رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم همگرایی دولت‌های اسلامی تاکید کرد.

«علی لاریجانی» امروز (سه شنبه) در مراسم گشایش «همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی» اظهار داشت: انقلاب مصر برای قدرت های بزرگ قابل پیش بینی نبود و به همین دلیل بود که آمریکایی ها ظرف سه هفته سه موضع گیری متفاوت داشتند.

وی تاکید کرد: تحولات کشورهای تونس ،عراق و افغانستان را از دیگر تحولاتی بیان کرد که قابل پیش بینی نبود.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جنگ 33 روزه برای قدرتهای بزرگ غیر مترقبه بود و فکر نمی کردند که چنین نتیجه ای رقم بخورد .

وی با بیان اینکه تقسیم بندی قدرت در حال از بین رفتن است و شرایط ظهور و تکثر قدرتها یک واقعیت صحنه بین المللی است، خاطر نشان کرد: قدرتهای بزرگ خیلی چیزها را مخصوصا برای خاورمیانه می خواسند تجویز کنند اما نشد. آنها می خواستند شرایط را در سوریه ظرف چند هفته تغییر دهند و در عراق و افغانستان به دنبال اهدافی دیگر بودند که اتفاق نیفتاد و این نشانه این است که وضعیت قدرت های جهانی در حال تغییر است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درموضوع عراق، قدرت های جهانی تقریبا متحد بودند اما نتیجه آن چیز دیگری شد و یا در جنگ 33 روزه هم نتیجه چیز دیگری بود.

وی تصریح کرد: شرایط جدید، دموکراتیک شدن و آزاد شدن ملت ها را نوید می دهد و ما در پس هر یک از این فرایندها شرایط دموکراتیک را می بینیم اگر چه این دشمنانی هم دارد اما وضعیت به این سمت حرکت می کند.

وی با اشاره به سیاسی شدن جوامع و فعال شدن جریان های سیاسی و نیز نقش روحیه شورآفرین و حماسه گر در عرصه رخدادهای منطقه گفت: خمودگی و خواب آلودگی در حال رخت بربستن است و عنصر بیداری اسلامی در این جوامع جلوه گری می کند.

لاریجانی با بیان اینکه این وضعیت را در فلسطین می بینیم، افزود: گروههای نقش آفرین در فلسطین آنهایی هستند که شور آفرینی و جهاد گری در آیین شان است و گروه های سازشکار در حاشیه هستند و یا در لبنان مقاومت و حزب الله چون مجاهدانه زندگی کردن را برگزیده اند، نقش آفرین هستند و در سوریه هم مقاومت نقش آفرین است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابر این عنصر شورآفرینی موضوع مهمی است که در معادلات قدرت نقش آفرین شده است البته جنس بدلی هم دارد که جایگاه مجاهدت را تخریب کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط ظهور جریان نو، قدرت هایی می توانند نقش آفرین باشند که حرف نویی داشته باشند، کاستی های مسیر طی شده را بتوانند جبران کنند نه اینکه این قدرت برود، یک قدرت شبیه او جای او را بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی از قدرت های کهنه قبلی ظاهر متفاوتی دارند، اما حرف نویی برای تسلط و ظهور ندارند، بنابر این این جا یک مجال برای ظهور قدرت هایی که حرف نو داشته باشند، به وجود آمده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه حضور فکر سیاسی در حیات مسلمانان عنصر مهمی است که جلوه گری می کند، اظهار داشت: ما در چهار، پنج دهه گذشته می بینیم که فکر سیاسی در حیات مسلمانان آرام آرام خودش را نشان داده است و این یک نقطه مهم است.

وی افزود: نکته دیگر حضور عنصر مجاهدت و مقاومت است، مخصوصا در این سه دهه اخیر این عنصر مقاومت و مجاهدت به عنوان مهم ترین جریان تاثیرگذار در خاورمیانه خودش را شکل داده است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به این جریان های بدلی مجاهدت کاری نداریم، این ها جز آبروریزی چیزی نیستند، این جریان های تکفیری و افراطی جریان های مجاهدت اصیل نیستند و جریان های دست ساز برای آبروریزی هستند، اما مقاومت اصیل که ریشه در تفکر ناب محمدی دارد، عنصر تاثیرگذار شده است.

لاریجانی افزود: گاهی می خواهند شکل و چهره این جریان را تخریب کنند، از این جهت گاهی می نویسند ما حزب الله را جزو گروه های تروریستی اعلام می کنیم، البته با اعلام کردن شما مشکلی حل نمی شود و همان مشکل ریاضت منفی حماقت خودتان را مستقر تر می کنید، این یک واقعیت است باید با این واقعیت کنار بیایید، نمی توانید آن را با انگ زدن حذف کنید.

 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =