سازمان میراث فرهنگی و آنچه بر این سازمان در سال 1392 گذشت را می توان به دو بخش تقسیم کرد. سازمان میراث در زمان مدیریت دولت دهم و در زمان آغاز مدیریت دولت یازدهم.

محمدحسین نجاتی: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در روزهای پایانی دولت دهم روزهای ساکت و بی خبری داشت، اما آغاز به کار دولت یازدهم و انتصاب مرد کهنه کار مدیریت اجرایی کشور این سازمان را از حاشیه جدا کرد.

انتخاب محمدعلی نجفی برای ریاست سازمان میراث‌فرهنگی 14روز پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی صورت گرفت. سازمانی که او در آن روز تحویل گرفت در هشت‌سال گذشته و در دولت قبل در اختیار نزدیک‌ترین دوستان محمود احمدی‌نژاد و حلقه موسوم به یاران اسفندیار رحیم‌مشایی بود. به‌دلیل حاشیه‌آفرینی‌های فراوان این افراد نیز در این مدت سازمان میراث‌فرهنگی در زیر شدیدترین فشارها و حاشیه‌ها قرار گرفته بود.

شاید به همین دلیل بود که او در اولین روز آغاز به کارش در سازمان میراث‌فرهنگی در یک سخنرانی عمومی در این‌باره گفت: «متوجه شدم بدن نحیفی از سازمان میراث‌فرهنگی باقی مانده که متاسفانه به زمین افتاده و با بی‌انصافی لگدکوب شده است باید آن را بلند کرده خاک رویش را پاک کنیم و در جایی که در شأن آن است بنشانیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم تا این موجود جدید افاضات کند. این کار بسیار سختی است.»

نجفی در اولین گام خود برای بلندکردن تن لگدکوب‌شده سازمان انتصاب‌هایی کرد که با استقبال زیادی همراه شد، او مهدی حجت، سیدمحمد بهشتی و جلیل گلشن را به ترتیب به‌عنوان قائم‌مقام و معاون خود در حوزه میراث، مشاور ارشد رییس سازمان و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی انتخاب کرد.

این سه‌نفر از روسای اسبق و بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی بوده و در این حوزه سابقه مثبتی از خود بر جای گذاشته بودند. از همین‌رو نیز آمدن آنها به سازمان میراث‌فرهنگی با استقبال فراوان کارشناسان این حوزه و باستان‌شناسان باسابقه همراه شد. مدیران جدید در اولین اقدامات خود، آخرین اسناد میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی از شیراز، مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور را به‌طور کامل به تهران منتقل کردند.

این بخش از سازمان در دوره دولت محمود احمدی‌نژاد به استان فارس منتقل شد و آسیب‌های بسیاری را متحمل شده بود. نجفی همچنین چند بار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدارهایی داشت تا آنها را هر چه بیشتر با سازمان تحت امرش آشنا و همراه کند. برخی از نمایندگان در زمان انتخاب او به این سمت مخالفت‌هایی ابراز کرده بودند.

نجفی همچنین در این مدت برگزاری جشنواره‌های مختلف به مناسبت روزهای هفته گردشگری را در پرونده خود ثبت کرده است. بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهریورماه سال‌جاری زمانی که از ریاست نجفی بر این سازمان چند روزی می‌گذشت رکورد ورود گردشگر خارجی به ایران شکسته شد. در این ماه به نسبت شهریور سال گذشته این بخش 106درصد رشد را شاهد بود. چنین میزان رشدی در هیچ دوره‌ای پیش از این تاکنون تجربه نشده بود.

به گفته تحلیلگران بهبود تصویر ایران در فضای جهانی پس از انتخاب روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور ایران اصلی‌ترین عامل این رشد بود. البته سازمان تحت امر محمدعلی نجفی در همین مدت اقداماتی هم انجام داده که موجب انتقاد کارشناسان و رسانه‌ها شده است. ماجرای دریافت شیردال در سفر به نیویورک و بحث‌ها پیرامون تقلبی‌بودن آن، عدم‌انتخاب مدیران کل استانی سازمان و همچنین مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی در استان‌ها با توجه به بلاتکلیفی گسترده در این حوزه‌ها، انتخاب یک دیپلمات ناآشنا با حوزه گردشگری به‌عنوان معاونت گردشگری و بی‌عملی در حوزه صنایع‌دستی بخشی از این اقدامات بوده‌اند.

اما همه چیز به اینجا ختم نشد و رفتن او در بهمن ماه از سازمان میراث فرهنگی باز این سازمان مهم و حیاتی برای کشور را با حاشیه های همراه کرد. حاشیه هایی که بهمن و اسفند ماه را برای این سازمان به سازمانی کم رفت و آمد و کم خبر تبدیل کرد.

در جدول زیر مهم ترین اتفاقات رخ داده در سال 1392 در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را بخوانید؛

 

ردیف 

تاریخ

موضوع

۱

فروردین 

مصر پذیرش مسافران ایران را متوقف کرد. این درحالی بود که دو گروه از گردشگران ایرانی در اسفند ۹۱ و بهار ۹۲ در پی دیدار احمدی نژاد و محمد مرسی به مصر رفته بودند. مخالفت های زیادی با حضور ایرانیان در مصر بوجود آمد. 

۲

فروردین 

دو عامل تخریب اثر تاریخی گرز بهرام تنگ چوگان در شهرستان کازرون، هر کدام به 10 سال زندان محکوم شدند.

۳

اردیبهشت

فرد یا افرادی با ورود به موزه تبریز پنج بشقاب نقره‌ای زمان ساسانی را به سرقت بردند.تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی گفت: با وجود اینکه در ساختمان موزه آذربایجان دوربین های مدار بسته نصب شده در موقع سرقت، اپراتور ساختمان خواب بوده و سارق یا سارقان به راحتی وارد ساختمان شده اند. ضمن اینکه این موزه دارای دو نگهبان هم بوده اند اما آنها متوجه ورود دزدان نشده بودند. سارقان از جایی وارد شده که نگهبانان تصور آن را هم نمی کردند و از غفلت اپراتور برای ورود استفاده کرده اند. دوربین های مدار بسته، نحوه دزدی را ضبط کرده است و فیلم آن را در اختیار نیروی انتظامی قرار داده و منتظر پاسخ آنها هستیم.

این آثار دو بشقاب ، یک تنگ و دو کشکول از جنس نقره بوده است.

۴

خرداد

 

گروهی از روزنامه‌نگاران و حامیان میراث فرهنگی در اعتراض به صدور مجوز شهرداری برای تخریب خانه تاریخی «دایی‌جان ناپلئون» به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نامه نوشتند.

۵

 

تیر 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در اجلاس «دی 8» اعلام کرد: درآمد 8‌میلیارد‌ دلاری توریسم ایران در سال 91

۶

تیر

ناآرامی‌های ترکیه تاثیری بر حضور گردشگران ایرانی دراین کشور نگذاشت؛ بررسی ها نشان داد هر هفته  22هزار ایرانی به استانبول سفر می کنند. 

۷

مرداد 

معاون گردشگری کشور آمار ورود و خروج گردشگر در تیر سال ۹۲ را اعلام کرد و گفت: در این ماه ۴۹۷‌هزارو۳۱نفر گردشگر خارجی به ایران وارد شده‌اند.

۸

مرداد

به‌دنبال افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، شماری از آژانس‌های مسافرتی، جست‌وجوی پرواز برای سفر به ایران و خروجی پروازها از ایران را از صفحات خود حذف کرده‌اند.

۹

مرداد

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ایران در سال 91 را منتشر کرد که بر این اساس در سال قبل از آن 43درصد از خانواده‌های ایرانی هیچ سفری نداشته‌اند.

۱۰

مرداد

حسن روحانی، رییس جمهور محمدعلی نجفی را به سمت معاون خود و رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی منصوب کرد. نجفی چند روز پیش از این انتصاب نتوانسته بود رای اعتماد مجلس را برای حضور در وزارت آموزش و پرورش بدست بیاورد.

۱۱

شهریور

محمد بهشتی درباره ارزیابی عملکرد 5 رئیس سازمان میراث در دوره احمدی نژاد گفت:  روح الله احمدزاده بهترین مدیر میراث در این دوره بود چون هیچ کاری نکرد.

۱۲

شهریور

محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی محمد بهشتی، جلیل گلشن و مهدی حجت را به‌عنوان مشاور رییس سازمان، رییس پژوهشگاه میراث و قائم مقام و معاونت میراث سازمان منصوب کرد.

۱۳

مهر 

رییس سازمان میراث فرهنگی: تصویر ایران به‌عنوان مقصد «گردشگری ایمن» را بهبود می‌دهیم. 

۱۴

مهر

رییس‌جمهور از آمادگی ایران برای میزبانی شایسته از گردشگران خبر داد و اعلام کرد صنعت گردشگری موثرترین ابزار برای دیپلماسی عمومی است.

۱۵ مهر نجفی با رییس جمهور به نیویورک رفت. در پی این سفر، آمریکا شیردال به نجفی داد. بعد از آن زمزمه هایی مبنی بر جعلی بودن شیردال شنیده شد. البته نجفی اهدای شیردال را نشانه ای از حسن نیت آمریکایی ها دانست. او همچنین گفت: شیردال، ولو اینکه تقلبی باشد اقدامی حاصل از حسن نیت آمریکا باید تلقی کنیم این جام، در سال 2003 توسط آمریکایی ها ضبط شده و 3 کارشناس آمریکایی، حکم اصل بودن آن را داده اند. قرار بوده این جام شیردال را 950 هزار دلار بفروشند، در هر صورت، قدمت آن را کارشناسان داخلی در دست بررسی دارند. اما اینکه شیئی بوده و این را از روی آن ساخته باشند درست نیست.
۱۶ مهر اظهارنظر نجفی درباره قلیان جنجالی شد. او گفت:جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می شود. حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم دو پک هم آنها بزنند چه مشکلی دارد؟ می دانم خیلی ها با حرفهای من مخالف هستند اما ببینیم مجموع محدودیت ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت ها را زیاد به مردم تحمیل می کنیم و در تصمیمات، تردید کنیم. اگر بناست قلیان باشد، برای زن و مرد نباید تفاوت باشد.

۱۷

آبان 

نجفی رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مرتضی رحمانی موحد را که پیش از این دیپلماتی در وزارت امورخارجه بود به‌عنوان معاون گردشگری سازمان انتخاب کرد.

۱۸ آبان منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور از افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران با تغییر فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و استقرار دولت روحانی خبر می‌دهد. آنگونه که این مقام مسوول گفته است تنها در شهریور سال‌جاری نسبت تعداد گردشگران خارجی ورودی به نسبت شهریور سال گذشته 106‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گونه‌ای که در شهریور سال قبل در مجموع 283‌هزار گردشگر به ایران سفر کردند اما شهریور امسال ورود 583‌هزارنفر ثبت شده است.

۱۹

آذر 

در هشتمین اجلاس سالانه  کمیته میراث ناملموس یونسکو بازی چوگان با اسب قره باغی به نام کشورآذربایجان ثبت شد. این ثبت البته حواشی مختلفی در ایران داشت. با این حال مدیران سازمان میراث فرهنگی اعلام کردند آذربایجان فقط توانسته یک گونه از چوگان را به نام خود ثبت کند.

۲۰

آذر

نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی: من حتی 30 ثانیه هم با آقای مشایی ملاقات نداشتم اما می‌گویم 4 سال مدیریت وی قابل دفاع بوده و ما می توانیم کمی بهتر از آن چهارسال باشیم.

این اظهار نظر البته چند روز بعد چنین اصلاح شد: دکتر نجفی هشت سال گذشته را به دو دوره تقسیم کرد و چهار سال نخست را در قیاس با چهار سال دوم که در آن تصمیمات نسنجیده بسیاری از جمله انتقال پژوهشگاه گرفته شد قابل دفاع تر دانست که این به هیچ عنوان به معنای دفاع از عملکرد مشایی به طور مطلق در دوره مدیریتش نیست.

۲۱ آذر مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی: عمده مشکل سازمان کم سوادی نیروی انسانی آن است که با وجود 8 هزار نیرو،حدود 50 درصد آن دیپلم و زیر دیپلم هستند که با توجه به این که این سازمان در جایگاه فرهنگ ساری قرار دارد این موضوع جای تامل دارد.
۲۲ دی شایعاتی درباره رفتن نجفی از سازمان میراث فرهنگی منتشر شد. اما این شایعات از سوی روابط عمومی سازمان و همچنین مهدی حجت، قائم مقام نجفی رد شد.

۲۳

بهمن 

رئیس‌جمهور با استعفای محمد علی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی موافقت کرد. این اولین تغییر در سطح هیات مدیران ارشد دولت در کابینه حسن روحانی بود. نجفی در استفعایش نوشت: در طول حدود پنج ماه گذشته در حد توان از هیچ کوششی برای سر و سامان بخشیدن به اوضاع سازمان و برنامه‌ریزی جهت سوق دادن فعالیتها در راستای سیاست‌ها و رویکردهای دولت تدبیر و امید دریغ نورزیدم و بحمدالله بخش عمده‌ای از معضلات سازمان در حال حل و فصل می‌باشد. اما متاسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجاً شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است.

مسعود سلطانی‌فر جانشین نجفی شد. مهدی حجت هم بارفتن نجفی،‌ از سازمان میراث فرهنگی رفت. 

۲۴ اسفند تعدادی از نماینده های مجلس طرحی را در دست تهیه دارند که به موجب آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به وزارتخذانه بدل کند. هرچند که مسعودسلطانی فر، رییس سازمان با آن مخالفت کرده و گفته است: در سازمان میراث فرهنگی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود، برنامه‌های مختلفی را در دستور کار داریم و وزارتخانه گردشگری تنها هزینه اضافی به کشور تحمیل خواهد کرد.
البته مهدی حجت در مرداد ۹۲ گفته بود که میراث فرهنگی باید وزارتخانه شود. 
۲۵ اسفند باوجود همه تلاش هایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت های محمود احمدی‌نژاد داشت،‌ اما در سال ۹۱ فقط یک میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند. این آمار را مسعود سلطانی فر داد.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =