افزایش قیمت بنزین به یکی از دغدغه های اصلی مردم بدل شده است. با این حال اقتصاددانان به صورت مدام در اظهارنظرهایی خود عنوان می کنند که راهی به غیر از افزایش قیمت بنزین برای اداره اقتصاد ایران وجود ندارد.

 

لیلا لطفی: موسی غنی نژاد دردسته اقتصاددانانی قرار می گیرد که موافق رشد قیمت بنزین است. به باور غنی نژاد با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران، قیمت حامل های انرژی براساس قانون باید افزایش پیدا کند. غنی نژاد اعتقاد دارد موضوع قیمت حامل های انرژی از پرداخت نقدی یارانه ها نیز باید تفکیک شود. به باور او طی سال های گذشته طرح همزمان این دو بحث موجب بروز مشکلاتی برای اقتصاد کشور شده است. غنی نژاد در این مورد چنین نظر می دهد:« معتقدم که سهمیه ماهانه ای که با قیمت 400 تومان عرضه می شود  و  60 لیتر در هر ماه است نیز می تواند، کاهش یابد. اما قیمت بنزین  آزاد را باید بسیار بالاتر برد. ما با یک پدیده عجیبی به نام خودروهای وارداتی که کارت ندارند، روبرو هستیم. این خوردوها که وارداتی  هستند بنزین با نرخ 700 تومان می خرند. چرا کسی که پورشه میلیاردی وارد کرده، باید بنزین لیتری 700 تومان را بخرد؟ سقف این قیمت را باید بالا ببرند. در ترکیه هر لیتر بنزین نزدیک 7 هزار تومان است یعنی 5 لیر ، چرا در ترکیه این نرخ تورم ایجاد نمی کند؟.» به باور غنی نژاد توزیع اینگونه یارانه برای حامل های انرژی از عدالت به دور است.

او در این مورد می گوید:« باید به تدریج و در مدت زمان 4 یا 5 سال این کار صورت بگیرد.یکباره نمی توان قیمت ها را به 3 هزار تومان قیمت هر لیتر بنزین به نرخ فوب خلیج فارس افزایش داد. من با شوک درمانی سال 89 اصلا موافق نیستم.شلوغ کاری و عوام فریبی  نتیجه ای دارد.تجربه سال 89 که  سبب شد از یک سو پول نقد دست مردم بدهیم و از سوی دیگرقیمت ها را افزایش دهیم،تاثیر منفی بسیاری بر اقتصاد ایران برجای گذاشت.ادامه این شیوه نتیجه ای ندارد. باید براساس یک برنامه ریزی روشن این اصلاح صورت بگیرد.اما یک نکته هم هست دولت به صورت روشن باید سیاست خود را مشخص کند. باید مشخص کند که این اصلاح  در عرض 3 یا 4 سال چگونه صورت می گیرد تا همه بدانند در چه مسیر قرار داریم .این کار به تولید کننده یا بنگاه خدمات حمل و نقل نیز کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانند برای آینده برنامه ریزی کنند. دولت باید درباره سوخت برنامه 5 سال روشنی را ارایه کرده یا حداقل سیاست های خود را اعلام کند.»

بااین حال گروهی دیگر اعتقاد دارند رشد قیمت حامل های انرژی به زیان بخش تولید منجر می شود چراکه طی سال های گذشته حداقل تکنولوژی بخش تولید ارتقاء نداشته است. براین اساس برخی انتقادها نیز متوجه تولید کنندگان انرژی و حتی صنایه انرژی براست. غنی نژاد در این مورد هم می گوید:«این تولیدکنندگان مصرف بالایی دارند و این شیوه هم باید اصلاح شود.من هم موافقم و این حرف منطقی است.اما سئوال اینجاست که چرا این تولیدکنندگان مصرف بالایی دارند؟پاسخ روشن است؛چون قیمت پایین است . کسانی که با اصلا ح قیمتی مخالف هستند،به دنبال اصلاح تکنولوژی تولید باشند تا با اصلاح قیمت ها  برای تولید  انگیزه داشته باشند.20 سال است این بحث با تولیدکنندگان خودرو مطرح است. آنها می گویند تکنولوژی خودرو های ما کهنه شده و باید نو شود تا مصرف کم شود.مثلا پیکان کم مصرف شود! استدلال می کنند که اصلاح قیمتی لازم نیست و باید تکنولوژی اصلاح شود، اما چرا 20 سال است این کار را نکرده اند؟ سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ایجاد شد و میلیاردها دلار بابت این کار هزینه شد. به همین بنگاهها پول دادند. اما چرا تکنولوژی خود را  اصلاح نکردند؟چون قیمت بنزین ارزان بود و انگیزه ای برای این کار نداشتند.» او ادامه می دهد:« اگر بنزین ارزان نبود آنها نمی توانستند پیکان شان را بفروشند.همه کالاهای وارداتی کم مصرف می خریدند در نتیجه آنها ناچار می شدند که به دنبال تکنولوژی جدید بروند. یک پالایشگاه که در مصرف سوخت صرفه جویی نمی کند، چه علت است؟ چون پولی بابت محصول اش نمی دهند. در نتیجه خیلی هم صرفه جویی نمی کند. امروز برخی حامل های انرژی از آب و نوشابه ارزان تر است.تا زمانی که  به این قیمت عرضه می شوند، انگیزه ای برای اصلاح نیست.تولید کننده  وقتی تحت فشار قرار می گیرد  به فکر اصلاح تکنولوژی می رود و کارایی خود را بالا می برد تا از این طریق درآمد بالاتری کسب کند. در واقع نتیجه این استدلال ها  این است که اصلاح این ساختار ناکارامد  مضر و حتی کشنده را به تعویق می اندازد.ازسویی بنگاههای بزرگ مصرف کننده انرژی در کشور به صورت اغراق آمیزی در مصرف انرژی اسراف کرده و اتلاف منابع می کنند. اگر قیمت بالا برود آنها مشکل واقعی خود را سریعتر حل می کنند.»

