بر اساس یک قانون نانوشته، قیمت تورهای داخلی در تعطیلات نوروزی به نحو سرسام‌آوری افزایش می‌یابد. اما دلیل چیست؟

روزنامه توریسم نوشت:

دیدن «کاپالی چارشی» در استانبول جذاب‌تر است یا دیدن حافظیه و سعدیه؟ به راحتی می‌توان در یک نظرسنجی ساده در قالب یک پرسش از هموطنان، به این سؤال پاسخ داد.

بسیاری از اماکن گردشگری کشور، خدمات رفاهی نامناسبی را به مشتریان و گردشگران داخلی ارائه می‌دهند و گردشگر ایرانی ترجیح می‌دهد پول خود را در جایی هزینه کند که هم احترام بیشتری ببیند و هم خدمات خوبی در قبال هزینه‌هایش دریافت کند. شما باشید کدام را انتخاب می‌کنید؟ رفتن به یکی از شهرهای شمالی کشور با هزینه‌های سرسام‌آور و دیدن مناظر تکراری، یا رفتن به ترکیه و ارمنستان و دوبی با بودجه کمتر و خدمات بهتر و احترام بیشتر؟

در بسیاری از کشورهایی که میزبان گردشگران ایرانی هستند، به راحتی و با هزینه‌ای کمتر از ایران، می‌توان وعده‌های غذایی متنوع و ارزان و مناسب تهیه کرد. حتماً همه ما برخی مواقع که نزدیکان‌مان از سفر به ترکیه برمی‌گردند و از قیمت کالاهایشان می‌پرسیم، از ارزانی و مناسب بودن قیمت‌ها نسبت به ایران شگفت‌زده می‌شویم.

اینها دلایل قانع کننده‌ای برای ایرانیان است تا برای چند روز هم که شده سری به کشورهای همسایه بزنند و از اوقات فراغت خود با آرامش بیشتری لذت ببرند. در برخی از مناطق توریستی ایران، برخورد بد خدمه سوییت‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌ها با گردشگران غیرقابل باور است. برای برخی فروشندگان در استان‌های توریستی، مسافر یعنی فرصتی برای چپاول که نباید آن را از دست داد!

کیفیت برخی رستوران‌های بین جاده‌ای ایران هم در شأن کشوری با فرهنگ دیرینه ما نیست. وضع بسیار بد بهداشت قهوه‌خانه‌ها و مسافرخانه‌ها در شهرهای توریستی ایران، رغبت برای سفرهای داخلی را کاهش می‌دهد.

 

توریسم ایران در وضعیت «های سیزن»

به باور کارشناسان گردشگری، نزدیکی قیمت تورهای داخلی و خارجی تنها یک علت خاص دارد و آن هم این است که ما ایرانی‌ها در ایام نوروز در «های سیزن» قرار داریم اما کشورهایی مثل ترکیه، در وضعیت «اف سیزن» به سر می‌برند.

«های سیزن» در صنعت توریسم، گویا بلای جان گردشگران ایرانی شده است. تورهای گردشگری در همه جای دنیا و در این گونه فصول، به شکل رقابتی و با تسهیلات ویژه ارائه می‌شود اما در ایران بر اساس یک قانون نانوشته، قیمت تورهای گردشگری به نحو سرسام‌آوری افزایش می‌یابد. به همین دلیل، وضعیت «های سیزن» یا فصل داغ گردشگری که در ایرا از اواسط بهمن ماه شروع می‌شود و بسیاری از مقاصد گردشگری که در فصول کم مسافر، با نصف قیمت اعلامی در تورهای نوروزی مسافر می‌پذیرند، اکنون به برج عاج ایام نوروز تبدیل شده است که دست هر کسی به آن نمی‌رسد! به همین دلیل، حجم بالایی از مسافران در تعطیلات نوروزی، ریزش می‌کنند و به سمت تورهای خارجی می‌روند و خانواده‌های با درآمد متوسط هم مانند سال‌های قبل ترجیح می‌دهند تا تورهای خانوادگی هر ساله خودشان را برگزار کنند.

 

مقایسه گردشگری داخلی و خارجی

میل و اشتیاق به سفر در گردشگران ایرانی در حالی دستخوش تغییر شده است که حتی تورهای داخلی هم بر قیمت‌هایشان افزوده‌اند. با مقایسه تورهای داخلی و خارجی درمی‌یابیم که عمدتاً سفر به خارج از کشور مقرون به صرفه است. برای این که کشورهای دیگر برای جذب گردشگر با هم رقابت می‌کنند و در ازای دریافت مبلغی مناسب، امکانات مناسب‌تری ارائه می‌دهند، در حالی که این امر در داخل کشور نادیده گرفته می‌شود و تنها شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم، بدون این که امکانات نیز همپای آن افزایش یابد.

«یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنیم برای کیش؟ خب، با کمی بیشتر از این مبلغ می‌رویم دوبی! این طوری هم یک کشور خارجی را می‌بینیم، هم بیشتر تفریح می‌کنیم.» این جمله کلیشه‌ای مدت‌هاست که دهان به دهان می‌چرخد و برای همه ما عادی شده است. گرانی تورهای داخلی باعث شده تا کمتر کسی انگیزه سفر به شهرهای ایران را داشته باشد. اگر چه جابه‌جایی‌های بسیاری در همین ایام عید اتفاق می‌افتد و مسافران زیادی به شهرهای مختلف سفر می‌کنند اما آن چیزی که معمولاً به عنوان «صنعت توریسم» در کشورهای دیگر مطرح می‌شود، در کشورما اتفاق نمی‌افتد.

یکی از مقاصد گردشگری که در سال‌های اخیر از اقبال بسیاری برخوردار شده، جزیره زیبای کیش است. این جزیره به گواه کارشناسان، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی دنیاست. سال‌ها قبل، سیاست‌گذاران کشور، این منطقه را آزاد نامیدند و چشم‌اندازی برای آن تعریف کردند. این هدف هر چند دور از دسترس نمی‌نمود، اما به دلایلی، این فرصت از دست رفت و کشورهای مجاور و همین‌طور حوزه خلیج‌فارس، از این فرصت نهایت استفاده را کردند. آنها با برنامه‌ریزی‌های مناسب و تبلیغات بی‌شمار و جذاب، نگاه بسیاری از گردشگران دنیا و حتی ایران را به خود معطوف کردند و موفق شدند حتی سرمایه‌گذاران را متقاعد کنند که برای سفر و همچنین سرمایه‌گذاری، این کشورها را انتخاب کنند. برای مثال، ترکیه هم از این رقابت عقب نمانده و هر سال تمهیداتی ویژه برای این امر می‌اندیشد و با به کار بستن آن، قطب گردشگری در منطقه را برای خود تدارک می‌بیند.

از جمله تدابیر ترک‌ها برای نوروز 93، پایین آوردن نرخ هتل‌ها و همچنین بلیت هواپیما و نرخ تورهای گردشگری است که اخیراً با ارسال پیام کوتاه از سوی آژانس‌ها و همچنین درج آگهی در روزنامه‌های داخلی و پخش فیلم‌های تبلیغاتی از ماهواره‌های خارجی، شاهد آن هستیم ولی ما چه کرده‌ایم؟

 

برای جذب گردشگر برنامه‌ای نداریم

مدیر یکی از تورهای داخلی می‌گوید: اقداماتی که هر ساله برای جذب گردشگر در کشورمان انجام می‌شود، از چاپ بروشور و نقشه شهرها فراتر نمی‌رود. به عنوان مثال ترکیه با علم ب این که ایرانی‌ها خوش سفرند و عید نوروز را فرصت خوبی برای سفر می‌دانند، از فرصت استفاده می‌کنند و با پایین آوردن قیمت‌ها سعی در جذب گردشگران ایرانی دارند.

ترک‌ها سال گذشته با توجه به بالا رفتن قیمت دلار در کشورمان توانستند میزبان بیش از 4 میلیون گردشگر ایرانی باشند که بسیار قابل تأمل است. اگر این تعداد مسافر به شهرهای خودمان سفر می‌کردند، چه رونقی که در صنعت گردشگری‌مان به وجود نمی‌آمد!

دکتر «بهزاد زاهد» که 15 سال است در زمینه توریسم و گردشگری در ایران مطالعه می‌کند، می‌گوید: تا زمانی که برنامه‌ای برای صنعت گردشگری نداشته باشیم، باید شاهد سفر گردشگران ایرانی به کشورهای خارجی و به تبع آن خروج ارز از کشور باشیم. به طور مثال، قیمت تور برای سفر به اصفهان 500 هزار تومان است، البته بدون بلیت هواپیما و به صورت زمینی، در حالی که تورهای دبی، یک میلیون تومان با بلیت هواپیما و هتل و سایر امکانات رفاهی است، بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که سفر به دوبی جذابیت بیشتری از اصفهان دارد.

 

مسافران «پای کار» و سفرهای قسطی

اگر در شرایط عادی برای تور استانبول با سه شب و چهار روز اقامت در هتل چهار ستاره و ناهار و شام 650 هزار تومان اخذ می‌شود، این سقف قیمت در شرایط خاص، پایین‌تر هم می‌آید در حالی که در شرایط عادی، برای دو شب و سه روز اقامت در یک هتل سه ستاره در شهرهایی نظیر شیراز و اصفهان باید حداقل 300 هزار تومان هزینه متقبل شوید.

البته در تورهای خارجی امکان دیگری هم وجود دارد که در تورهای داخلی وجود ندارد و آن، امکان مسافرت به صورت قسطی است که تورهای داخلی از این مهم غفلت کرده‌‌اند. در واقع تورهای خارجی با قرعه‌کشی‌های متعدد توانسته‌اند عده‌ای مسافر «پای کار» را برای خود جذب کنند که با دادن چک و با حداقل پیش پرداخت، می‌توانند از تورهای خارجی بهره ببرند. این شرایط ویژه بیشتر برای کشورهایی نظیر ترکیه و دبی در نظر گرفته می‌شود.

یک کارمند میانسال به خبرنگار ما می‌گوید: نوروز امسال خیلی دوست داشتم که همراه خانواده‌ام به قشم بروم اما قیمت‌ها خیلی گران است و من بدون سوغاتی حداقل باید 700 هزار تومان هزینه کنم. از سوی دیگر، آژانس‌های گردشگری نیز تورهای قسطی برای سفرهای داخلی ارائه نمی‌کنند. برای همین، نوروز امسال هم باید در تهران بمانیم. در شرایطی که تورهای خارجی در بسیاری از مواقع سال، خصوصاً با شروع فصل گرما، قیمت تورهای خود را کاهش می‌دهند اما به باور گردگشران، بهتر است تا تورهای داخلی اندکی به خود بیایند و به راحتی عرصه را برای تورهای خارجی خالی نکننند.

در چنین شرایطی، تورهای داخلی با کاهش قیمت‌ها و اختصاص شرایط ویژه به اولویت نخست شهروندان ایرانی تبدیل می‌شوند، نه این که با افزایش قیمت‌ها، از دایره انتخاب ایرانیان حذف شوند. در واقع، شرایط تورهای خارجی آن قدر وسوسه‌کننده است که گردشگران ایرانی ترجیح می‌دهند با وجود گرانی ارز باز هم به سفرهای خارجی بروند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    519 7
    کلا چه چیزیمون درست و مطابق قواعد بین المللی هست که تورهای نوروزیمون باشه ؟!!! خوب مملکت گل و بلبلی داریم .
  • دهه ی 60 A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    خوش به حال خودم که هیچ وقت پولمو دست این هتل داران و آژانس ها نمیرم! هیچ وقت هم سفر نرفتم! هیچی هم نشده! مگه عقلمو از دست دادم تو این شلوغی و گرونی برم سفر! هیچ جا بهتر از خانه خود آدم نیست !
    • تاج الواعظین A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      آره و الا.....من هم همینطور....همین سریال های نوروزی برای ما تفریح است.....وای من چقدر خوشبختم.!!!!..........
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      پس با این حساب گردش و مسافرت چیز زایدی است و همه بمونن تو خونه هاشون. لذت زندگی به گردش هست جانم برخیز و جایی برو
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      110 6
      به فكر بچه ها هم باشيد
    • هفت IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      26 85
      به شدت موافقم سفر هیچ چیز جالبی نداره ..
    • مجید A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      13 1
      بقول مرحوم مادرم میگفت : اگر دولت باشد پیری غمی نیست که درد مفلسی درد کمی نیست ! بله جانم اگه پول داشته باشی بری یک جای خوش اب و هوا حتما نظرت عوض میشه!! امان از بی پولی!!
    • سلام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      11 2
      دوستان عزیزی هستند که سفر رو زاید میدونند ! دوستان عزیز دیگر ی هم از دسته دیگر هستند که مطالعه رو اضافی میدونند . ومجموعا خیلی از دوستان، خیلی از زیبایی ها دنیا ، شناخت دنیا ، شناخت خویش و لذت های انسانی دنیا رو بی معنی میدونند . من سوال یک سوال جدی از این دوستان دارم و آن هم اینکه به چه امید زنده اند ؟ و در زندگی برای چه تلاش میکنند ؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    63 1
    جالب اینه که تورهای ایرانی در نوروز، پول های سیزن رو برای ترکیه و مالزی میگیرن! در حالیکه نرخ هتلهای ترکیه در این موقع سال خیلی پایینه.
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      21 14
      ترکيه خيلي جاهاش تو عيد خيلي سرده که بعضيا نادانسته و بدليل ارزوني ميرن و بعد پشيمون بر مي گردن .جاهاي خوبش که هوا معتدل باشه تو ترکيه الان قيمتش خيلي بالاست.
  • علی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    91 2
    ما ضرر ناتوانی مدیران گردشگری و صاحبان پول دوست هتل ها را میدهیم . من برای رزرو هتل در ایام عید از یکیب از هتل های شیراز برای رزرو اتاق تماس گرفتم گفتند علی الحساب شبی 388000 تومان و با توجه به افزایش 25 در صدی نرخ اتاقها و 6 درصد ارزش افزوده در سال 93 مبلغ تمام شده را در بدو ورود اخذ می کنیم .خوب ایا این رسم جلب مشتری و تشویق گردشگر برای مسافرت است ؟ متاسفانه هیچ چیزمان مثل ادم نیست.
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      11 48
      هتل 5 ستاره ي چمران شيراز که يکي از لوکس ترين هتل هاي ايران محسوب ميشه شبي 360 تومن هم اتاق داره.به نظر من مبلغش خيلي کمتر از هتل هاي در اين حد خارجي هست.چون هتل تو تايلند رفتم شبي 260 دلاراونم فصل عادي .حساب کن چند ميشه .
    • جیم جارموش IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      6 2
      فقط یک بار همت کنید و نروید سفر تا حساب کار دست کسانی که از این موقعیت سواستفاده میکنند بیاد و یاد بگیرند سرهم وطن خود کلاه نگذارند ویلا تو محمود آباد در ایام عید شبی 450 تومان ! به چه دلیل خدا میداند ! واضحه که من نوعی ترجیح میدم این پول رو در سفر خارجی هزینه کنم تا داخلی !
    • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      2 0
      ما ضررچی رو نمیدیم!!!!
    • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      7 4
      اتفاقا تو تایلند هتل ها خیلی ارزون هست و تقریبا رایگان! یعنی شما از آزانس وقتی تور رو میخری انگار فقط پول پرواز رو میدی. شبی 20 دلار 30 دلار هم هتل های خوبی داره. در عوض هتل چمران عملا فقط اسم ستاره رو یدک میکشه و از طرفی چون تو شیراز ساختمون مرتفع نیست، از نظر شیرازی ها این هتل یه قله ست و دیگه آخرشه. در صورتی که طبقات آخرش اتفاقا خیلی گرفته و خفه هستن و دست برقضا نورگیری خوبی هم نداره
    • عليرضا A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      3 2
      دوست عزيز جناب بي نام، نظر شما قابل احترامه اما هتل چمران هتلي معمولي نيست. درضمن شيراز ساختمان بلندمرتبه نداره ؟ شما يه سر به فرهنگشهر و اتوبان حسيني الهاشمي شيراز بزن فقط مي توني مشاهده كني بيشتر از انگشت هاي دو تا دستت برج 20 تا 30 طبقه در حال ساخته و قبلا هم تعدادي ساخته شده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    168 7
    آپارتمان 3 خوابه تو ایروان واسه عید اجاره کردیم برای 8 نفر شبی 80 دلار .ترانسفر از لب مرز تا ایروان نفری 80 هزار تومان . 1 هفته ارمنستان قیمتش از 2 شب کیش ارزون تر میفته!!!
  • عليرضا A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    چرا قیمت‌تور ترکیه و دبی با شمال، شیراز و کیش در نوروز برابری می‌کند؟ به خاطر اينكه شيراز شهر شاعران هست، سعدي و حافظ. شهر فلاسفه هست ، ملاصدرا . شهر پادشاهان هست كوروش و داريوش و خشايارشا و انشيروان و بهرام و شاپور و كريمخان زند. شهر باغ هاي رويايي است. شهر معماري باستان و معماري اسلامي است. تا حلا هيچ فكر كرديد اصلا شهري مشابه شيراز وجود نداره كه همه چيز داشته باشه. شيراز بسيار غني و متنوع هست، الن بايد خارجي ها دلار خرج كنن بيان شيراز رو ببينن نه اينكه ما دلار خرج كنيم بريم آنتاليا و استانبول
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      منتظر باش حاجی. توریست ها تو راهن. دارن میان!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      مردم دنیا همه که ادیب و باستان شناس نیستن که بنای تاریخی و دیدن مقبره مشاهیر علم و ادب واسشون جذاب باشه . ما یک سال رو بدون وقفه کار کردیم 1 هفته میخوایم بریم سفر و خوش گذرونی . حالا هرجا که بیشتر خوش بگذره همونجا جای ماست .
    • ايراني IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      16 77
      آقا عليرضا با نظرت موافقم.اصلا تعداد مسافرين نوروزي اين شهر گوياي همه چيز هست.توريست خارجيش هم نسبتا بيشتر از جاهاي ديگه هست.تور هاي شيراز هم که قيمتش با تور هاي ترکيه برابر هست هتلاش 5 ستاره هست مثل هتل چمران و بزرگ شيراز و هما که تو ايران بهتريننو بزرگترينن.واقعا ما ايرانيا چرا بايد شيراز،اصفهان،شمال ،تبريز ،سرعين و يزد و جنوب کشور و کرمانشاه و همدان رو ول کنيم و بريم ترکيه و دبي .حتما بايد پولامونو بريزيم جيب بقيه اونم به خاطر نديد بديد بودنمون.
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      22 43
      آقا يا خانم بي نام شما شور نزن .هر سال تعداد توريست ها تو شيراز نشون ميده که تقاضا براي کجا زياده.از الان تو شيراز مسافر ديده ميشه بعد شما چجوري فکر مي کني کسي نمياد.ايران 75 ميليوني سليقه ي همه ي مردمانش مثل شما که نيست
    • رضا از شيراز A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      13 1
      موقعي كه اومدي توي شهر گل و بلبل و حافظ و كورش و خشايار .............. خوراك بي كيفيت خوردي و خدمات و سرويس بد گرفتي و بي احترامي دربان هتل و خدمه و كاسب بازار و كارمند فرودگاه و ............ ديدي، حالت جا مياد عزيزم، نه تنها شيراز ما بلكه همه شهرهاي ديگه هم تو فصل توريست همينطوره. در عوض هتل هاي پنج ستاره جنوب تركيه سرويسهايي (مثلا وعده هاي غذايي) ميدن كه اگر اين خدمات را توي يك هتل پنج ستاره اروپاي غربي بخواي بگيري، دستكم چهل ميليون تومن براي يك هفته بايد بدي، حيف از اين همه جذابيت توريستي توي كشور ما كه به فجيع ترين شكل داره اداره ميشه.
    • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      6 7
      جالبه! شما شیرازی ها دقیقا به کدوم آمار استناد می کنید؟ آمار رسمی و غیررسمی وچشمی واقعی نشون میده از لحاظ توریست داخلی که مشهد باسالانه قریب به 28 میلیون گردشگر وزائر بااختلاف زیادی مقصد اول سفرهای ایرانیان هست وسالهاست بی رقیبه. درعرصه توریست خارجی هم،ازنزدیک به یک میلیون و800هزار توریست خارجی درسال، یک میلیون و400هزارنفربه قصد مشهد واردایران شدن که عمدتا هم از کشورهای عرب مثل کویت،عراق وبحرین و...بودن. شمااحتمالا یک توریست چشم آبی دیدی ذوق کردی، در حالی که شمار توریست های اروپایی هم که وارد مشهد شدن در سال های اخیر روند فوق صعودی داشته. از نظر توریسم سلامت هم که بیمارستان رضوی اول شده تو ایران. مشهد شهر چندوجهی،فرهنگی، معنوی، تاریخیه که متاسفانه رسانه ها نمیگن ویکسویه در حق مشهد ظلم میکنن.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    منكه از طريق گوگل ارث تمام دنيارو مجاني سيرميكنم و پولي هم به آژانسهانمدم!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    119 8
    آدم فقط باید تو آف سیزن بره مسافرت!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    106 4
    من که بابت سفر تو ایران پول خرج نمیکنم عید که هکه جا شلوغه ویلا تو شمال که قیمت الا ماشاالله جاهای دیگه هم که قل قله خدمات گرون و بد هم که میدن به جای 1200 شیراز یا کیش ترجیح میدم ترکیه برم هم ارزونیه هم آزادی دارم از جلو آژانسا که رد میشی دارن مگس میپرونن
  • مرتضی صدری A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    68 0
    با سلام یکی ار دلایل دیگر، عدم استقبال گردشگران از وسیله زمینی برای مسافرت داخلی ونبودامکاننات جاده ای ایمن و دیگری مراعات ننمودن مقررات رانندگی توسط بعضی از هموطنان عزیز که متاسفانه معمولا در هر تعطیلی عمومی به اندازه روزهای اول یک جنگ همه جانبه تلفات جاده ای میدهد که امیدوارم امسال چنین اتفاقی نیفتد. با تشکر
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    22 6
    به نظرم مسئله عرضه و تقاضاست حتما کسانی که میخواهند کیش بروند تعدادشون از کسانی که که دوبی میروند بیشتر است البته وسعت شهر دوبی و کیش هم قابل قیاس نیست
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      13 52
      دبي خرج هاي متفرقه هم داره.ملت اينارو حساب نميکنن.بعد اين آماري که داده هتل هاي لوکس ايراني رو با هتل هاي درجه 2 و 3 خارجي مقايسه کرده.شما هتل 4 ستاره ستارگان شيراز هم ميتوني بري که خيلي عالي هم هست . من خودم تو آزانس بودم خيلي ها شيراز رو يا اصفهان رو بيشتر از دبي و ترکيه دوست داشتن و اونجا بيشتر تفريح داشتن.کساني که ميرن ترکيه و دبي بيشتر دنبال مسايل غيره ي سفر هستن نه خود مکان چون بهشون هر پيشنهادي که ميدي حتي نميدونه هم کجان قبول ميکنه ميگه فقط آزاد باشه.راستي يادم رفت بگم که آمار توريست هاي خارجي هم به صورت قابل توجهي بالا رفته خصوصا اروپايي ها نسبت به قبل خيلي بيشتر شدن.
  • بی نام RU ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    158 5
    مهمان نوازی شهرهای توریستی بخصوص مشهد و شهرهای شمالی در عید و تابستان واقعا ادم یاد سر گردنه میندازه
  • سعید US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    260 9
    کاش میشد از تعداد ایرانیهایی که مشتری پارک های آبی کشور های همسایه هستند آمار گرفت و یا تعداد خانمهایی که از ایران خارج مشن حجاب رو رعایت می کنن آمار گرفت.مشکل دقیقا اینجاست هر چی که این ملت دنبالش هستن تو این کشور ممنوعه.همه چیز در کشور ما آخرش تفسیر به فحشا میشه اما به خدا همین کشور ترکیه از این ایران ما خیلی سالم تره.کاپالی کارشی که گفین ظهر موقع نماز برین ببینین چند تا مسجد داره پر از نماز گذار هست اما بازار های ما.....
    • ایرانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      121 1
      ای کاش مسئولانمون به جای پرداختن به فروعات انسانی به اصول انسانی می پرداختند
    • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      11 1
      کاملا و 100% قبول دارم.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    95 2
    هممون میدونیم به چه دلایلی تورهای خارجی جذاب تره.چون اعضای خانواده میتونن درکنارهم بدون اینکه هی بخوان ازهم جداشدن باهم تفریح کنند.بنده سه سفر خارجی در طی 5 سال گذشته با همسرم داشتم و بسیار بسیار بهتر ازسفرهای داخلی بود.برای ما سفرهای داخلی فقط دیدن پدر و مادر و خویشان و بستگان هست و لاغیر.
  • ahmad A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    29 16
    کی گفته قیمت تور کیش با ترکیه یکی هست؟
  • مازیار US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    114 3
    دو تا بزرگسال و یک بچه داریم میریم آنتالیا بهترین هتل 5 ستاره برایه 16 روز فقط نفری 5 میلیون!!! یعنی روزی 600 هزار تومان برایه هزینه اتاق و 5 وعده غذای سلف سرویس در روز و برنامه های نمایشی و ورزشی و مهد کودک و سرگرمی برایه بچه و پارک آبی و 4 تا استخر روباز و سربسته و هزار تا چیزا دیگه که گفتنی نیست!...و از همه مهمتر عزت و احترامی که تویه هتلهایه آنتالیا به مهمانان میزارن.. واقعا صنعت توریسم ما در مقابل ترکیه هیچی برایه گفتن نداره...فقط باید برید اونجا تا متوجه حرفایه من بشید. که با اون برق و گاز و بنزین گرون چه سرویس مناسبی به مسافر میدن..دیوانم مگه برم شمال تو صف رستوران وایسم , 3 برابر پول ازم بگیرن و آخرش هم از دیدن آشغالهایی که مسافرای محترم تویه جنگل و دریا ریختن حرص بخورم..والاااااا
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      5 13
      حالا اين پز اومدي يا واقعا نظرت اينه؟؟؟
    • فاطمه سادات A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      6 3
      یه روزی خواننده هاشون میومدن تو تهران میخوندن پول دربیارن و از تلویزیون ایران برنامه ...رو میخردین و پخش میکردن تو تلویزیون هاشون که هنوز قدرت ساخت این برنامه هارو نداشت.....
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    19 13
    نظام عرضه و تقاضا هست ديگه.تو اين فصل شما يه سري به شيراز و شمال بزن ببين چقدر شلوغه.وقتي اين همه آدم ميرن خوب طبيعي هست که قيمتا بالا ميره.
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    47 12
    عيد فقط تهران
    • بی نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      7 4
      اره والا ... عید خیابونا خلوته ..
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    36 1
    ايران با اين اوصاف بايد كلا در توريست چه داخلي و چه خارجي رو گل بگيره
  • سیاوش IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 1
    من سال گذشته یک هفته به ... رفتم که از تورهای داخلی ارزانتر و از نظر امکانات و سرویس دهی بسیار بسیار عالی تر بود و اصلا قابل مقایسه نبود.
  • محمد A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    6 12
    شیراز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی.مهد علم و ادب.
  • هاشم A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    12 1
    من ایران رو گشتم. ترکیه هم رفتم. قابل مقایسه نیست. شاید ایران زیبایی هایی داشته باشه اما آرامشی که چند روز سفر ترکیه و امثال ترکیه داره رو هیج جای ایران نداره. مسافرت فقط خارج از کشور. عید هم فقط طهران خودمون.
  • نام آشنا A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    14 1
    اگر معنای کم فروشی کاملا طبق دستوز قران درک کنیم گرانقروشی نیز خود کم فروشی است تعارف ندارد
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 2
    جواب سوال را خودتان داده اید امادر لفافه همه همدیگر را به چشم اسکناس دیدن و این خیلی بد است برای مردم کشوری که خودشان را مسلمان واقعی می دانند البته در حرف
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    2 3
    البته دقت کنید که دبی کشور نیست، یک بندر تجاری و تفریحی است.
  • ناصر A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 2
    بنزین در ترکیه ( گرانترین قیمت بنزین جهان ) لیتری 5000 تومان / ولی بلیط هواپیما ، در واقع سفر به همه شهرهای ترکیه 50 لیر ترک یعنی 70 هرار تومن و بلیط هواپیما به کشورهای اروپایی 69 لیر ترک بعبارت 97 هزار تومن. و در کشور خودمان بلیط - هتل چندین برابر همین کشور ترکیه .
  • بی نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 2
    امکانات رفاهی تو شهرهای توریستی ایران حداقله.نظافت شهر و نگهداشت آثار باستانی هم جای خود داره.هزینه رفت و برگشت با اتوبوس هم برای یه خانواده گرون تموم میشه چه برسه به قطار و هواپیما...
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    5 6
    ما که پول سفر خارجی رفتن رو نداریم، ولی به نظرم سفر رفتن لازمه. هر چی باشه تنوعه دیگه. اما توی عید سفر رفتن به نظرم اشتباهه. چون جاهای دیدنی انقدر شلوغه که اصلا نمیشه فهمید چی به چیه! ولی تهران توی عید به نظرم خوبه، دو سه بار توی عید رفتم، خلوت بود. اما اگه یه وقت پول سفر خارجی رفتن داشته باشم و جاهای دیدنی کشور خودم رو هم دیده باشم، ترجیح میدم کشوری برم که پولی که اونجا خرج میکنم، ضد کشور خودم استفاده نشه. مثلا صد در صد عربستان، دوبی یا ترکیه نمیرم که فردا با پول خودمون بیان تروریست تربیت کنن، یا از تحریمها سو استفاده کنن و پولهای ما رو توی بانکهای خودشون نگه دارن.