ایسنا نوشت:

این روز‌ها بچه دبستانی‌ها هم به دیدن «معراجی‌ها»یی می‌روند که مخصوص بزرگسال است در حالی که ده‌ها فیلم کودک در کمد‌های بنیاد سینمایی فارابی خاک می‌خورند؛ آیا این‌گونه می‌خواهیم نسل آینده‌مان را «سینمارو» تربیت کنیم؟!

این روز‌ها «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی روی پرده رفته است و طبق اعلام پخش‌کننده‌ این فیلم «در ۱۳ روز اکرانش به فروش ۳۶۰ میلیون تومانی در کل کشور دست پیدا کرده که برای اسفندماه، فروش فوق‌العاده‌ای است.»

این فیلم در یک هفته گذشته مخاطبان ویژه‌ای داشته است: بچه مدرسه‌ای‌هایی که گروه گروه به سینما برده می‌شوند و در فقدان اکران یک فیلم کودکِ خوب و مناسب، «معراجی‌ها» را می‌بینند.

به عنوان مثال، شنبه ظهر (۱۰ اسفندماه) دانش‌آموزان دبستان پسرانه امیرکبیر تهران در سینما «شکوفه» به دیدن «معراجی‌ها» نشستند. ردیف‌های جلوتر برای دانش‌آموزان کلاس‌های پایین‌تر و ردیف‌های بالاتر برای سال‌بالایی‌ها بود.

قبل از اکران فیلم، تقریبا می‌شود گفت که بچه‌ها در سالن آرام نمی‌گرفتند و بعد از شروع فیلم هم چند نفری با هم صحبت می‌کردند. هر از گاهی صدای خنده بچه‌ها با دیدن چهره اکبر عبدی و دیگر بازیگران و حرکات‌شان بلند می‌شد، البته بعید به نظر می‌رسید که بچه‌های دوم و سوم ابتدایی خیلی متوجه مقصود فیلم و دیالوگ‌های «معراجی‌ها» بشوند اما در هر صورت «معراجی‌ها» اگر هیچ چیز هم برای‌شان نداشت، می‌توانستند یک ساعتی از فیلم را با حرکات بازیگران بخندند و شاد باشند.

وقتی از چند نفر از این بچه‌ها پرسیدیم که تا حالا به سینما آمده‌اند، همه‌شان در یک جمله متفق‌القول بودند. همه آن‌ها سال قبل برای دیدن «کلاه قرمزی» به سینما رفته بودند و به قول یکی از آن‌ها «آقا اجازه؟! آنقدر قشنگ بود که ما دو بار رفتیم سینما».

در اینکه فیلمی مانند «معراجی‌ها» برای بچه دبستانی‌ها به عنوان یک برنامه تفریحی از سوی مدرسه مناسب است یا نه، می‌شود بحث کرد، گفت و شنید اما جای این پرسش باقی می‌ماند که وقتی فیلم‌های مناسبی برای کودکان ساخته نشده یا مانند حجم عظیم فیلم‌های کودک ساختِ بنیاد فارابی اکران نمی‌شود، چگونه انتظار داریم که مردان و زنان آینده جامعه، سینما رفتن را از کودکی بیاموزند و از آن به عنوان یک تفریح سالم لذت ببرند؟!

با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه که طبیعتا بودجه‌های عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مدرسه‌هایی که شهریه‌های چند میلیون تومانی از دانش‌آموزان‌شان نمی‌گیرند، تلاش می‌کنند مانند ماه‌های گذشته از بلیت‌های نیم‌بهایی که سینماداران و دفاتر پخش برای‌شان فراهم می‌کنند، بیشتر استفاده کنند.

شاید وقت آن است که دفاتر پخش، سینماداران و در رأس آن‌ها، رییس سازمان سینمایی که در گفت‌وگو‌هایش از «دغدغه برای تربیت نسل سینما‌رو برای آینده» سخن می‌گوید، برای این موضوع فکری کند تا شاید مدرسه‌های بتوانند در سانس‌های اختصاصی، فیلم‌های کودکِ در کمد مانده‌ی بنیاد فارابی را روی پرده ببینند و لذت ببرند؛ نه فیلم‌هایی که شاید چندان تناسبی با سن کودکان مقطع ابتدایی و راهنمایی ندارند. دقیقا مانند بچه مدرسه‌ای‌هایی که در دوران راهنمایی به دیدن فیلم خارجی «هفت - Seven» (یکی از ده‌ها فیلم‌ ترسناک برتر دنیا در رنکینگ‌های بین‌المللی) برده شدند و خبرنگار ایسنا هم در آن سال‌ها یکی از این بچه مدرسه‌ای‌ها بود!

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • majid A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    3 126
    آقای نویسنده همفکران شما فقط برای کاخ نشینان میتونند فیلم بسازند که اونا هم که اصلاً سینما نمیاند بابا باید کل جامعه رو دید نه بخشی کسی اجبار به دیدن فیلم نکرده اگه نمیدونی بدون خیلی از سینماها سکانس های صبحشونو برای مدرسه ها کنار میزارند
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      39 1
      سکانس؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    3 26
    خوب حالا که چی !!!
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    92 2
    ایشون با این دوپینگ کردن ها میخواهد بگوید که فروش فیلمهاش همیشه میلیاردی هست و خیلی طرفدار داره ! هر کارگردانی با اکران ضعیفترین فیلم که بلیط مفتی به برخی ارگانها بده یا با تخفیف بچه مدرسه ای ها رو ببره سینما میتونه فروش میلیاردی بکنه
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    42 3
    در اين دولت هم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    117 7
    هر جوري هست مي خواهند آمار فروش فيلم را ببرند وبه نفع ده نمكي . تهيه كننده كار كنند
  • رضا IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    110 2
    من به ده نمکی و فیلمش و کارهای سیاسی این جماعت کار ندارم . اما آموزش و پرورش باید نسبت به اینگونه فعالیتهای مدارس نظارت داشته باشد . در گذشته کانون پرورش کودکان و نوجوانان مرکز برنامه ریزی ساعات فراغت دانش آموزان کشور بود و بچه هارا با محیط کتابخانه و کتابخوانی آشنا می کردند و بیاد دارم که غالبا کودکان اولین نمایشهای تصویری را در این کانون تجربه می کردند اما متاسفانه هم اکنون مدیران مدارس بدون هیچ برنامه ای بلاجبار کودکان را به تماشای فیلمهایی می برند که هیچ سنخیتی با سن و سال آنان نداشته و صرفا بواسطه دریافت پول از والدین و یا تخفیفاتی که کارگردان فیلم به مدارس می دهد بدنبال اهداف خاص خود هستند.
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      56 1
      دقيقاً . به نظر من بايد قانوني در آموزش و پرورش تصويب بشه كه بچه هاي مدرسه اي رو فقط بتونن به جشنواره هاي كودك و نوجوان يا فيلمهاي مخصوص نوجوانان ببرن. در اين صورت هيچ جناحي نميتونه به نفع خودش از اونها سوء استفاده كنه
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    196 5
    فیلم اقای ده نمکی و باید رکورد فروش بزنه حالا به هر قیمتی مثل فیلم اخراجی هاکه سربازها رو میبردن
  • بی نام EU ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    164 3
    فایده اش اینه که دو روز دیگه ده نمکی با صد تا خبرگزاری مصاحبه میکنه و میگه فیلم من پرفروش ترین فیلم سال شد!زمانی که پسرم در دبیرستان تحصیل میکرد همه بچه های مدرسه شونو بردن واسه دیدن اخراجی ها!این آقا فکر کرده مردم ایران ابله و نفهم هستند و متوجه نمیشوند تیم حامی ایشون داره چه کار میکنه...
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    60 4
    اصلا چرا باید بچه های ما "سینما رفتن را از کودکی بیاموزند" ؟ مگر در سینماهای ما چه چیز مهم، هنرمندانه یا با ارزشی نمایش داده میشود؟ سینمای ما برای نسلی هایی که از کودکی با فرهنگ کتاب خوانی ، سینما و تئاتر رفتن، موزه دیدن و.... بزرگ شدند، جاذبه ای ندارد و به همین علت در حال احتضار است. این چه انتظاری است که از کودکان ما دارید؟
  • hossein IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    224 5
    براي دانش آموزا آب نداره براي تهيه كننده و كارگردانش كه نون داره!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    231 6
    به همون دلیلی که اکثر شبها از اخبار 20:30 آمار فروش بالای این فیلم داده میشه.چرا تبلیغ فراوون ورایگان برای آقای ده نمکی ؟؟؟؟ما جیگر نیستیم آقایون همین
  • محمد محمدی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    میخواین بفرماین دلیل فروش بالا دسته دسته بردن بچه هاست ؟؟؟ این ادبیات خیلی وقته تاریخ مصرفش تموم شده نه خیر مردم علاقه دارن و مین این که بچه ها رو میبرن سینما از دهه 60 هم بوده خوده بنده بار ها بارها از طرف مدرسه رفتیم سینما اصلا دلیل نیست ... فیلم با سابقه عامه پسندانه ساخته شده و مردم برای همین سابقه فیلم های دیگه کارگردان میرن و میبین ...قبول کنین که فیلم فروش زیادی خواهد داشت نه به لطف ایمکه دسته دسته بچه ها میرن نه مردم دوست دارن
