تاثیر حضور کاترین اشتون بر وضعیت گردشگری خارجی

تبلیغات منفی علیه ایران و روابط بین المللی با کشورها سبب شده است که ما در این سالها در جذب گردشگر خارجی موفق نباشیم.

زهرا تالانی: چند روزی از حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان می گذرد. فعالان حوزه گردشگری معتقدند که حضور این مقام مسئول می تواند علاوه بر بهبود روابط دیپلماسی بر گردشگری خارجی ما هم تاثیر بگذارد. در همین زمینه با آرش نورآقایی رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی راهنمایان تور کشور گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:


شما حضور خانم کاترین اشتون را در رونق حوزه گردشگری خارجی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر موقعیت خوبی است که می تواند در صورت برنامه ریزی و هدایت آن در رشد گردشگری تاثیر بگذارد. حضور ایشان به عنوان بالاترین مقام اروپایی،صددرصد تبلیغات منفی که علیه ایران وجود دارد را کم می کند و باید مسئولان ما از این شرایط به نفع خودشان استفاده کنند.


بنابراین اینکه کارشناسان حضور گردشگری خارجی را به روابط دیپلماسی ربط می دهند درست است؟

صددرصد.روابط دیپلماتیک هرقدر روان تر و شفاف تر باشد، برای گردشگری کشور بهتر است چون آنها ایران را ناامن می دانند.اما مشکل این است که مسئولان کشور از دیپلماسی گردشگری استفاده خوبی نمی کنند.


یعنی دولتمردان به موضوع دیپلماسی گردشگری اهمیت نمی دهند.

دقیقا. از زمان دولت یازدهم،دولتمردان و مسئولان برای ارتباط با کشورها در سطح بین اللمل تلاش فراوانی کردند و الان نتیجه آن را در کم شدن تحریم ها می بینیم اما در میان دولتمردان به این موضوع پرداخته نمی شود و برخلاف حرفها، چندان گردشگری خارجی ما رونق نیافته است.هنوز گردشگران ما سنتی هستند یعنی کسانی که به تاریخ و تمدن ایران علاقه مند هستند بیشتر سفر می کنند.درحالیکه ما باید بتوانیم همه نوع گروه را جذب کنیم.


اما آژانس داران و تورگردانان معتقدند که امسال نسبت به سالهای قبل گردشگری خارجی رونق گرفته است.

بله. این موضوع صحت دارد چون گردشگران به دنبال مناطق و کشورهای جدید هستند .اما این اصلا ربطی به تبلیغات و تلاش مسئولان ما ندارد.ما باید در شبکه های جهانی به معرفی کشورمان بپردازیم و تبلیغات خوبی انجام دهیم اما الان چنین نیست.


یعنی تغییر دولت ربطی به افزایش گردشگری خارجی ندارد؟

در این زمینه تحقیقی نشده که چقدر تغییر دولت در رشد گردشگری خارجی تاثیر داشته چون ما در فصل بهار امسال هم که هنوز دولت قبلی بود این رشد را داشتیم. به هرحال گردشگر به کشور ما می آید اما چون ما زیرساختهای مناسبی نداریم این مشکل ساز است. البته بیشتر گردشگران ما از کشور چین و همسایه هستند که تعامل خوبی با آنها داریم اما الان که خانم اشتون آمدند فرصت خوبی است که گردشگراز کشورهای اروپایی هم داشته باشیم.


اتفاقا آقای دکتر حجت هم به موضوع زیرساختها اشاره کردند.

بله زیرساختهای ما مشکل دارند و این یک واقعیت است. این زیرساختها شامل فرهنگ مردم هم می شود.مثلا مردم ما وقتی یک خارجی را می بینند نمی توانند ارتباط خوبی با او بگیرند و یا یک فروشنده سعی می کند محصولش را به چندین برابر قیمت بفروشد چون او خارجی است . درحالیکه در هیچ کشوری شما نمی بینید ای برخورد را با توریست داشته باشند.در مراکز خرید ما همه چیز طوری طراحی شده که انگار قرار است تنها ایرانیها استفاده کنند اما در همین کشور مالزی شما به هر مرکز خرید یا تفریحی بروید، در کنار توالت فرنگی یک توالت برای مسلمانان هم هست.شاید به نظر موضوع کوچک یا مسخره ای باشد اما همین ها برای توریست خیلی مهم است.


در موضوع افزایش گردشگری،برخی شرایط جنگ و ناامنی کشورهای همسایه را هم مطرح می کنند.

می تواند مرتبط باشد. به هرحال همانطور که گفتم ما الان فرصتهای خوبی برای جذب گردشگر خارجی داریم که حیف است از آنها استفاده نشود.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    57 3
    تا زماني كه خيلي چيزهاي زيرساختي از جمله آزاد تر كردن نحوه پوشش خارجي ها اصلاح نشه قطعا وضعيت توريست پذيري ايران عوض نميشه
    • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      24 2
      البته خیلی عوامل دیگه روباید اضافه کرد مثل اینترنت لاک پشتی فیلترشده، عدم وجود دوربین های گوگل که کمک زیادی به گردشگرها میکنه، سیستم حمل ونقل ضعیف ( مثلا تمام ایستگاها باید تابلویی داشته باشه که تمام ایستگاها شو نشون بده. نمونه شو خودم تو شهر رم دیدم خیلی راحت میشه مسیرهاروپیداکرد حتی سایت اینترنتی هم هست که کافیه مبدا ومقصد روبدی خودش بهترین مسیر روپیش بینی میکنه). زیرساخت هایی مانند هتل و.... مهمترازهمه تبلیغات که تمام کشورها این کارومیکنن کافیه سایت های خبری خارجی و حتی تبلیغ درشهرهای ترویستی دنیا مثا رم، پاریس و..
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    21 0
    قبول کنید هر چیزی جدا از سیاست غلطی که در جذب توریسم داریم ،فرهنگ خاص خودش را میخواهد که متاسفانه در کشور وجود ندارد ،چه برسد به اینکه نهادینه شود ....