در سال گذشته چهار هزار و 416 موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که تعداد قابل توجهی از آنان (34 درصد) در فصل تابستان جان باخته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس آمارهای موجود در این سازمان، بین مرگ موتورسیکلت‌سواران و فصول مختلف سال ارتباط معناداری وجود دارد به این معنا که در فصول گرم با افزایش تلفات در این بخش و در فصول سرد با کاهش این آمار مواجه هستیم.

در سال گذشته یک‌هزار و 500 موتورسیکلت سوار در فصل تابستان جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آمار تلفات در سال 1391 را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که آمار فوتی‌های موتورسیکلت‌سواران در فصل بهار همین سال یک‌هزار و 162 نفر (26.3 درصد)، در فصل پاییز یک هزار و 88 نفر (24.6 درصد) و در فصل زمستان 666 نفر ( 15.1 درصد) بوده‌است.

در سال 1390 نیز شاهد تکرار این روند هستیم، تا آنجا که 35.5 درصد کل تلفات موتورها در فصل تابستان گزارش شده‌است. در این سال یک‌هزار و 235 موتورسیکلت سوار ( 25.6 درصد) در فصل بهار،‌ یک هزار و 712 نفر (35.5 درصد) در فصل تابستان، یک‌هزار و 230 نفر (25.5 درصد) در فصل پاییز و 646 نفر ( 13.4 درصد) در فصل زمستان جان باخته‌اند.

آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال 1391 نسبت به سال قبل از آن 8.4 درصد کاهش یافته و از چهار هزار و 823 نفر در سال 1390 به چهار هزار و 416 نفر در سال گذشته رسیده‌است.

بر اساس آمارهای موجود در سال 1392 نیز با وجود آنکه هنوز آمارهای فصل زمستان نهایی نشده است به نظر می رسد بیشترین آمار مرگ موتورسیکلت سواران در فصل تابستان ثبت شده‌باشد.

در سال جاری (تا پایان آذرماه) یک‌هزار و 34 موتورسیکلت سوار در فصل بهار، ‌یک هزار و 303 نفر در فصل تابستان و 947 نفر در فصل پاییز جان‌باخته‌اند. در مجموع در نه ماهه امسال سه هزار و 284 موتورسیکلت سوار در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به طور کلی به توجه به آنچه در آمارهای فصلی این سازمان در مورد مرگ موتورسیکلت‌سواران گزارش شده‌است در فصل زمستان آمار مرگ موتورسیکلت‌سواران کمتر از دیگر فصول سال است که به نظر می رسد عمده دلیل آن استفاده بیشتر این افراد از کلاه ایمنی است. از آنجا که در فصول گرم سال عمده موتورسیکلت‌سواران از کلاه‌ایمنی استفاده نمی کنند و یا کلاه‌های آنان از استاندارد کافی برخوردار نیست،‌ کوچک‌ترین ضربه‌ای به سر در حین تصادف زمینه مرگ آنان را فراهم خواهد کرد.

از سویی دیگر در فصل زمستان علاه بر اینکه کمتر از موتورسیکلت استفاده می شود، راکبان این وسیله نقلیه نیز به دلیل لغزندگی سطح معابر با احتیاط بیشتر تردد می کنند و همین موضوع آمار حوادث این گروه را در زمستان کاهش می دهد.

47231

کد خبر 341359

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    2 1
    آخرین روز تابستان 92 خدا عمر دوباره به من داد! با موتور کراس 450 سی سی به دره ای عمیقی سقوط کردم که خدا رو شکر جان سالم به در بردم و نکته اش این بود که کلاه و لباس کامل موتورسواری (شولدر) داشتم که به کمتر آسیب دیدنم کمک کرد. به همه موتور سواران شهری و ورزشی توصیه میکنم حتما کلاه بزارند. چون تا یک بار خودشان زمین نخورند حیاتی بودنش رو درک نمیکنن
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    1 1
    هرچقدر سوخت و هزينه هاي ديگر گرانتر شود، تمايل مردم به استفاده از موتور بيشتر مي شود بخصوص در بهار و تابستان. پس براي جلوگيري از حوادث بايد قوانين را سختگيرانه تر اجرا كرد وگرنه در آينده تعداد مجروحين و كشته ها بيشتر خواهد شد.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین