۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
دعوای پدر و پسر، شیخ حمد را به میدان آورد

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه برکنار شده قطر در پی بروز اختلاف میان امیر سابق قطر با امیر فعلی به عرصه سیاسی قطر بازگشته است.

منابع آگاه در شورای همکاری خلیج فارس به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه برکنار شده قطر در پی بروز اختلاف میان شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر فعلی به عرصه سیاسی قطر بازگشته و مجددا فعال شده است.

شیخ حمد بن جاسم در پی انتخاب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به عنوان امیر جدید قطر به دستور او از سمت نخست وزیری و وزارت امور خارجه عزل شد و به لندن رفت و در آپارتمانی مجلل در نزدیکی هاید پارک اقامت گزید. وی 22 سال وزیر امور خارجه قطر بود.

منابع آگاه می گویند که امیر سابق قطر که پس از انتخاب شیخ تمیم لقب "امیر والد" را در این کشور یدک می کشد، شبکه خارجی ویژه ای برای خود تدارک دیده که با فعالیت های وزارت امور خارجه فعلی قطر تضاد دارد. این مساله باعث بروز مشکلاتی جدی در عرصه سیاسی قطر شده به گونه ای که شیخ تمیم نمی تواند به تعهداتی که به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه کویت و ریاض و ابوظبی در کنفرانس های متعدد داده است، عمل کند و به آنها پایبند باشد.

منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که حمد بن جاسم اخیرا به پاکستان سفر کرده و با شماری از مقام های مسئول پاکستانی دیدار کرده و تلاش کرده است که آنها را با وعده سرمایه گذاری های کلان در پاکستان به پیوستن به پیمان قطری - ترکیه علیه حکومت جدید مصر ترغیب کند. گفته می شود پاکستانی ها پیشنهادی قطر را رد کرده و توافقات خود با ریاض و همکاری های قوی عربستان و پاکستان در عرصه های مختلف را گوشزد کرده اند.

همچنین حمد بن جاسم در سفری غیر رسمی به نیویورک با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل دیدار کرده و از وی خواسته است که مواضعی علیه حکومت جدید مصر که بتواند باعث تقویت مواضع اخوان المسلمین شود، اتخاذ کند. گفته می شود این تلاش وی نیز ناکام مانده است.

اگر چه شیخ حمد با عنوان سمت خاصی این تحرکات را انجام نمی دهد اما مسئولان شورای همکاری می گویند که تحرکات تقریبا مستقل وی که در چارچوب فعالیت های دیپلماتیک رسمی قطر نمی گنجد نشان از بروز چند دستگی در داخل قطر دارد که به طور ملموسی نشان می دهد که نیروهای سیاسی حکومت سابق در حال قدرت گرفتن هستند به ویژه که نشانه هایی مبنی بر بازگشت نیروهای گارد قدیم وابسته به شیخ حمد به قدرت نیز وجود دارد.

در عین حال امیر والد گفته است که به هیچ عنوان انتقادی به او بر سر حمایتش از اخوانی ها را نمی پذیرد و به شدت با مخالفان همراهی او با اخوانی ها برخورد خواهد کرد.  

همچنین تعهد مکتوب شیخ تمیم به ملک عبدالله، پادشاه عربستان و امیر کویت در خلال نشست سه جانبه ای در ریاض مبنی بر توقف حمایت های قطر از اخوان المسلمین و حمایت از حکومت جدید مصر باعث خشم پدرش امیر والد شده به گونه ای که وی را متهم با ناپختگی و سوء تدبیر کرده است.

پیش از این و در جریان نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امیر تمیم از این که کشورهای عضو شورا به قطر اعتماد نمی کنند و توجهی به پیشنهادهای اصلاحی دوحه برای شواری همکاری خلیج فارس نمی کنند، شکایت کرده بود که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان به او واکنش نشان داد و گفت که شما سندی ارائه دهید که ثابت کند قطر به ضرر منافع شواری همکاری عمل نمی کند. در حالی که ما اطلاعات موثقی داریم که برخی مسئولان قطری از برخی افراد خاص که تلاش می کنند ثبات و امنیت منطقه را به خطر اندازند، حمایت می کند.

52262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    3 4
    احتمالا دو صباحی در ظاهر بچه خیلی حرف گوش کن و بامهر و محبتی می شود اما زیز زیری شروع به یارگیری می کند؛ بعد عربستانیها کمکش می کنند سر بابایش را زیر آب می کند. البته ممکن است این اتفاق نیافتد ولی معمولا در تاریخ اینجوری بوده.