پیشنهاد نوروزی-6/داستان جذاب زوال یک انقلابی

نوروز اگرچه برای ایرانی‌ها بیشتر با سفر و دیدوبازدید همراه است اما رفتار پسندیده مطالعه در کنار «عیدی کتاب» نیز از زمان‌های دور در میان ما رواج داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تروتسکی؛ زوال یک انقلابی» به زندگی و سرانجام لیون تروتسکی از ارکان انقلاب اکتبر روسیه می‌پردازد که چگونه اوج گرفت و طرد شد. کتابی خواندنی و مستند که رواتی جذاب از جابه جایی قدرت در شوروری سابق و تبعات آن دارد.

در این کتاب 357 صفحه‌ای نویسنده، «برتراند پتنود» در قالب یازده فصل و یک بخش پایانی به زندگی این انقلابی مارکسیست می‌پردازد که اخلاف نظرهایش با لنین منجر به جدایی از او شد و در نهایت به فرجامی رسید که جمهوری نوپای شوروی به رهبری استالین برایش رقم زده بود. تروتسکی، مردی که سخنرانی‌های آتشینش در جریان انقلاب اکتبر ۱۹۱۷، کشوری را به حرکت وامی‌داشت، کمیسر جنگ، نامی هم‌طراز لنین. بعدها دشمنی‌های دنیای سیاست او را چهره‌ای خائن به مردم و کشورش معرفی کرد. در فاصله‌ای کوتاه، دشمن و رقیب قدرتمند او، استالین، مقدمات اخراجش از حزب و سپس تبعیدش از کشور را فراهم کرد. دوستان و اعضای خانواده‌اش یک به یک تاوان نزدیکی و وفاداری به او را به بهای رنج، تبعید، یا مرگ‌شان پراختند. این کتاب، با نگاهی به گذشته، به سال‌های پایانی زندگیِ در تبعید تروتسکی می‌پردازد. و شاید در پایان پرسشی پنهان را مطرح می‌کند؛ آیا از سر گذراندن تمام آن رنج‌ها، مخاطرات، تبعیدها و مرگ‌ها ناگزیر بود؟

کتاب با این جملات آغاز می​شود: 

«حدود ساعت چهار صبح، صدای رگبار گلوله آرامش شب را شکست. تروتسکی که از خواب عمیق پریده بود، فکر کرد صدای آتش‌بازی است و مکزیکی‌ها یکی از اعیادشان را جشن گرفته‌اند. به خودش که آمد، متوجه شد «انفجارها خیلی نزدیک و درست درون اتاق بود، کنارم و بالایِ سرم. بوی باروت تندتر و نافذتر شد. آنچه همیشه منتظرش بودیم اتفاق افتاه بود و به ما حمله شده بود.»

«تروتسکی» با ترجمه حسین گلریز و قیمت 16هزار و 800 تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =