رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری خود به بودجه سازمان، مشکلات مددجویان، مسکن، اشتغالزایی و خدمات به بیماران مبتلا به HIV/ایدز اشاره کرد.

زهرا تالانی: همایون هاشمی سازمان بهزیستی نشست خبری پایان سال خود را با هدف جمع بندی اقدامات انجام شده سال 92 و اولویتهای سال 93 برگزار کرد. در این نشست خبری، هاشمی رئیس سازمان ابتدا گفت: خوشبختانه با وجود تمام سختیها امسال توانستیم با گروههای همیار و مددکار خدمات رفاهی و اجتماعی را به خوبی انجام دهیم.

 او قول تا که تا اردیبشهت سال بعد 68 هزار خانوار  که در نوبت هستند سال بعد تحت پوشش سازمان قرار بگیرند.

او جذب مشارکتهای مردمی را اولویت سازمان اعلام کرد و گفت: کل مشارکت مردمی امسال 700 میلیارد تومان بود که البته بخشی از کمکها هم پنهان است و قابل شمارش نیست.

هاشمی با بیان اینکه ایدز در کودکان خیابانی یکی از پرمخاطره ترین آسیبها در کودکان خیابانی است گفت: مشکل اساسی در این زمینه خلاء ضوابط قانونی است چرا که پس از ساماندهی کودک توسط سازمان بهزیستی اولیای کودک از طریق مراحل قضایی کودکشان را از طریق سازمان بهزیستی گرفته و در این زمینه اختلال ایجاد می‌کنند. ما در این زمینه با قوه قضاییه مکاتباتی انجام دادیم تا این مشکل را حل کنیم.

او گفت: بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری و همسرآزاری است اما چون این مباحث جرم تلقی می شود برای همین یکی از مشکلات سازمان بهزیستی این است که مددکاران این سازمان ضابطان قضایی نیستند و باید با ایجاد طرح‌هایی و توجه دستگاه‌های قضایی مددکاران سازمان بهزیستی به عنوان ضابطین قضایی معرفی شوند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: قوه قضاییه باید یا اجازه این کار را به مددکاران ما بدهد یا ضابطین قضایی در این زمینه معرفی کند.

او در مورد بودجه مصوب این سازمان گفت: کف نیازهای سازمان بهزیستی برای ارائه مطلوب خدماتش اعتباری معادل 2000 میلیارد تومان است که امسال از طرف دولت یازدهم 38 درصد منابع سازمان بهزیستی در ردیف‌های مختلف، افزایش یافت که اگر ارقام ریالی از طرف ستاد، وزارت رفاه و سایر دستگاه‌ها نیز به سازمان بهزیستی کمک شود می‌توان در این زمینه با برنامه ریزی و ابتکار لازم در حوزه‌های مشارکت‌ های مردمی به روند مطلوبی در حوزه خدمت‌های ارائه شده در حوزه سازمان رسید.

به گفته هاشمی سازمان بهزیستی تنها دستگاهی است که 98 درصد اعتبارات خود را از دولت اخذ کرده است.

هاشمی در بخشی از نشست خبری خود مهمترین اقدامات سازمان بهزیستی در سال 92 را بیان کرد که در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
مسکن مددجویان در سال جاری بیش از 25 هزار مسکن به مددجویان ارائه شد که در سال آینده نیز این رقم افزایش یافته و 30 هزار مسکن به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی ارائه می شود.در دولت یازدهم تا کنون بیش از 10 هزار واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تحت پوشش داده شده و 30 هزار واحد نیز به زودی به آنها واگذار می شود.در حوزه مسکن اتفاق خوبی که از محل صرفه جویی رخ داده این است که 350 هزار میلیارد تومان برای ساخت واحدهای مسکونی مددجویان تخصیص داده شده است.
بیماری اوتیسم
طرح پایلوت بیماری اوتیسم در 188 هزار و 654 کودک دو تا پنج سال تحت پوشش به پایان رسیده و در سال آینده قصد داریم این طرح را به صورت سراسری در کشور اجرا کنیم.
اشتغال مددجویان
در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی بیش از 37 هزار شغل ایجاد شده است که متاسفانه بیش از 23 هزار طرح در مشاغل خرد و خانگی در مراحل بانکی متوقف شده و این در حالیست که اشتغال معلولان به طور ویژه‌ای توسط سازمان در دستورکار قرار دارد. سازمان توانمندسازی مبتنی بر جامعه را اولویت اصلی در حوزه توانبخشی است و تعداد زیادی تحصیلکرده آماده به اشتغال تحت پوشش سازمان بهزیستی وجود دارد. در سال جاری 20 هزار و 261 دانشجو از کمک هزینه دانشجویی برخوردار شده‌اند.
اعتیاد در حوزه اعتیاد شمار مراکز DIC را به 120 مرکز رسانده‌ایم و مراکز پذیرش شبانه که در فصول سرد سال بیشتر مورد توجه بوده و با ارائه غذا و خدمت رایگان در حال فعالیت هستند به 45 شلتر رسیده‌اند. بیش از 553 هزار نفر در حوزه اعتیاد از طرف سازمان بهزیستی خدمت می‌گیرند که 2315 مرکز در حوزه اعتیاد همانند کمپ‌ها، مراکز سرپایی و شلترها در حال فعالیت هستند.
خدمات مشاوره بیش از یک میلیون نفر از خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند که عموما خدمات سازمان بهزیستی در این حوزه رایگان بوده است.
آسیبهای اجتماعی بیش از یک میلیون نفر از خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند که عموما خدمات سازمان بهزیستی در این حوزه رایگان بوده است.
ایدز 23 باشگاه مثبت راه اندازی شده و تعداد افرادی که در 9 ماهه ابتدای سال جاری در این باشگاه‌ها حضور داشتند 2500 نفر بوده و قصد داریم افزایش این باشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.


بخش دوم نشست خبری اختصاص به سوالات خبرنگاران داشت که در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
لایحه کودکان بدسرپرست و بی سرپرست از طرف ریاست جمهوری به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است و و مراحل نوشتن ضوابط اجرایی آن به اتمام رسیده است. تنها باید در معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب برسد تا به مرحله اجرایی در سازمان برسد.
مهد کودک در زندانها
‌هیچ نهاد و دستگاهی بدون اخذ مجوز نمی‌تواند مهد دایر کند و ایجاد هرگونه مهد دولتی کنترل شده و حمایتی باید با اخذ مجوزهای لازم از طرف سازمان بهزیستی در این زمینه باشد.

 

صدور کارت هوشمند
در دو هفته گذشته صدور کارت هوشمند انجام شده است تا 90 درصد خدمات در حوزه توانبخشی با این کارت‌ها ارائه شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    0 0
    آفرین بر ما!!!!