3535

 

کد خبر 344665

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 112
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    26 8
    من یه سوال دارم , اصلآ چرا باید اون شخص پورشه سوار بشه و ما اتوبوبس واحد ؟!
  • رضا A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    45 6
    کسی که پورشه سوار است لیتری 70.000 تومان هم واسش چیزی نیست! شما بهتره دنبال این باشید که این مال از کجا آمده است؟!
  • منوچهر A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    63 1
    جناب استاد اقتصاد نگاهی هم به تفاوت درامد مردم ترکیه با مردم ایران داشته باشید همینجوری چشم بسته اظهار نظر نفرمایید
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    36 0
    فرمایش شما از یک زاویه صحیحه اما یک ایراد اساسی داره مثال میزنم الان نسل جدید بی ام دبلیو ایکس 3 در 100 لیتر 5.7 مصرف داره سوال من از شما اینه فردی که این ماشین ر داره باید جریمه مصرف کننده بالایی مثل پژو 405 رو بده؟ ممکنه بفرمایید قیمت ماشینهاخیلی متفاوت هستند ولی از شما مججد می پرسم اگر گمرک و عوارض پایین باشه باز هم تفاوت خیلی زیاده؟ البته در مورد میزان مصرف کارخانه ها و پالایشگاههاو... فرمایش شما صحیح می باشد.
  • محمد حسین A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    29 0
    تولید کننده ی که در حال ورشکستگی هست، چگونه دنبال تکنولوژی جدید بره؟ حرفها قشنگه ولی عمل بهش غیر ممکن.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    17 5
    واقعن چرا ؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    31 2
    كسيكه بنز و پورشه سوارميشه اصلن قيمت بنزين براش مهم نيست! تا ليتري ٣-٤ دلار هم جا داره كه پول بنزين بده. ما اقشار تهيدستيم كه داريم ميپوكيم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    46 0
    پروفسور چند عدد پورشه سوار تو كشور هست؟؟؟؟ اينا كي هستند؟؟؟؟؟
  • آرش IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    52 0
    در مورد ترکیه که ایشون فرمودند درسته که بنزین 5 لیر هست ولی حداقل دریافتی کارگر ساده 950 لیر است و تعرفه واردات خودرو بر اساس حجم موتور تعیین می شود از 10 درصد برای خودور های زیر 1000 سی سی تا خودرو های پر مصرف حدود 150 درصد و همچنین از هر خودرو سالیانه درصدی به عنوان مالیات گرفته میشود . در ایران حداقل دریافتی 180 دلار است و تعرفه واردات 60 درصد . ماشین های تولید داخل بی کیفیت و پر مصرف هستند و با این تعرفه بالا عملا 85 درصد مردم دستشان از خودروی با کیفیت و کم مصرف خارجی کوتاه است . در حالی که ترکیه خودش بزرگترین صادر کننده خودرو به اتحادیه اروپا و بزرگترین تولید کننده لوازم یدکی است جناب کارشناس وقتی جایی را با جایی مقایسه میکنید باید قابلیت مقایسه را داشته باشد .
    • سهراب A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 0
      خوب حالشو گرفتی
  • محمد A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    27 0
    اگه واقعا میتونین موقع بنزین زدین تشخیص بدین کی پورشه سواره کی پراید، بسم الله... بفرمایید... ولی مشکل اینجاست که موقع گرون کردن اسم از پورشه سوار و بنز سوار میاد ولی آخرش میبینه فشار افزایش قیمت واسه پراید سوارو پژو سواره
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    31 0
    حالا ما باید تواونه بنزین پورشه سوارارو بدیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    93 0
    آخه استاد ! دکتر ! کسی که پورشه سوار میشه بنزین اگه لیتری 20 هزار تومنم بشه بازم میخره و براش فرقی نمیکنه فقط مابه التفاوتش رو میکشه رو جنسایی که وارد میکنه و پولش رو از من نادار بدبخت میگیره شما هم هیچی نمیتونی بهش بگی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    37 5
    بعضی ها انگار آدم های پولدار رو ایرانی و انسان حساب نمیکنن . درست نیس که بگیم چون یکی فلان ماشین زیر پاشه باید یارانه نگیره یا سبد کالا نگیره یا نمیدونم بنزین فلان قد تومنی بزنه . واقعا استدلال مسخره ای هست که چون یکی پولداره پس باید همچی رو گرون تر بخره . یعنی چی واقعا ؟؟ (
  • بی نام EU ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    29 3
    برای اینکه همه باید از شرایط یکسانی بهره ببرند. اونی که پول بیشتری داره نباید شیر رو گرون‌تر بخره. حالا اینکه دولت روی شیر، آب، بنزین یا هر چیز دیگه‌ای یارانه می‌ده و اینکه این کار از اساس درسته یا نه بحث دیگری است، اما دلیل نمیشه دو نفر تو پمپ بنزین، با قیمت‌های متفاوت باکشون رو پر کنن فقط به این خاطر که ماشین این یکی از اون یکی بهتره! الان یه عده نیان پیام بدن که تو پول‌داری و نقست از جای گرم در میاد، نه اصلا، من فقط بحثم اینه که دلیلی نداره چون یکی پول بیشتری داره باید جور متفاوتی باهاش برخورد کرد. اول باید سیستم رو درست کرد تا کسی پول بی حساب کتاب در نیاره، بعدش هم طبق قانون مالیات گرفت. اونوقت هر کی بیشتر در میاره نوش جونش دولت هم باید یکسان با همه برخورد کنه؛ یعنی سهم هر کس از نفت کشور
  • احسان A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    45 1
    لیتری 7000 تومان توی ترکیه تورم ایجاد نمیکنه چون حقوقشون هم به دلاره و لیره.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    51 0
    وقتی قیمت بنزینو تو ترکیه مثال میزنین باید سطح درآمدشونم تو این مورد بگین تا موضوع کاملا روشن شه.خیلی چیزا تو خیلی کشورا گرونه ولی به نسبت سطح درآمدشون قدرت خریدشون 10 برابر ایرانیاست
  • م.ح A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    31 2
    اخه ماشین خارجی هم کم مصرفه هم دولت 100درصد گمرک میگیره . گمرک رو کم کنن بنزین رو بکنن 3000تومن .
  • بی نام SE ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    12 46
    کاری نداره ماشین های بالای 2500 سی سی رو بنزینشون رو گرون کنند ..به جایگاه ها مدل ماشین ها رو بدن ...و تموم ....
    • كسري A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      2 0
      انشالله تو هم ميخري ما داريم ٧٠ سنت پول ميديم چون دلار ١٠٠٠ توماني يك شبه شد ٣٠٠٠ تومان ما مردم كه مسوول نبوديم دولت بود يعني در واقع براي ما مثل ٢١٠٠٠ توماني ميمونه دوست عزيز چون ما حقوق بگيرها كه سه برابر درامد نداريم
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    20 0
    پورشه سوار نه پرایدسوار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    23 2
    یعنی چی بالاخره هر چیزی یه قیمتی داره دیگه!نمیشه که از یکی خوشت بیاد ارزون بدی به یکی ندی!(فقط تیترو خوندم)
  • علی A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    26 6
    مگه چندتا پورشه هست تو ایران ؟گناه بقیه چیه؟از پورشه دار ها با یک مدل دیگه بگیرید ..... مثلا سالی 2میلیون مالیات پورشه هرکی دوست نداره سوار نشه
  • متروسوار SE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    78 8
    چرا نزنه ؟ صاحب پورشه هم ملیونها ت مالیات بر درآمد میده درست نمیگم؟
  • محمد A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    17 39
    اقا اصلا بیان قیمت سوخت رو ازاد کنن مثلا پایه 700، بعد مثل عوارضی ها واسه هر ماشین یه قیمت بزارن، پیکان سوارا لیتری 700 بدن، پورشه سوارا لیتری 3000. حامل های انرژی صنایع بزرگ رو هم زیاد کنند. تمام
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    80 2
    پورشه و ژیان مهاری فرقی ندارد بنزین بالا بره همه چیز بالا میره ضمناً پورشه مالیاتش رو داده اگر مالیاتش کمه دو برابرش کنید
  • سعید IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    67 1
    مگر چند نفر تو این مملکت پورشه سوارند که به این بهانه برای اکثریت مردم تصمیم گیری کرد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    64 0
    جناب اقتصاد دان اگر قيمت بنزين فوب خليج فارس 3000 تومان است متوسط درامد كارگران يا كارمندان آنجا چند هزار دلار است ؟ نمي شود دستمزدها براساس الگو ايراني باشد هزينه ها الگو عربي يا امريكائي داشته باشند. و مگر چند نفر در ايران پورشه سوار داريم.
  • بهمن A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    35 1
    چرا کسی که بیشتر از پیکان زورش نمیرسد باید بنرین گران بخرد؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    40 1
    چند نفر پورشه سوارن چندمیلیورن پراید سوار
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    122 4
    چون پورش و بنز و خودروهای طراز اول دنیا به اندازه همین پراید و سمند آلودگی به خورد ملت نمیدن
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    81 2
    چرا کسی که پراید سوار میشه بنزین 4000 تومنی بزنه؟؟!!!
  • حامد A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    38 1
    چند درصد مردم پورشه سوار میشن جناب دکتر؟؟ چند درصد مردم پراید سوار میشن؟ شما بذارید ماشین های استاندارد و با مصرف سوخت بهینه وارد ایران شه بعد قیمت بنزین رو اصن قیمت میانگین جهانی کنید، وقتی ملت هنوز وانت نیسان و وانت مزدا سوار میشن، وقتی ملت ماشین های غیر استاندارد سوار میشن و هیچ گزینه ی دیگه ای ندارن این ظلم مضاعف که بازم به مصرف کنند فشار بیارین و زندگی شون رو تحت تاثیر قرار بدین
  • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    88 3
    مگر خارج از کشور اونیکه پورشه سوار میشه با اونیکه ژیان سوار میشه بنزینشون فرق میکنه؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام CA ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 0
      آره عزیز جان، معمولان ماشین‌های لوکس بنزین مرغوب تر و گرانتر مصرف میکنند. جاهای دیگرو نمیدونم ولی‌ در کانادا اکتان ۹۱،۹۳ برای ماشین‌های لوکس هستش.
  • فرهاد A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    162 6
    برای اینکه مالیاتشو داده گمرکشو داده حقوق و عوارضشو داده دیگه فرقی از نظر حقوقی بین او و دارنده پراید نیست
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    37 0
    حالا فهمیدید که هدفمندی چه قدر خوبه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    54 5
    به آقای غنی نژاد بفرمایید کسی که پورشه سوار است قبلا عوارض و مالیات دولت را بپرداخت کرده است . مگر قرار است چند مرتبه عوارض بدهد؟
  • احمد A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    222 5
    در ترکیه هر لیتر بنزین نزدیک 7 هزار تومان است!!! آقایی که نشستی اون بالا و داری حقوق میلیونی میگیری؛ درآمد مردم ترکیه چقده؟ اگه توام یبار 700 هزار تومن حقوق ماهیانه ت باشه، اونم با صدجور قسط و بدهی اونوقت به این راحتی دم از افزایش قیمت نمیزدی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    50 7
    بابا شاید اون بنده خدا جون کنده باشه و پورشه خریده باشه اون مزد سختی و تلاش خودشه پول دار بودن جرم نیست که شما دارید محاکمه میکنید حالا بگذریم از پول های باد آورده البته
    • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 0
      حرف بيخود نزنيد تو ايران هيچ پورشه سواري تو ايران سختي نكشيده بيشتر پول دار هاي ايران هم دلالند نه كارآفرين و توليد كننده
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    شما تعرفه واردات را بردارید بنزین را بکنید 5000 تومان. کسی که پورشه سوار میشود حداقل 600 ملیون به دولت تعرفه پرداخت کرده . در ضمن ذخایر نفتی ایران را هم با ترکیه مقایسه کنید همچنین درامد سرانه مردم را . متاسفانه در ایران هر دولتی روی کار می آید بفکر اینست چطور از مردم بیشتر پول بگیرد
  • علیرضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    برای اینکه صاحبش حداقل پانصد میلیون تومان بابت حقوق و عوارضی آن پرداخت کرده و حالا شما گیر داده اید به چند ده هزار تومان یارانه بنزین؟
  • حسین EU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    یکی نمیگه چرا من که پراید دارم باید بنزین ۷۰۰ تومنی بزنم؟؟ همش به اون پورشه ای گیر میدن!
  • بی نام US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    کسی که پورشه خریده به اندازه نصف قیمت اون ماشین برای دولت درامد زایی کرده از طریق گمرکی. بس نیست؟
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      احسنت حرف حق رو زدي وارداتيا گمرك ميدن ماليات ميدن عوارض ميدن كم مصرف كه هستند آلودگي هم ندارن ٨ سيلندرش اندازه سمند نميسوزونه
    • شفقت A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      7 6
      جان عمه ! ده ها برابر پولی که برای خرید خودرواش از حلقوم ملت قبلا بیرون کشیده بود.
    • بی نام EU ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 5
      برای دولت آره اما اجازه نداره از بیت المال هم استفاده کنه .دولت بهش رانت داده اما چرا از حق مردم استفاده کنه
    • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      3 0
      حرفه حقُ زدي مرد . ايول
    • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      3 2
      خوب آخه نوکرتیم از جیب بیت المال گرفته بعد نصفشو برگردندونده ...این که دیگه منت نداره ...
  • مهدی A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    154 1
    آقای کار! شناس! آزاد سازی قیمتها تو کشورای دیگه هم اجرا شده ولی پیش نیازش اینه: 1- محبوبیت و مشروعیت حکومت در بالاترین حد خود باشد. 2- ثبات اقتصادی هم همینطوز. 3- تورم تک رقمی باشد. اگه شما میگی بنزین تو ترکیه 7 هزار تومنه درآمد سرانه و قیمت فروش خودرو و میزان مصرف خودروهای اونارو هم بگو و اینکه ساختاره اقتصادیش درست درمونه و وقتی بنزین گرون میشه، زمین و خونه کلنگی و طلا و پفک گرون نمیشه!
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    140 6
    هیچ اشکالی نداره اگر کسی که پورشه سوار می شه بنزین لیتری 700 بزنه مهم اینه که سیستم مالیاتی این کشور به قدری خرابه که کسی که پورشه سوار می شه خیلی خیلی کمتر از کارمندا و کارگرا مالیات میده اگر کسی که ماشین یک میلیاردی سوار می شه مثل کشورهای خارجی مالیات خیلی سنگینی بده و این مالیات وارد چرخه اقتصاد کشور بشه اون وقت همه ما می تونیم بنزین لیتری 100 تومان بزنیم و نسبت به پولدارهای کشورمون جبهه نگیریم
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      0 2
      مالیاتشو دولت دولا پهنا تو گمرک و شماره گذاری و عوارض قبلا ازش گرفته شما اینقدر به مالیاتش فکر نکن اندازه 60 70 تا پراید سوار مالیات داده همون یه دونه پورشه سوار
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    50 17
    در مورد بنزين كه نميشود نرخ جدا تعريف كرد اما چرا بايد مثلا يك پورشه همانقدر پول عوارض عبور از اتوبان ها را بدهد كه فرغونى بنام پرايد؟ اينرا كه ميشود مديريت كرد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    32 3
    ثروتمندان حتی اگر یارانه نقدی نگیرند اینقدر آب و برق و گاز و بنزین مصرف می کنند که چندین برابر فردی که یارانه نقدی می گیرند از یارانه های دولتی استفاده می کنند و این یعنی شکست و بی نتیجه ماندن هدفمندی...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    مطمئن باشید کسی که پورشه سوار است، افزایش نرخ بنزینش را از جیب مردم بیرون میکشد
    • علی EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 0
      این اظهار نظر یه کم زیاده رویه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    233 7
    قیمت بنزین باید اصلاح شود ولی پدر بیامرز مگه چندتا پورشه تو ایران داریم که اینجوری توجیه میکنی
  • بی نام TR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    87 3
    موضوع مورد بحثشون درسته ولی قیاسشون کاملا مع الفارق هستش. ترکیه توانایی تولید 1 لیتر بنزین رو هم نداره و کاملا وارداتیه. برای همینه که قیمتش بالائه. ایران نفت و پتروشیمی داره ولی ترکیه تمام نفت و مشتقات رو وارد میکنه. در ضمن نسبت به کیفیت بنزین، درآمد اقشار جامعه و مصرف پایین خودروها بار هم قیمتش معقولتر از ایرانه. میانگین حقوق یک مهندس 4000 لیره توی ترکیه و اکثر ماشینها مصرفی بین 5-6 لیتر در 100 کیلومتر دارن. بعد هم اینجا قیمت بنزین سالهاست همینه و قیمتها بر همین اساس تنطیم شده. قرار نیست یکدفعه 50% گرون بشه. وقتی یک روزه 50% پرون بشه خوب مسلم هست که تورم همراه خودش داره.
    • vahid A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      2 0
      به شدت با نظرت موافقم این قیاسی است مع الفارق اینجا اقتصاد بسته و دولتی و غیر رقابتی است به دوستان ساختار اقتصاد ایران (بیمه ،بانک،گمرک،مالیات، نظام حقوق و دستمزد)و البته حمل و نقل عمومی بیمار است تجویز مسکن براش فایده نداره باید دید اقتصادهایی که با ایران شروع کردن(کره جنوبی،ترکیه و...)چه راهی رو رفتن تا وقتی حمایت دولت از این چند خودروساز داخلی که خون مردم رو توشیشه کردن ادامه داره و اجازه ورود خودروهای(سبک وسنگین) با کیفیت خارجی که مصرف سوخت پایین دارند (البته با تعرفه پایین) داده نشه همین آشه و همین کاسه .دولت خودرو با کیفیت بامصرف پایین و با استاندارد ایمنی بالا تولیدکنه و حداقل حقوق رو هم برسونه به خط فقربعدش قیمت بنزین رو هم برسونه به فوب خلیج فارس
  • صولت A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    42 2
    چند درصد مردم مگه پورشه سوار میشن با گرون کردن بنزین مشکل ترافیک حل نمیشود مشکل جای دیگر باید جستجو کرد
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    202 3
    يه سوال: اصلا اين پورشه ها چطوري با اين بنزين هاي داخلي كار مي كنن؟!!!
    • مصطفی A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      5 0
      بنزین داخلی؟ ها، اونا که می ریزیم تو باک؟ آره خیلی شبیه بنزینه
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    چرا باید به خاطر 1500 نفر پورشه سوار ،میلیونها نفر مجازات و به خرید بنزین بسیار گران که با درآمد مردم سازگاری ندارد محکوم شوند؟
    • آنلاین A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      0 41
      ظاهرا شما مطلب را کامل مطالعه نکردی، نظر ایشون این است که با توجه به اینکه خودروهای گران وارداتی کارت سوخت ندارند و صاحبان این خودروها مصرف کننده ی اصلی بنزین آزاد 700 تومانی هستند قیمت بنزین آزاد باید بالاتر باشد. حداقل لطفا بعد مطالعه قضاوت کنید.
    • محمد A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      2 2
      آفرین بر شما ..
    • بی نام EU ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      9 1
      از تولیدات پورشه نصف اون رانت خواران داخلی میخرن نه مردم عادی
    • محمد میانجی A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      13 2
      جناب آقای دکتر و سایر دوستان اتفاقا پورشه سوار باید بنزین 700 تومانی مصرف کند اولا به عنوان یک ایرانی در منابع ایران زمین سهیم است ثانیا بنزین 700 تومانی به عنوان تشویق ایشان به دلیل کمتر الوده کردن هوا ثالثا پورشه ایشان برای مصافت 100 ک م معادل 5 لیتر می سوزاند و پراید من .... آقای دکتر به جای بحث غنی و فقیر بروید و به فکر افزایش کارایی و بهبود کیفیت خودروهای به اصطلاح ملی فکری بکنید کسانی همانند شما با نهله فکری مشخص(بخوانید کاپیتالیسم) دلتان به حال مردم نمی سوزد
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    22 57
    البته صحیح واژه ، پورش هستش
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    107 1
    یک سوال برای من پیش اومده. چرا هر وقت می خوان قیمت بنزین رو مقایسه کنن با اروپا و کشورهایی که نفت ندارن مقایسه میکنن. شما بیا اعلام کن قیمت بنزین تو عربستان یا ونزوئلا چقدره.
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    30 0
    آقا ایشالا شما هم پورشه بخری
    • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      0 0
      از كجا معلوم نداره
  • یک بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 1
    یک پیشنهاد: تعیین قیمت بنزین از روی نوع و قیمت خودرو. قابلیت اجرا از روی کارت های سوخت. بطور مثال پراید لیتری 400 تومن ، پورشه لیتری 1500 تومن.!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 1
    عدالت یعنی اینکه قیمت ماشینهای مثلا رنج تا پنجاه میلیون هزینه سوخت لیتری 700تومانن،ما بقی ماشینها هزینه سوخت پلکانی باشه ،این نه نیاز به آمار سختی داره و اکثرآ قبول دارند،برای دولت هم در این شرایط انتفاع داره .....خدا کنه بخواهید برای مردم کار انجام دهید..
  • سعيده IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    بيشتر شبيه اظهار نظر يك فرد بي سواد بود تا يك اقتصاد دان ! بدون هيچ استدلال و استنادي
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    بیخودی حرص نخورید هرکاری دلشون بخواد میکنند و پورشه سوارها هم خیالشون نیست و تاوان همه این گرانیها رو هم بقیه ملت میدن و فراترازهمه اینها از قدیم گفتن خودکرده را تدبیرنیست -
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    همت بلند دار عزیزان کشوری ایرانی باید داشته باشه نه حسرت دیگران بخور
  • سینا IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    شما که این همه ادعات میشه چرا این رو نمی گی که قیمت همین پورشه در ترکیه نهایتا 500 میلیون میشه در حالی که در ایران دلار که الان در نرخ جهانی 1200 تومان هستش در کشور ما 3000 فروخته میشه قیمتش 1.2 میلیارد در میاد
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    به همون دلیلی که باید تو اتوبان حداکثر با سرعت 120 کیلومتر رانندگی کن مثل پراید
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    ماشین من پرایده . ولی من نمیفهمم چه ربطی قیمت بنزین به ماشین طرف داره. مثل اینکه بگوییم چرا کسی که کت و شلوار فلان مارک را میپوشد باید آب معدنی 500 تومانی بخورد. آقایان مسئول یک خورده عاقلانه تر فکر کنید.
  • امیر A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    به نظر من بهترین راه اینه که مصرف بنزین متوسط و یا معمول یک خانواده متوسط رو در نظر بگیرن وبه اون میزان مثلا 200 لیتر در ماه به همه خانواده ها با همین قیمت نیمه یارانه ای 400 یا 500 تومان سهمیه بدن اضافه بر این رو هرچقدر خواستن زیاد کنن 1500 و یا حتی بیشتر اینجوری فقط اونایی که مصرفشون زیاد و یا اصراف میکنن باید پول بیشتری بدن .
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    چون اگر مملکت مسیر اقتصادی درستی داشت تو این وانفسا کسی به ای سرعت نمیتونست سوار پورشه بشه و نه بقیه به این حال و روز میافتادند
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    کسی که خوابه میشه بیدارش کرد ولی اونیکه خودش رو زده به خواب، اونو نمیشه بیدارش کرد. آقا اینا نمی فهمن. نمیخوان بفهمن که تو ترکیه کمترین حقوقشون 1400 لیره. نمیخوان بفهمن که اونی که پورشه سوار میشه بنزین بشه 10000 تومن هم میزنه و حالشو میبره. این من و شماییم که باید تاوان گرونیای بعد اون رو بدیم. نمیخوان بفهمن.
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    این از حسودیه .چرا نباید لیتری 700 بزند. مگر امام علی دالت را میان همه یکسان برقرار نمیکرد؟
  • yk A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    یعنی عاشق این سایتم.اگه دوران احمدی نژاد بود تیتر میزدید "جان پیکان سواران بی گناه به دلیل افزایش قیمت بنزین در خطر است"الان همه ی ایرانیا رو پورشه سوار میدونید!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 1
    مگر در کل کشور چند نفر پورشه سوار می شوند اگر راست می گویند برای ماشینهای گران قیمت کارتهای مخصوص صادر کنند و با هر قیمتی که دلشان خواست بنزین را به انها بفروشند اما کسانی را که مثلا از طریق اموزش رانندگی امرار معاش می کنند دجار ضرر نکنند
  • محمد.م A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    آقا جان چرا یکی به این شازده نمیگه که توی ترکیه درآمد یه کارگرش حداقل 10 برابر درآمد یه کارگز ما هست و ماشین هاشون هم همه کم مصرف و ترافیکشون روی اصول و منطق هست و اصلا سوخت الکی حروم نمیشه فقط قیمت بنزینش رو که به نفع خودتون هست میبینید؟ بله اگر در ایران هم درآمد ماهیانه حداقل 5 میلیون تومان باشه هر نفر میتونه راحت ماهانه 1 میلیون تومان پول بنزین بده لطفا حرف بی منطق نزنید آقایون چرا مردم رو جیگر فرض میکنید؟ هان؟
  • ۳ IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    لزوما باید دید اکثرییت چی سوا ر میشوند البته کسی که پورشه سوا می شو د مالیات اش ر ا هم وصول کنند
  • متریککککککک IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    با همین مترهای خراب حالو روزگار مارو خراب کردید خوشا به حال اون که پورشه سواره ما که حسود نیستیم سعی نکنید از این راه خود را توجیح کنید اون بنده خدا هم تا تونستید ازش کندید بس نیست
  • ناشناس A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    به نضر ميايد كه آقايان تصميم گير به جايي ميرسند كه براي هر نوع ماشين در كشور يك نرخ تعين كنند آخر 45 هزار تومان يارانه چيه كه هروز آقايان در هر تريبوني كه بدست ميا ورند ميفر مايند كه از يك طرف نقدينگي به مردم وووووووو
  • پورشه A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    اخه کااااااااااااااااااار شنااااااااااااااااس !! پورشه سوار مالیاتش رو داده !! اگه دنبال بهانه ای بگی بنزین و بدی به رنو 1000 بنز 8000 این نه عدل هست و نه انصاف و احتمالا غیر شرعی . هر دو مالیات دادند ولی بنز سوار خیلی بیشتر از حد مغبون شده. ضمنا بنز و پورشه که مصرفشون قد 405 هست. بنابر این شما به شعور ما داری توهین میکنی !
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    بدبختی ملت ایران اظهار نظر های افرادی است که ممکن است تحصیلات ومدرک داشته باشند ولی درک را فاقد هستند .همین ها دفعه قبل می گفتند : طرف چون بنزین ارزونه باک را پر می کنه ونیم لیتر هم می ریزه بیرون . ولی نمی فهمیدند که بخاطر ارزونی نیست بلکه شلختگی وبی فرهنگیه . حالاهم همین چرندیات . من تاحالا پورشه ندیدم ونمیدونم چه جور ماشینیه ولی چ ربطی داره . گانی بنزین مشکلات عدیده ای را برای اقشار ضعیف جامعه ایجاد می کنه که هزاران برابر بدتر از بنزین ارزون دادن به پورشه سواره . اگه میخواهید حالش را هم بگیرید مالیات سنگین ازش مطالبه کنید . نه این که از این نظریات که به مدرکتوم مشکوک می کنه بدید . ایکاش دانشگاه ایشون چند واحد هم واقع بینی براشون میذاشتند...........حیف
  • كسري A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    پرفسور كه معلوم نيست از كجا مدرك گرفتي من ماشين قراضه ده سال پيش سوار ميشم اما مثل جنابعالي بخيل نيستم كه يكي سوار پورشه بشه حسودي كنم طرف صد در صد گمرگ داده ديگه چي ميگي ، اگه پول گمرك ماشين كه ٥٠٠ ميليون ميشه رو بذاري بانك سالي ١٠٠ ميليون بهره اش است يعني ماهي حدود ٨/٤ ميليون مگه طرف ماهي چند ليتر بنزين ميزنه، يك ك مثبت ببين ما همه چيز داريم اما مثل كشورهاي ندار زندگي ميكنيم . خبر انلاين اين كه تؤهين به اين دانشمند نيست واقعيته چاپ كن متاسفم براي كه امثال ايشان كارشناسن
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 0
    اقای استاد با وجود استادهای مثل شما اقتصاد این مملکت بهتر از این هم نباید بشه
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    این یک دور باطل است.سال 93 قیمت انرزی را افزایش می دهید دوباره ارزش پول ملی افت می کند و دوباره شماها میان وسط که بنزین مفت است ارزانترین برق در دنیا و ......به جای گران کردن سوخت بانک مرکزی ارزش پول ملی را افزایش دهد.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    کسی که پورش سوار میشه چقدر عوارض ورود اون ماشینو داده به همین دولت جمهوری اسلامی؟ سالی چقدر عوارض به شهرداری و دارایی میده؟ شما دارید هزینه پورش رو ازش می گیرید. تو سرشم میزنید؟؟؟؟؟؟
  • م..م A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 0
    آقا اول بگین درآمد مردم ترکیه چقدر هست بعد بگید بنزین اونجا چقدر هست چرا فکر میکنید هرچی که شما میگید مردم باید باور کنن؟
  • علی A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    باید نظامه مالیاتی قوی شه وبدور از فساد تا بتوان از ادمهایی که پورشه سوارن مالیات متناسب اخذ شه نه با گرون کردن بنزین نباید تر وخشک تو اتیش با هم بسوزن مثله خیلی از کشورای پیشرفته که درامد کشورشون فقط با مالیات گرفتن تامین میشه
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    شما هم که حرفهای احمدی نژادی می زنید!
  • امیر A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    پرفسور شما یارانه ندهید قیمت ها را به قبل از یارانه برگردانید نه متناسب با قیمت بنزین در ترکیه لطفا درامد ها نیز به میزان درامد های ترکیه باشد
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    این مملکت همچنین کارشناسایی داره که به این وضع افتاده .....
  • محمدرضا A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    وقتی اقتصاد دان مملکتمون اینطوری میخواد افزایش قیمت بنزین توجیح کنه بایدم این وضع اقتصاد کشور باشه ...
  • راه حل IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    چرا کسی که پورشه سوار است باید بنزین لیتری 700 تومانی بزند؟ آدمین خان امیدوارم که این کامنت را به مسئولین بدهید تا بخوانند. بنده هیچ نوع فعالیت سیاسی ندارم ولی موضوعی که اقای غنی نژاد عنوان کرده و یک اقتصاددان هم است, باعث تعجب است که نمیتواند این مسئله حل کند, بطوری که به کسی تحمیل نشود و جلوی پارتی بازی هم گرفته شود. وقتی که صحبت از دادن بنزین به این و آن میشود, همیشه بجای راه حل, مسئله را طوری طرح میکنند که بعضی ها بتوانند در گرفتن بنزین و یا هر چیزهای دیگر در اولویت و یا برعکس عمل شود,که در این صورت راه سوء استفاده باز میشود بنده به عنوان یک فرد عادی که اقتصاد دان هم نیستم, که البته, بی اطلاع هم نیستم, میدانم که چطور این مسائل حل میشود...بقیه در کامنت بعدی
  • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 1
    مگه پروشه سوارایرانی نیست مگربنزین ملی نیست ؟مگرامکاناتی که دولت میذاره نباید براهمه مردم (چه گداوچه دارا یکسان باشه)؟پس پروشه سوارهم حق داره ازایرانی بودن خودلذت ببرد وازامکانات ان استفاده کند.خورشیدبرمردمان یک شهر یه جور میتابه ن کم ن زیاد.
  • راه حل IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    این هم راه حل...تا کسی سوء استفاده نکند.... ممکن است شما بگوئید که بد بخت انهائی که اتومبیل دارند, بله این بستگی به تعرفه ها دارد...و این کمک میکند که فقط انهائی اتومبیل بخرند که واقعأ نیاز دارند و فرقی بین افراد جامعه نیست.... اقای آدمین...اگر شما این نوشته را به مسئولین بدهید در درجه اول نگاه میکنند که ببینند که به نفع جیب خودشان هست یا خیر......این طور نیست.؟؟ فکر میکنید که این در ایران امکان پذیر است؟؟؟؟ ولی در سوئیس انجام میشود خدا نگهدارتان با مشکلاتی که قابل حل میباشد ولی کسی نمیخواهد
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    چون کسی که پراید سوار است بنزین لیتری ۷ تومانی نمی زند...
  • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    حالا میفهمم دلیل وضعیت اقتصادی مملکت چرا اینجوریه. با همچین اقتصاددانایی وضعیت بهتر از این بشه خداییش عجیبه...
  • بی نام EU ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    اول یارانه پورشه سوارها و نمایندگان و وزرای و.... قطع کنید تا بعد..
  • یحیی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    عزیز دل برادر من که 206 مدل 82 دارم ولی حرف ناحق نزنید. کسی که پورشه سوار میشه 3 برابر قیمتش در خارج کشور میخره و دولت از این پورشه ها طلبشو گرفته. اگر راست میگید مالیات را درست کنید نه اینکه گیر بدید به قیمت بنزین. چرا مالیات اصلاح نمیشود؟ همین پورشه سواران که کارخانه دارند چقدر مالیات میدهند و من کارمند ماهی 250 هزار تومان و اونم دقیق محاسبه میشه ولی آیا بازاریها واقعاً مالیات میدن؟ آقای کارشناس مشکل مالیات هست نه بنزین
  • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 0
    همه صحبتهای جالبی گفتن. منهم اضافه میکنم. نسبت پورشه سوار به ماشین سوارای داخلی، زیاد نیست. دلیل اینکه پورشه سوار باید بنزین 700 تومنی بزنه اینه که بقیه ما مردم مجبور نشیم واسه ماشین داخلی بنزین 3000 تومنی بزنیم.
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    1 0
    چرا اقتصد دان خوب تربیت نکرده ایم؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    چقدر خوبه که مراجع عظام تقلید، به دولت کمک کنند و دریافت یارانه برای پردرآمدها رو حرام اعلام کنند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین