توصیه های به دولت یازدهم: در معیشت مردم ثبات ایجاد کنید

در حال حاضر تامین معیشت یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم و حتی دولت به شمار می آید.

 

فرشید یزدانی: تامین اجتماعی از جمله مهمترین مولفه هم در فرایند توسعه کشور به شمار می رود و هم از اهداف آن. ایجاد ثبات در معیشت و جلوگیری و کاهش اثرات گسست های خانوادگی  و فردی ناشی از تحولات اجتماعی ،اقتصادی و طبیعی و در مجموع تامین رفاه شهروندان از جمله کارکردهای کلان تامین اجتماعی است.

 در سطح خرد نیز بدیهی است که پوشش بیمه کارگران، تامین حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی، حمایت کارگران در برابر بیماری های و توزیع در آمد بر اساس الگوی های افقی و عمودی بین اقشار مختلف از کارکردهای اصلی تامین اجتماعی به شمار می رود.

بنابراین نهادی با چنین گستردگی و وظایف با اهمیتی که در عرصه اجتماعی به عهده دارد به ساز و کار نظارتی مناسب و شفافی احتیاج دارد که طبیعی است در نبود نظارت مناسب کارکردهای تامین اجتماعی نیز کمرنگ می شود و از اهداف خود دور می شود.

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان اجتماعی - اقتصادی است. به این مفهوم که برای یک ماموریت اجتماعی تاسیس شده است اما ساز و کار درونی آ اقتصادی است. البته نه به معنای اقتصاد بازاری بلکه به این معنا که وروردی و خروجی های آن بر اساس محاسبات خاصی است که به آن محاسبات بیمه ای گفته می شود  و راز ماندگاری و استمرار آن نیز در همین سازو کار است.

بر اساس کارکرد و جنبه های مختلف این سازمان و تجارب بین الملی نظارت بر این نهاد لازم است به گسترده ترین شکلی صورت گیرد.در واقع اهمیت بحث سه جانبه گرایی از همین جا ناشی می شود.یعنی باید بین مخاطبان و شرکا که البته اصطلاح درستی نیست و تسامحا به کار می رود رابطه برقرار باشد. یعنی کارگر، کارفرما و دولت به عنوان نهادی استمرار دار که مسوولیت مدیریت و تضامن صندوق را بر عهده دارد، هر سه باید بتوانند درعرصه  تصمیم گیری های کلان تامین اجتماعی و مهمتر از آن در حوزه نظارت دخالت داشته باشند. در سازمان تامین اجتماعی هیچ امر مخفی ای نباید وجود داشته باشد مگر اندک امور مرتبط با حضور سرمایه های آن در بازار سرمایه.

یعنی باید از شفاف ترین نهادهای کشور باشد.چرا که تمامی آن حقوق مردم- مردمی که در آن نقش دارند مانند بیمه شدگان و مستمری بگیران- است و بهترین نحوه تضمین حفاظت از اموال آن آگاهی عمومی از عملکردهای ان است.

نوع نگاه ها و نگرش ها در سال های گذشته به ویژه در سال های اخیر موجب شده است که تامین اجتماعی از کارکردهای خود باز بماند که این خود نوعی آسیب  جدی است. تامین اجتماعی امروز بیمار سوءاستفاده ها و کشمکش های سیاسی است.تامین اجتماعی ای که باید پرچم ان سفید باشد شد محل نزاعمهمترین نهاد های حاکمیتی،دعوای سر مدیریت آن در یک سال گذشته را مرور کنید هر سه قوه اجرایی،قضایی و مقننه بر سر آن دعوا داشتند. حتی در انتخابات اخیر و شورای شهر تامین اجتماعی شد محل تبلیغ برای نمایندگانی خاص و اینها بخشی از بیماری های این سازمان است. همه این ها بر سازو کارهای درونی این سازمان تاثیری جدی داشته است و دارد.بخصوص در حوزه نیروی انسانی این سازمان آسیبی جدی به خود دیده است که جبران آن به این آسانی ها نیست.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمی A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    تفکر می کنم اگر تیتر مطلب «توصیه هایی به دولت یازدهم» باشد درست تر است.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    3 0
    منظور از ثبات همان قطع کردن یارانه هست دیگه؟!