آیت‌الله علی صافی از علمای برجسته شهر گلپایگان بود . او متولد سال 1332 هجری قمری از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی بود.

کودکی و جوانی اش صرف دانش اندوزی شد. تا سن هجده سالگی نزد پدر و دایی بزرگوارشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آخوند ملا ابوالقاسم قطب (ره) به تحصیل پرداختند و سپس به قم هجرت نمودند.

دروس سطح را در محضر آیت الله آقا میرزا محمد همدانی تکمیل نمودند. درس خارج را نزد عالمان بلند آوازه عصر، از جمله آیت الله حجت و آیت الله بروجردی به پایان بردند.هوش و ذکاوت ونیروی استدلال وی در جلسه درس و مباحثۀ آیت الله بروجردی موجب شهرت او گردید . آیت الله بروجردی چنان شیفته این شاگرد درس خوان و هوشیار گردید که در برخی مجالس از وی یاد می کرد و این امر سبب شهرت ایشان در جمع طلاب علوم دینی شد و در رده برجسته ترینشان شناخته گردید ایت الله آقای حاج آقا علی صافی آثار ارزشمندی به نظم و نثر عربی و فارسی دارند که برخی به چاپ رسیده است شماری از آنها زیر چاپ و قسمتی به صورت دست نویس است.

آثار چاپ شده ایشان عبارتند از :
1.شرح استدلالی بر العروة الوثقی اثر آیت الله آقا سید محمد کاظم یزدی طباطبایی از مراجع معروف بنام (ذخیرة العقبی فی شرح العروة الوثقی ) در 30 جلد؛
2.منتخب الحکام؛
3.مناسک حج؛
4.در انتظار وصال (مجموعه 59 قصیده و غزل و مخمس به مناسبت ولادت امام زمان (عج))؛
5.رساله عملیه توضیح المسائل فارسی؛
6.تقریرات اصول مرحوم آیت الله حجت به نام (المحجة فی تقریرات الحجة) در دوجلد؛
7.راز دل (دیوان اشعار در بیش از هزار صفحه)؛
8.الدلالة الى من له الولایة ؛
9.المحجة فى تقریرات الحجة (2جلد)؛
10.تاریخ تحول فقه شیعه ؛
11.منتخب الاحکام ؛
12.اصول الفقه ؛
13. تقریرات درس مرحوم آیت الله بروجردى(صلاة ،وصیت و...)؛
14. تقریرات درس مرحوم آیت الله حجت (تیمم ، بیع و...).

آیت الله حاج آقا علی صافی علاوه بر کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی و توجه عمیق به اهمیت تالیف و درس و بحث در زمینه های گوناگون، ‌هیچ زمانی از حضور موثر در اجتماع و تدبیر مدن غافل نماند و به تعبیری درس و بحث های اصولی و کلامی و فقهی او را به گونه ای سرگرم نساخت تا جامعه و مردم را رها کند و فقط به بحثهای روان حوزوی بپردازد. پیکر مرحوم آیت الله صافی سه شنبه در گلپایگان تشییع و به خاک سپرده شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتظر IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
    2 0
    رضوان الهی بر این عالم و عارف مخلص و ولایی باد.