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      79 6
      خیلی راحت از زبان مردم حرف می زنی؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      6 6
      آره. در این شکی نیست که فیلم فروش خوبی داره و خواهد داشت. بجث سر اینه که اولا چرا با چنین کارهایی فروش خودش رو با سوءتفاهم روبرو می‌کنه و همین ظن‌هایی که تو همین صفحه به وفور دیده می‌شه رو برای خودش ایجاد می‌کنه. اما مهمتر از اون اینه که چرا اصلا بچه‌ها را باید پای چنین فیلم‌هایی برد؟ پاراگراف آخر متن رو بخون، کلی فیلم‌های کودک مناسب و آموزنده تو آرشیوهای کشوری موجوده،‌کافی صبح‌ها اکران ویژه‌ای برای مدارس در نظر بگیرن و خارج از برنامه اکران عادی سینماها، برای کودکان فیلم‌های مناسب سنشون پخش کنن. این کار از هر جهت سوده، هم فیلم کودک، هم خود دانش‌آموز، هم سینما و هم نگاه جامعه
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    152 2
    همون سودی رو که برای پر کردن جمعیت کم ,استقبال کننده از سفرهای استانی داره
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    516 9
    میخوان بگن فیلم هایی که ما میسازیم پربیننده است
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      خوبیش اینه که بچه ها با دفاع مقدس بیشتر آشنا میشن.
    • امير A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      67 88
      خوب بچه فيلم كودكانه ميخواد ديگه چرا ايراد ميگيرى ميخواى فيلم تاركوفسكى يا پاراجانف ببرند
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      203 4
      اصولا تو هالیوود فقط کافیه تو یه صحنه فیلم، خون یا کشت و کشتار داشته باشه. واسه همون یه صحنه یا نمیزارن زیر 16 سال ببینه یا باید همراه خانواده بیاد. اونوقت شما تصور کنین تو فیلم معراجی ها دارن یه عده رو تیر بارون می کنن خون داره از همه جا می پاشه بچه هام دارن نیگا می کنن :))
    • محسن A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      57 1
      من کلاس چهارم بودم رفتیم فیلم توبه نصوح رو دیدیم . چی بگم اخه!!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    377 6
    رانت آقای ده نمکی قطع نمی شود !
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    278 1
    ما بچه بودیم بردنمون سینما توبه ی نصوح آنقدر ترسناک بود که من هیچ وقت فراموش نمیکنم دوم ابتدایی هم بردنمون فیلم سفیر اونم ناراحت کننده بود بنظرم از سی سال پیش که من کلاس سوم بودم تا الان که پسرم کلاس سومه مسولان فرهنگی طرز فکرشون فرقی نکرده
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    252 4
    يعني نميدونيد؟ خوب فروش فيلم بالا ميره، مخاطباش زياد ميشن و بعدش ده نمكي مياد ميكه كه پر مخاطب ترين فيلم سال رو ساخته! اين سخت بود؟ اين هم يه جور رانت خواريه ديگه!
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    94 2
    خب باید با روشی بیننده برای فیلم هایشان پیدا کنند. تماشاگران اتوبوسی از مدارس و ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی با تخفیف و جایزه و... برای فروش بیشتر این فیلمها به سینما آورده می شوند و طولانی ترین زمان اکران را دارند و در حداکثر سینماهای تهران و شهرستانها به نمایش درمی آیند. در آخر هم می گویند فروش چند میلیاردی داشتیم و پر فروش ترین فیلم سال شدیم.
  • بیژن A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    28 1
    معلومه دیگه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    34 1
    خوب دلیل فروش بالای فیلم هم همین بوده دیگه...!؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    بچه ها رو میبرن که آمار تماشاگر فیلم بالا بره و همه بگن چقدر فیلم دهنمکی خوب و پر فروش بوده! یهو دیدی اتباع کشورهای دوست و همسایه هم واسه بالا بردن تعداد تماشاگر با هواپیمایی اوتوبوسی چیزی آوردن سینما!!! اینجور سو استفاده از مردم تو کشور ما چیزی عجیبی نیست.
    • majid A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      9 267
      آقا یا خانم بی نام نمیدنی بدون قسمت صبح اکثر سینماها برای ارگان ها و سازمان ها نیم بها می باشد و کسی رو هم اجبار به دیدن فیلم نکردند اگه دوست نداری چرا شانتاژ میکنی
    • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      21 27
      اجبار نیست ؟ تو نرو ببین چی میشه !!!...
  • ایلیا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    121 3
    شاید فیلمش در حدیه که فقط بچه ها ازش لذت می برن غیر از اون فیلمی که قراره تا چند وقت دیگه سریالش از تلویزیون پخش بشه رو چرا باید تو سینما دید و حتی وقتی تونستن یه سریال حداقل 12 قسمتی رو تو یه فیلم سینمایی خلاصه کردن به نظرتون چقد آب بستن بهش؟؟ ارزش دیدن داره؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    7 150
    بترکه چشم حسود. انشاله که این یکی فیلم کارگردان مردمی و ضد فتنه آقای ده نمکی هم پرفروش میشه.
    • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      96 3
      فقط فتنه فتنه رو خوب یاد گرفتی؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    72 2
    وقتی صداو سیما اسپانسر این فیلمه انتظار دیگه ای دارید؟
  • sadegh A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    62 6
    من به عنوان یك رزمنده دفاع مقدس خجالت می كشم كه از رزمندگان سوء استفاده می شود تنها برای یك جناح خاص و كسی هم صدایش در نمی آید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    5 109
    بهر حال فیلمش خیلی قشنگه از فیلمای استادهای سینمای ایران که خیلی بهتره این فیلم ده نمکی نیست که مردم به سینما میبره این شخصیت ده نمکیه که مردم دوست دارن حرفاش رو تو فیلمها بشنون
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    6 98
    اگه با این حرفها اروم مشید و میخواهید که بگید عصبانی نیستم از اینکه این فیلم پر فروشه پس هر چی میخواهید بگید که چیزی که مفته حرفه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      67 2
      فعلا كه شما عصباني هستي!
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    7 130
    هدفت از اين خبر چيه من اين فيلم و ديديم خيلي قشنگه سينما هم پر از جمعيت عادي بود، نه بچه مدرسه اي و نه سرباز خبرآنلاين!!! نيتت درست كن چرا كه به اعتقاد ما مسلمونا نيت كار از خود عمل مهمتره
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      33 1
      اولا بالای خبر نوشته «ایسنا نوشت» یعنی خبر واسه ایسنا است و خبرآنلاین صرفا خبر ایسنا رو اینجا گذاشته. ثانیا کسی نگفته تو هر ساعتی که بری همش بچه‌ها نشستن!!!! نمی‌دونم چرا ساده‌ترین حرفا رو مردم ما بد می‌فهمن، یکی الکی الکی کف و سوت میزنه و یکی هم الکی الکی حرف رو می‌کوبه. بابا اینجا کسی نگفته فیلم بده یا خوبه، کسی هم نگفته تو سالن همه‌ش بچه‌ها رو می‌برن. گفته شده اولا این‌که بچه‌ها رو می‌برن با صحنه‌های این فیلم تناسب سنی نداره، ثانیا برای بچه‌ها میشه برنامه‌ریزی بهتری برای اکران فیلم داشت و از آرشیوهای فیلم کودک که تو کشور کم هم نیست استفاده کرد
    • بی نام SE ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      17 0
      نمی دونم شما با این نیت خوبت چرا این همه منفی میخوری!! شاید هم علتش بقول دوستمون این باشه که بدون خوندن خبر همینطوری نطر میدی!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    34 2
    اونوقت همین آقایون دم از عدالت میزنند!!!
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    34 2
    و البته خونین ترین فیلم تاریخ سینمای ایران. یادتون هست که...
  • ندا A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    19 2
    فیلمایی که مثلن درجه یکن هم ارزش دیدن ندارن چه برسه به این فیلم
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    16 1
    بیچاره ما که کارگردانان بزرگمان را خانه نشین کرده اند و کارهای درجه سه مثل این را به خوردمان میدهند.
  • بی نام A1 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    12 1
    اون از برنامه کودک اینم از این... اخه بچه های معصوم چه گناهی دارند اخه؟