شهریه ها دانشگاه آزاد احتمالا چند نرخی می شود

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه واحدها در رشته های مهندسی و پزشکی در نوع ارائه خدمات متفاوت هستند ضروری است که این واحدها با توجه به رتبه، نوع خدمات و منطقه جغرافیایی، خدمات متفاوتی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد،دکتر ناصر اقبالی  با تاکید بر افزایش شهریه مناسب با هزینه ها و تورم گفت: درحال حاضر با تورم 40 درصدی و پذیرش 600 هزار دانشجو روبه رو هستیم و این در حالیست که دانشجو در سال های آتی کاهش و تورم هم افزایش می یابد و روسای واحدها درخواست افزایش شهریه متناسب با رتبه دانشگاه، منطقه جغرافیایی و نوع خدمات دارند چرا که دانشگاه ها در رشته های پزشکی و مهندسی در نوع ارائه خدمات متفاوتند.

رییس مرکز آزمون گفت: 7000 رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب ندارد و 400 هزار صندلی واحدهای دانشگاهی خالی مانده است.

وی درباره ارائه نتایج کار کمیسیون آزمون گفت: کمیسیون آزمون به کمیسیون درآمد، هزینه و شهریه تبدیل شده بود.

اقبالی ادامه داد: در کشور حدود 20 هزار رشته محل داریم که این رشته محل ها در دوسال گذشته بالاترین میزان پذیرش دانشگاه را با جذب 600 هزار دانشجو داشته اند و این در حالیست که ظرفیت دانشگاه یک میلیون نفر است.

رئیس مرکزآزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به درخواست روسای واحدها گفت: روسای واحدها درخواست ساماندهی پذیرش دانشجو در مراکزو آموزشکده های فاقد داوطلب را داشته اند چرا که درحال حاضر 100 آموزشکده ما اعلام نتیجه کمتر از 200 نفر دارند که در این میان در بهترین شرایط نصف داوطلبان ثبت نام می کنند.

وی با بیان اینکه توسعه پزشکی مورد تایید است گفت: پیش از توسعه پزشکی باید شهریه های این بخش اصلاح شود چرا که درحال حاضر منابع و شهریه سایر رشته ها به پزشکی تزریق می شود و توسعه پزشکی درحال حاضربرای واحدها زیان ده است و بیمارستان ها به صورت کلی ضررده هستند.

اقبالی ادامه داد: ماموریت دانشگاه درمان نیست و از پیشنهاد استفاده از بیمارستان های تامین اجتماعی و خصوصی استقبال می کنیم حتی اگر کل شهریه را به بیمارستان ها بدهیم مقرون به صرفه است.

وی با اعلام نگرانی روسای واحدها از توسعه پردیس ها گفت: روسای واحدها در جلسات کمیسیون اعلام کردند درحالیکه مقاطع کاردانی و کارشناسی ما تعطیل می شود پردیس ها اقدام به ساخت و ساز می کنند و تصور می کنند این موضوع مغایر توسعه یکپارچه دانشگاه است و نباید در بازار رقابت آموزش عالی برای خودمان رقیب درست کنیم و البته این اظهارات بدون توجه به رشته های مورد پذیرش درپردیس ها بود.

رئیس مرکزآزمون دانشگاه آزاد اسلامی درادامه با بیان اینکه در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد بهمن ماه 3700 رشته محل وجود داشت گفت: در این میان پذیرش 800 رشته محل صفر و پذیرش 1200 رشته محل کمتر از 10نفر بود و ضروری است به سمت پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد و استفاده از ظرفیت داوطلبان بومی گام برداریم.

اقبالی همچنین گفت:‌ از 3700 رشته محل مورد اشاره در مقطع ارشد هزار رشته محل بدون آزمون شده و در اختیار واحدها قرار می گیرند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری آزمون ارشد در واحدهای دانشگاه آزاد گفت: وزیرعلوم نیز از دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری مناسب این آزمون با توجه به عقب افتادن آن تشکر کرد.

اقبالی همچنین با تاکید بر افزایش شهریه مناسب با هزینه ها و تورم گفت: درحال حاضر با تورم 40 درصدی و پذیرش 600 هزار دانشجو روبه رو هستیم و این در حالیست که دانشجو در سال های آتی کاهش و تورم هم افزایش می یابد و روسای واحدها درخواست افزایش شهریه متناسب با رتبه دانشگاه، منطقه جغرافیایی و نوع خدمات دارند چرا که دانشگاه ها در رشته های پزشکی و مهندسی در نوع ارائه خدمات متفاوتند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انصاف A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    100 7
    بهانه برای گران کردن شهریه داشتند که بحمدالله آن هم جور شد.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    73 4
    بنده در ترم قبل کل مبلغ شهریه رو تسویه کردم تا بتونم مجوز ورود به جلسه امتحانات رو بگیرم. اما وقتی برای انتخاب واحد ترم جدید به سایت دانشگاه رفتم، علاوه بر افزایش 3 درصدی هزینه ها در این ترم، با بدهی اضافه شده ترم قبل هم مواجه شدم. یعنی دانشگاه برای ترم های گذشته هم افزایش هزینه ها را منظور کرده است. حال سوال من این است، این عمل مسئولین دانشگاه منافاتی با پسوند (اسلامی) دانشگاه آزاد ندارد؟
  • ddddr IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    9 1
    از ما که گذشت حداقل به فکر نسلهای بعدی باشین
  • علی A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    7 6
    بیچاره دانشگاه آزاد اسمش بد دراومده بابا من نوه امو توپایه پنجم مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده ام شهریه یکسالش شده جدود 2 میلیون ناقابل درحالیکه ثبت نام پسرم تو دانشگاه آزاد با اونهمه هزینه اش کمتر نوه امه
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    14 1
    این دیگه چجور استدلالیه از بس شهریه گرونه صندلیاتون خالی مونده حالا میخاین بازم افزایش بدین مطمین باشید بقیه صندلیاتونم خالی میشه
  • دانشجوی مهندسی A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    4 0
    در دانشگاه آزاد دو نوع شهریه داریم.. یک شهریه ثابت که همانگونه از اسمش پیداست از زمان ورود به دانشگاه تا پایان فارغ التحصیلی برای دانشجو ثابت می ماند و دیگری شهریه متغییر که هزینه درس های انتخابی است که به صورت سالانه تغییر می کند... اما در ترم گذشته که قانون افزایش شهریه اعمال شد مشاهد کردیم که حتی میزان شهریه ثابت نیز میزانی افزوده شده است..که این موضوع بسیار جالبی است!!! ثابتی که دچار تغییر شود دیگر ثابت نیست..!!!! ثابت باید ثابت باشد ثابتی که ثابت نباشد ثابت نیست..!!!!!!!!!
  • هادی A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    8 1
    من 4 ترم بود که یه مبلغ ثابت به عنوان شهریه ثابت پرداخت می کردم ولی این ترم 35 هزار تومن بهش اضافه شده یکی بیاد معنی شهریه ثابت رو برای من شرح بده لطفا....
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    1 0
    دانشگاه ها بجای اینکه به فکر جوانان باشند به فکر برنامه های اقتصادی خودشان هستند ایا درست است متقاضی ورود به دانشگاه در سال فقط امکان شرکت در یک کنکور را داشته باشد که با یکی شدن امتحان کنکور این مشگل پیش امده است اگر دران یک روز متقاضی مریض باشد باید یک سال دیگر صبر کند
  • محمد حسن A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    1 0
    دانشگاه آزاد هر ترم شهریه هاشا به طور محسوس و نامحسوس و با دلایل مختلف داره زیاد میکنه و این حرف ها برای دانشجو های قدیمی خیلی مزحکه
  • فرناز مجیدی A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 0
    من ترم آخرم،24 واحد برداشتم شده 1700
  • یه بنده خدا... A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    بابا بخدا انصاف نیست!!!! خیلی گرونه... اینجوری همه ز گهواره تا دیپلم درس میخونن!!! این از وضع سوالات کنکور و قبول شدن دانشگاه سراسری!!! اینم از وضع شهریه دانشگاه آزاد... بخدا اینجوری همه از تحصیل دور میشن!!! یکیش خودم.... بابا همه که. لورد نیستن!!