۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴
مرگ‌های اتوبوسی/ پرونده

باز هم یک اتوبوس دیگر مرکب مرگ انسان‌های دیگری شد. این روند تا کی باید ادامه داشته باشد؟

امید کریمی: «اتوبوس مرگ» این دو کلمه تکراری، دیگر ضرب ندارد. دیگر نوشتن از مرگ در تصادف اتوبوس، غمباد قلنبه شده در گلو ندارد. در شش ماه گذشته آنقدر خبر تصادف، واژگونی، آتش‌سوزی و سقوط اتوبوس ها رسیده (اینجا) که شاید باید عادی شده باشد این خبر که «۲۰ نفر در سقوط اتوبوس به دره کشته شدند» اما عادی نیست. پس یکی از پربیننده ترین خبرهای روز سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۲، خبر «سقوط اتوبوس گرگان-کرج در دره ای در جاده هراز» بود. (اینجا)

ساعت ۴:۴۵ بامداد ۲۹ بهمن ۹۲، اتوبوس گرگان-تهران در جاده هراز، محدوده زیارباغ، پنج کیلومتر مانده به پلور، از جاده منحرف شد و به عمق دره سقوط کرد. ابتدا ۲۰ متر پایین رفت، اما در مرحله بعد،‌ ۲۰ متر دیگر در دره سقوط کرد. فاجعه آنقدر بزرگ بود که یک بالگرد امداد، یک اتوبوس آمبولانس و ۱۸ آمبولانس از سمت آمل به محل حادثه اعزام شدند. (اینجا)

نکته اما اینجا بود که این بار راننده از حادثه جان سالم به در برد. او در نخستین اظهار نظر گفت که مانع شدن یک خودرو روبرویی عامل انحراف و سقوط به دره شده است. اما پس از حدود ۸ ساعت، کار امداد همچنان ادامه داشت، چه اینکه اتوبوس روی سقف واژگون شده بود و مصدومان زیر اتوبوس گیر کرده بودند (اینجا و اینجا)

تصاویری که از حادثه منتشر شد،‌ عمق فاجعه را نشان داد (این عکس‌ها و این فیلم را ببینید) پلیس هم اعلام کرد هویت جانباختگان را به سختی می تواند تشخیص دهد (اینجا) هرچند روز بعد اعلام شد کشته شده ها از شهرهای ساری، ‌نکا، چالوس، گرگان و کردکوی بودند (اینجا)

جنازه

هرچند خبرهای اولیه، خواب‌آلودگی راننده را دلیل این حادثه اعلام کرد، اما مدیرکل پایانه های استان گلستان گفت که رانندگان این اتوبوس از کارت سلامت برخوردار بوده‎ و بررسی مسیرهای عبوری نیز نشان می ‎دهد که در مسیر مازندران سرعت بالایی نداشته اند. 

با این حال سرهنگ محمدنژاد فرمانده پلیس راه مازندران علت اصلی حادثه سقوط اتوبوس ولوو در دره پلور را چنین اعلام کرد: در بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی ، عدم توجه به جلو از سوی راننده اتوبوس ولوو ، علت وقوع حادثه بوده است. عامل این حادثه خطای انسانی بوده است.

او حادثه را چنین تشریح کرد: سقوط اتوبوس به دره طی دومرحله رخ داده و در مرحله اول اتوبوس از بغل به ارتفاع 20 متری سقوط کرده و راننده و تعدادی از مسافران در این هنگام به پیرون پرتاب شده‌اند و در مرحله دوم اتوبوس مجددا به عمق 20 متری افتاده است. (اینجا)

اما شرح حادثه ای که محمدرضا مهماندار رییس پلیس راه کشور می‌دهد، هولناک است: این اتوبوس در جاده هراز و در ساعت ۴:۳۰ صبح و در منطقه‌ای قبل از پلور که بسیار خطرناک است به دلیل حواس پرتی از جاده منحرف می‌شود. راننده پس از انحراف اتوبوس از مسیر و رفتن به سمت شانه خاکی متوجه می‌شود کمی جلوتر روی پل تیغه‌های بتنی (نیوجرسی ) قرار دارد. راننده برای آنکه به تیغه‌ها برخورد نکند خودرو را به سمت مخالف هدایت می‌کند اما سرانجام چرخ‌های عقب با نیوجرسی برخورد کرده و به این ترتیب پاره می‌شود و اتوبوس از مسیر به طور کلی منحرف می‌شود. اتوبوس به داخل دره سقوط می‌کند و ۲۰ متر پایین تر و پس از غلط اول تعدادی از مسافران و راننده از ماشین به سمت بیرون پرتاب می‌شوند. اتوبوس غلط بعدی را می‌زند و با سقف به ته دره برخورد می‌کند که همین عامل باعث می‌شود تا تعداد کشته‌ها بیشتر شود. (اینجا)

اما بازمانده های حادثه گفتند که راننده در هنگام تصادف مشغول حرف زدن با موبایل بوده است. (اینجا)

اما این تصادف، یکی از حوادث متعدد اتوبوس هاست. آمارهایی که در دو سال گذشته از تصادفات جاده ای منتشر شده،‌نشان می دهد حمل نقل عمومی پرمشتری در ایران، چندان هم ایمن نیست. در ۲۰ تصادف اتوبوس ها از ۱۵ فروردین ۹۱ تاکنون حدود ۱۷۰ نفر از ۱۵ فروردین ۹۱ کشته شده اند و تعداد بیشتری هم مصدوم (اینجا) و این آماری تاسف بار است. شاید اگر تعداد مسافرت های مردم با اتوبوس بیشتر بود، باید در انتظار کشته های بیشتری هم بودیم.

کافی است در خبرهای این صفحه جستجو کنید و دقیق شوید و تلفات تصادفات اتوبوس ها را ببینید؛

واژگونی اتوبوس مسافربری اسکانیا در مسیر تهران-اصفهان

اتوبوس و مینی بوس واژگون شدند، 14 نفر زخمی شدند

۱۲ کشته در تصادف کامیون با اتوبوس در جاده دامغان به شاهرود

۲ کشته و ۱۵ زخمی در واژگونی و آتش سوزی اتوبوس

بازهم اتوبوس اسکانیا در آتش سوخت

اتوبوس مشهد - بابل در آتش سوخت

اتوبوس ولوو در اصفهان آتش گرفت

کپسول گاز اتوبوس را به آتش کشید، 13 نفر مجروح شدند

تصادف اتوبوس بی‌آرتی با موتورسیکلت در خیابان ولیعصر

اسکانیاها در آتش

واژگونی اتوبوس در آزاد راه پل زال - خرم آباد 31 زخمی بر جا گذاشت

واژگونی اتوبوس در جاده اردبیل-آستارا

هرچند که اگر سراغ راننده های اتوبوس و صنفشان بروید،‌ می‌گویند این تصادفات دربرابر حجم فعالیتی که می کنند،‌ زیاد نیست، اما تصادفات حمل و نقل عمومی بخش مهمی از تلفات جاده ای را در ایران تشکیل می دهند. تلفاتی که در ۹ ماه از سال ۹۲، ۱۴ هزار و ۳۷۵ نفر را کشته است (اینجا

پلیس البته برای کم کردن از تلفات حمل و نقل عمومی،‌ تلاش هایی کرده است که آخرین آن منع شماره گذاری یک مدل از اتوبوس‌های اسکانیاست (اینجا) گرفتن تست سلامت و همچنین باطل کردن دفترچه رانندگی راننده هایی که موجب تصادف می شوند هم البته از اقدامات پیشگیرانه پلیس است. اما تصادفات اتوبوس ها تمامی ندارد. 

به گفته یک کارشناس دادگستری، یکی از عوامل تصادفات اتوبوس ها،‌ اقتصادی است: به دلیل شرایط بد اقتصادی، مردم قادر به تعویض قطعات به موقع نیستند و قطعات خودروها فرسوده است. باید قبل از آنکه اتفاقی بیفتد، چاره کرد. ولی هزینه ها بالاست و عامل اقتصادی در تصادفات اتوبوس، نقش اساسی دارد (این گفتگو را بخوانید)

اما باید چه کسی را مقصر دانست؟ همچنان راننده مقصر است؟ آیا همچنان اتوبوس‌های اسکانیا مقصر هستند؟ آیا می توان انتظار داشت که وزیر و مدیری و رییسی حداقل به اعتراض به تلفات جاده ای، استعفا دهد تا شاید اتفاقی بیفتد؟ (این یادداشت را بخوانید)

 ۴۷۴۷

کد خبر 339603

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    22 1
    ترا به خدا اين نظر را در سايت بگذاريد از چند وقت پيش كه موضوع تصادات گسترده اتوبوسها مطرح شد از شركت اتوبوس ساز و جاده و راننده ها و راهنماي و رانندگي و غيره و ذالك مطرح شد اما آخرش هم علت اصلي اين مرگ و مير ها بيان نشد و اما علت اصلي گارد ريلهاي غير استاندارد در جاده هاي كوهستاني از ديواره هاي بتني و يا سنگي و در جاده هاي كفي از گارد ريلهاي با پايه بتني و ورق محكم و اتصلالات پيچ و مهره استاندارد استفاده مي شود كه متاسفانه از حدود 5 سال قبل از نوعي گارد ريل با ورق نازك كه فقط چندين سانت توي آسفالت فرو مي رود كه در اين تصوير در جادع هراز نيز معلوم مي باشد استفاده مي شود كه اين امر باعث رفتن وسيله نقليه با خط مقابل و تصادف روبرو مي شود و يا مانند اين مورد باعث سقوط در دره شد .
  • احسان A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    55 0
    من خودم دانشجو ام و با اتوبوس زیاد رفت و آمد میکنم بعضی از راننده ها حواسشون همه جا هست جز به رانندگی با 110 تا سرعت داره میره لیوانش میفته راحت خم میشه دنبال لیوانش میگرده گوشی صحبت کردن و اس ام اس دادن و چایی خوردن که دیگه عادیه یه دفعه هیچی نمیشه دو دفعه هیچی نمیشه دفعه سوم میشه همین با 45 تا مسافر میره ته دره اتوبوس های vip کمربندش استانداره یعنی وقتی محکم کشیده میشه قفل میکنه ولی اکثر اتوبوسا یا کمربندشون خرابه یا کلا بعد چند دقیقه دیگه نمیتونی تکون بخوری(کسایی که با اتوبوس سفر میکنن منظورم رو میفهمن) واس همین کسی دوست نداره کمربند ببنده نتیجش میشه تلفات بالا اکثر اتوبوسا چکش ندارن یعنی اگه آتیش بگیره شکستن شیشه ها خیلی سخته راننده ها و مسافرا این جور چیزا رو مسخره میدونن...
  • مالك اتوبوس IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    11 4
    با سلام با توجه به كرايه فعلي و مسافرگيري و رقابت ناسالم و عدم پشتباني ادارات و سازمانها و بهونه گيريهاي مستمر و بدون خاصيت و عدم پشتيباني از طرف كارخانه هاي سازنده اتوبوس كه به هيچ عنوان حاضر به دادن خدمات پس از فروش نيستند . ديگر سرمايه گذاري در اين بخش صرف نمي كند و ريسك مي باشد . و شركتهاي كه فعاليت مي كنند حتي كوچكترين استانداردي نمي توانند رعايت كنند و فقط با جان مردم بازي مي كنند . ترا خدا كمي اين موارد را كارشناسي كنيد
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    16 1
    باسلام - من برای آقای روحانی نامه نوشتم و پیشنهاداتی راجع به اصلاح وضعیت رانندگی در ایران شدم . متاسفانه نه آموزش درست و جدی وجود داره ، نه رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی کنترل میشه و بدتر از همه اینکه هیچ وقت نشده که برای جلوگیری از تکرار حوادثی اینچنین راه حلی ارائه و اجرائی بشه . باید راننده های وسایل نقلیه عمومی ( تاکسی - اتوبوس - آژانسها و ... ) به صورت اجباری آموزش ببینند . قوانین ، خطرات و نکته های مهم دائم به آنها گوشزد بشه . اینطوری فرهنگ درست رانندگی به بقیه هم سرایت میکنه . تورو خدا مسئولین کشور این مشکل همیشگی و مهم کشور رو حل کنند .
  • یه بنده خدا A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    13 0
    اون سری توی ترمینال برون شهری آبادان یک دستگاه اتوبوس ایران پیما به مقصد شیراز بود که ما بشکل اتفاقی متوجه شدیم لاستیک عقب سمت راننده دارای ترک های عمیق و شکافت هستش به شاگرد گفتیم ولی اعتنایی نکرد به راننده گفتیم اون کم مونده بود ما رو کتک بزنه!!!! می گفت حالا شلوغ ش نکنین و چیزی نگین !!! خلاصه به تمام مسافرا گفتیم که موضوع اینه و وقتی اعتراض همه بلند شد به ناچار مجبور شدند لاستیک رو تعویض کنن چرا باید این گونه باشه؟! مطمئن باشید خیلی از اتوبوس ها همین مشکل رو دارن ولی کی بازرسی و کنترل می کنه؟ به نظرم باید راهنمایی و رانندگی در ترمینال ها دفتر داشته باشه و تمام این موارد رو چک کنه و خودروهایی که استاندارد لازم رو ندارن از سرویس دهی خارج بشن
  • بهنام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    6 0
    بي ارزش ترين جان مردم در دنيا فقط جان ايرانيييييييييييييييييييييييييي هاااااااااااااااااااا است والسلااااااااااااااام
  • لیلی از گرگان US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    1 0
    ترو خدانندازین گردن فلان ادارات و اون یکی اداره واداره بوق و....اگر آدمها کمی مسئولیت پذیرباشند شاهدهمچین اتفاقات ناگواری نیستیم .اگه اون آقا موقع رانندگی با موبایل حرف نمیزددر حالی که جون 40تا آدم تودستش بود این اتفاق نمی افتاد اگه به جلو توجه داشت این اتفاق نمی افتاد. اون استاد دانشگاهی که ترم 2دکتری بود یااون دختر جوونی که 24سال بیشتر نداشت وچند روز دیگه عروسی برادرش بودو... گناهشون چی بود که بخاطربیمسئولیتی یه نفر توجه کنید فقط یه نفر بایدالان زیرخروارها خاک باشند؟از همه بدتر اینکه من نمیدونم چرا خبر20:30اصلا این خبر رو پیگیری نکرد؟چند هفته پیش برای اون اتفاق تهران که دو نفر خانم کشته شده بودند 20:30خودشو کشت البته اون هم هموطنان وعزیزان ما بودندمانند اینها ولی روی اونها حساستربودند.
  • reza IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    7 0
    تا وقتی پلیس به کارش به عنوان یک منبع درامد نگاه کنه همینه ...پلیس فقط به فکر زوج و فرد و جریمه هاست نه جان و مال و ناموس مردم
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    2 0
    تقصیر پلیس نیست، رانندگی ایرانی ها افتضاحه. قوانین رو هم که انگار فقط برای دیگران نوشتند..برای این که حوصله شون سر نره پشت فرمون با تلفن حرف می زنن، اس ام اس می دن، چت می کنن؛ گوشی شون می افته خم می شن دنبالش می گردن.. بعد هم که پلیس نگهشون می داره چهار تا فحش هم نثار خاندان پلیس بدبخت می کنند. خودمون از نظر فرهنگی مشکل داریم فقط که این اداره و اون مسئول نیست.
  • حسين US ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    4 0
    با سلم بنده هم به نوبه خود به بازماندگان اين حادثه غم بار و دلخراش و جانسوز را به خانواده هاي داغدار تسليت عرض مي نمائيم متاسفانه ما هم دوست عزيز و با اخلاقمون جناب آقاي محسن چيت ساز استاد دانشگاه علي آباد كتول را از دست داديم و ما را داغدار نمود روحش شاد اميدواريم خداوند به همه بازماندگان صبر بده ..... در ضمن اين اولين بار نيست كه ما عزيزانمون را در اين جاده مرگ ( هراز ) از دست مي دهيم مسئولان محترم فكري به حال جاده هراز بكنيد تا كي بايد دست روي دست بگذاريم باز بعد يك مدت همه چي فراموش ميشه و روز از نو .......تاكي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!! حسين از بابل
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    1 0
    اسکانیا آتش می گیرد. حتی خود به خود.