الشرق الاوسط ادعا کرد: ایران به دنبال بلوک بندی جدیدی در منطقه است

روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در مقاله ای مدعی شد ایران به دنبال ایجاد یک بلوک بندی جدید در منطقه است.

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه چاپ لندن که به آل سعود متمایل است در تحلیلی از سخنرانی اخیر حسن روحانی که به انتقاد شدید از عربستان سعودی و امارات متحده عربی و کمک های زیاد آنها به رژیم صدام در زمان هشت سال جنگ ایران و عراق پرداخته بود نوشت: ایران با حضور روحانی تلاش دارد از فرصت های به وجود آمده بهره برداری کند و جبهه ای عربی اسلامی تشکیل دهد که خود محور اصلی آن باشد.

این روزنامه با اشاره به اینکه روحانی تعمدا از کویت انتقاد نکرد با اینکه همه می دانند این کشور در زمان جنگ ایران و عراق اگر نه بیشتر از عربستان سعودی بلکه دست کم به همان اندازه به صدام کمک کرد مدعی شد که تهران قصد دارد کویت را نیز در این محور وارد کند.

این روزنامه این محور جدید را مرتبط به اختلافات میان شورای همکاری خلیج فارس دانسته و نوشته است چون کویت از فراخوان سفیر خود از دوحه جانب بی طرفی را گرفته به نظر می رسد که ایران در صدد وارد کردن او در محور جدید باشد.
به نوشته الشرق الاوسط محور جدیدی که این روزنامه تصور می کند ایران قصد ایجاد آن را داشته باشد محوری متشکل از ترکیه، قطر،عمان،عراق و هند است.

به نوشته الشرق الاوسط ایران امیدوار است که کویت نیز به این جبهه بپیوندد. در مقابل این بلوک کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده و بحرین و مصر و پاکستان و اردن بلوک دیگری را تشکیل می دهندن.
این روزنامه سپس پرسشی مطرح کرده و ااینکه آیا آمریکا از این بلوک بندی رضایت دارد؟ پاسخ مثبت است و شاید حتی بتوان گفت آمریکا برای تقویت این بلوک بندی تلاش می کند.زیرا این امر به نفع طرح جدید آمریکا برای خاورمیانه است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    72 33
    این بلوک ایران ترکیه قطر عمان کویت و هند قراره چیکار کنه؟ همکاری اقتصادی؟ بی خیال همکاری اقتصادی. اینها شلوارشون رو هم نمی تونن بالا بکشن چه برسه به همکاری اقتصادی. همکاری نظامی؟علیه چه کسی؟آمریکا و اسراییل؟ اینکه اصلا محاله. پس چی؟ترکیه و هند فقط به درد دور زدن تحریمها میخورن. اینکه نفت بدیم برنج بنجل بسمتی و چای و ادویه بیاریم. یا گاز بدیم از هالک بانکشون برای دو دره کردن تحریم استفاده کنیم .البته از حق !!!نگذریم مرغای یخیشون هم موقع شدت یافتن تحریمها و بالا رفتن قیمت دانه ممکنه به درد بخوره. اگه تحریم نباشه فایده ترکها و هندیها چیه؟ آهان یادم نبود اینها برادران مسلمان!!!ما هستند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    15 3
    هند را از این دایره بیرون بیاورید.منافع اقتصادی هند در امارات و حتی عربستان اینقدر بالاست که با پیوستن به ایران ریسک از دست دادن آن را ایجاد کند.
  • هاجر IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    10 1
    یادمه یه بزرگی می گفت اگه می خوای چیزی یادبگیری بابزرگتر ازخودت هم کلام شو ایناکه همه شون بچه دبستانی ان!
  • سارا و رضا IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    11 1
    ایران کشوری مستقل است و حق ایجاد هر گونه بلوک و تشکلی در جهان ، حتی در اطراف کشورش را دارد .اگر ال سعود دوست ندارد ایران نقشی در مدیریت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه نداشته باشد مربوط به خودش است و حق مداخله در امور داخلی و خارجی ایران ندارد.هر موقع تحولی در این منطقه صورت میگیرد نام امریکا در ان دیده میشود.چرا؟ امریکا چرا باید در کنار مرزهای کشورهای منطقه دنبال منافع خودبگردد؟ سعودی ها عامل اصلی حضور امریکا و...هستند .گاهافکر میکنم اینها مسلمان نیستند و به ظاهر نام مسلمانی را به یدک میکشند!!! باور دارم روزی فرا خواهد رسید که دولت قدرتمند ایران کشورهای افراطی منطقه رو تنبه خواهد کرد و از حضور غربی ها در منطقه ممانعت خواهد کرد. هیچ قدرتی ماندگار نیست حتی امریکا. به امیدایرانی قدرتمند در منطقه
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    4 1
    سوریه درکدوم محور قرارداره؟