف رکود اقتصادی سال 2008 رخ داد؛ زمانی‌که اینتل بازار تراشه خود را در تایوان جمع‌آوری کرد، ان‌ویدیا از صفر شدن تقاضای خرید تراشه‌هایش خبر داد و میکرون تکنولوژی، دو هزار فرصت کاری خود را حذف کرد.

در خلال این آشفتگی‌های اقتصادی، اینتل با سرمایه‌گذاری‌هایش پیش افتاد و تراشه جدید خود، نهالم را به بازار معرفی کرد. در کنار تقاضای روزافزون برای ابزارهای کوچک، بازار نت‌بوک نیز رشد فزاینده‌ای داشت و اینتل اعلام کرد نخستین پردازنده جهانی خود را با نام اتم با سری جدید تراشه‌ها به بازار عرضه خواهد کرد. این پردازنده‌ها تقریبا در تمام نت‌بوک‌ها قابل استفاده هستند.

هیولت-پاکارد (اچ.پی) نیز تلاش کرد نت‌بوک‌ها را مثل یک تلفن هوشمند، به عنوان وسیله‌ای با قابلیت فناوری ارتباطات همراه نسل سوم بازسازی کند و همین، سبب شد نت‌بوک‌های اچ.پی خیلی زود در کنار آی‌فون، بلک‌بری و ابزارهای آندروید به بازارهای اپراتورهای موبایل ایالات متحده وارد شوند.

اینتل و ای.ام.دی در تولید انواعی از لپ‌تاپ‌های کوچک که درست بالاتر از نت‌بوک‌ها قرار گرفتند نیز موفق بودند. این لپ‌تاپ‌ها که فوق‌باریک نام گرفته‌اند، کمی بزرگ‌تر و سودمندتر از نت‌بوک‌ها هستند. کوالکوم با برنامه خود برای استفاده از تراشه‌هایش در ابزارهای نت‌بوک مانند که به اسمارت‌بوک معروف شده‌اند، به عنوان یک رقیب بالقوه برای اینتل شناخته شد. اسمارت‌بوک‌ها در واقع وسیله‌ای بزرگ‌تر از تلفن‌های هوشمند هستند.

از سوی دیگر، محبوبیت تلفن‌های نسل سوم اپل آی‌فون که در واقع یک کامپیوتر شخصی دستی است، این سوال را به دنبال داشت که چه چیزی باعث ضخامت زیاد این گوشی‌ها است.

از ماه می/ اردیبهشت به بعد، بدرفتاری‌ها نسبت به اینتل آغاز شد.‌ نخست، اتحادیه اروپا، جریمه‌ای به مبلغ 1.45 میلیارد دلار برای این تراشه‌ساز وضع کرد. به دنبال این اتفاق در ماه نوامبر/ آبان، مدعی‌العموم نیویورک شکایتی علیه اینتل تنظیم کرد و اصرار داشت که کمیسیون تجارت کشوری کاری انجام دهد.

اینتل تصمیم گرفت از منازعات قانونی آینده جلوگیری کند. بنابراین مبلغ 1.25 میلیارد دلار به شرکت ای.ام.دی که منشا تمام شکایات بود، پرداخت کرد. اما هنوز معلوم نیست آیا این موضوع کمیسیون تجارت کشوری را نیز راضی می‌کرد یا نه.

ان‌ویدیا که در حال تغییر شکل از یک سازنده تراشه‌ها گرافیکی به طراح تراشه‌های ویژه ابررایانه‌ها است نیز وارد میدان شد. این شرکت اعلام کرد که ساخت تراشه برای تلفن‌های هوشمند احتمالا نیمی از فعالیت تجاری این شرکت را در آینده بر عهده خواهد داشت.

اما در سال گذشته، ای.ام.دی تنها رقیب بزرگ و قانونی اینتل نبود. اینتل، Nvidia را تحت پیگرد قرار داد تا این شرکت تراشه‌های مخصوص خود را برای جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل به پایان ببرد. در عوض این مسئله، باعث تفحص بیشتر کمیسیون تجارت کشوری شد.

با وجود این‌که در پایان سال، اینتل از بازار تراشه‌های گرافیکی عقب نشست، اما تیتر اخبار پایان سال رسانه‌ها در مورد رایانه‌ها نبود، بلکه موضوع اصلی تلفن‌های هوشمند بودند. موتورولا دروید با سیستم‌عامل آندروئید 2.0 خود سروصدای زیادی به پا کرد. ای.آر.ام، شرکت انگلیسی طراح پردازنده‌ها برای آی‌فون، بلک بری، پالم‌پری، موتورولا دروید و بسیاری دیگر از تلفن‌های هوشمند، اعلام کرد طرحی برای تراشه‌های پرسرعت‌تر از 2گیگاهرتز دارد. این بدان معنا بود که این شرکت درست به سنگر اینتل حمله کرده است.

در سال 2010، به احتمال زیاد ابزارهای کوچک بیشتری ارائه خواهد شد. اپل ممکن است تبلت‌های جیبی تولید کند و اگر اپل این کار را نکند، ابزارسازان آسیایی این مسلما این وسیله را تولید خواهند کرد. کوالکوم، تگزاس اینسترومنتس، سامسونگ و حتی اینتل نیز به دنبال تولید تراشه‌هایی هستند که قدرت انرژی را نسبت به سرعت در اولویت قرار می‌دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =