۰ نفر
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

مهر نوشت:

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از ابتلای 10 هزار و 987 نفر از جمعیت کشورمان به بیماری سل در سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس آنچه که زمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، بیماری سل می‌بایست تا سال 2050 در دنیا حذف شود.
دکتر محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه های وزارت بهداشت برای روز جهانی سل در نظر گرفته شده بود، گفت: روز جهانی سل مصادف است با 24 مارس هر سال که 4 فروردین ماه می شود و با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی ب/NC/BA سر می بریم، امکان اطلاع رسانی هر چه بیشتر در زمینه مبارزه با سل فراهم نمی شود.
او با اعلام اینکه وارد مرحله جدیدی از مبارزه با سل در سطح جهان شده ایم، گفت: بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، تا سال 2050 می بایست به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت فقط یک نفر مبتلا به سل وجود داشته باشد که این به معنای حذف این بیماری است.
گویا با اعلام اینکه 11 هزار مبتلا به سل در کشور طی سال گذشته به ثبت رسیده است، گفت: برای رسیدن به آمار سازمان بهداشت جهانی، راه زیادی در پیش داریم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت بیماری سل در کشور اشاره کرد و گفت: ابتلا به سل در بیماران دیابتی چهار برابر بیشتر است همچنین افراد سیگاری دو برابر بیشتر از سایر افراد مبتلا به سل می شوند.
او با بیان اینکه قبل از انقلاب به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 140 مورد مبتلا به سل داشتیم، اظهار داشت: این آمار هم اکنون به 14 مورد در هر 100 هزار نفر جمعیت رسیده است.
گویا با اشاره به کاهش 33 درصدی میزان بروز سل در کشورمان گفت: برنامه های وزارت بهداشت در سال های گذشته باعث کاهش 36 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری سل شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تشریح و درمان رایگان مبتلایان به سل را یکی از برنامه های موفق کشورمان در جهت کاهش آمار ابتلا به سل دانست و گفت: واکسیناسیون رایگان ب ث ژ از بدو تولد برای کودکان یکی دیگر از برنامه هایی بوده که منجر به کنترل بیماری سل در کشورمان شده است.
او به وجود 487 آزمایشگاه سل در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: 48 آزمایشگاه پیشرفته در مراکز استان ها و 8 آزمایشگاه فوق پیشرفته که ظرف 3 سال گذشته در شهرستان هایی که شیوع بالایی از بیماری سل را داشته و یا دسترسی بقیه استان ها به این شهرستان ها میسر بوده است، باعث شده که ما بتوانیم در مسیر کنترل بیماری سل موفق باشیم.
گویا از وجود آزمایشگاه های پیشرفته در شهرهای گرگان، مشهد، زاهدان، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، اهواز و بیمارستان مسیح دانشوری تهران خبر داد و گفت: تا قبل از یکماه گذشته تشخیص سل در کشورمان به دو ماه زمان نیاز داشت، اما پس از اینکه توانستیم تجهیزات بسیار پیشرفته برای تشخیص این بیماری را وارد کشورمان کنیم، هم اکنون تشخیص این بیماری در مدت دو ساعت امکان پذیر شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که این دستگاه های تشخیصی فوق تخصصی پیشرفته که تنها در انحصار آمریکا بود، با تلاش های ما از طریق سازمان ملل توانستیم آنها را وارد کشور کرده و در چهار نقطه کشورمان راه اندازی کنیم.

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =