استاندار تهران، امروز در اولین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال 93 درباره مشکلات این کلانشهر سخن گفت. به گفته استاندار تهران، در نوروز بیش از 3 هزار معتاد خیابان خواب از کف خیابانها جمع آوری شده است.

امید سلیمی بنی: پنجاه و پنجمین جلسه از دوره چهارم شورای شهر تهران دستور جلسه ای طولانی داشت. دستور جلسه ای که از نطق مرتضی طلایی، نایب رییس شورای شهر شروع می شد و تا تصویب 29 تغییر نامها برای معابر تهران ادامه داشت. 

ولی استاندار تهران ترجیح داد درباره مسایل و مشکلات شهر تهران سخن بگوید. از جمله محور سخنان او، مسئله معتادان خیابان خواب بود که عمدتا معتادان پرخطر شمرده می شوند. مسئله ای که امروزه اصلی ترین بخش بحث استاندار تهران در شورای شهر پایتخت، شمرده می شود. معتادانی که یکی از مسئولان سابق پلیس تعداد آنها را بیش از 8 هزار نفر در کلانشهر تهران برآورد کرده بود و حالا والی دارالحکومه می گوید بیش از 3 هزار نفر از این بیماران را که در خیابانها زندگی می کردند، در نوروز جمع آوری کرده اند و به اردوگاه های اطراف تهران فرستاده اند. 

حسین هاشمی که امروز مهمان پارلمان شهری پایتخت بود، درباره آسیبهای اجتماعی در تهران، نمای جالب توجهی داد که تاکنون مسئولان رسمی محلی دولتی، کمتر به آن پرداخته بودند.

استاندار تهران درباره مشکلات ناشی از آسیب اعتیاد و معتادان خیابان خواب در این کلانشهر گفت:"یکی دیگر از موضوعات تهران معتادان کف خیابانی است که با توجه به اینکه ما در تهران جایی برای نگهداری آنها نداریم، مکان‌هایی را در خارج از شهر از جمله مرکز شفق و اخوان راه‌اندازی کرده‌ایم."

او خواسته خود را از مدیریت شهری اینطور عنوان کرد: "انتظار داریم شورای شهر نیز بودجه‌ای را به این منظور تخصیص دهد. به طوری که استاندار تهران همزمان با سال جدید 3 هزار معتاد را از کف خیابان‌ها جمع‌آوری کرد و در صورت تعامل شهرداری شورا و استانداری تعداد معتادان یقیناً کاهش پیدا خواهد کرد."

شاید برای اولین بار است مسئولان استانداری درباره حضور این نهاد برای جلوگیری از گسترش آسیب معتادان خیابان خواب، سخن می گویند، ولی با این حال، هاشمی به سایر مسئولان محلی هم توصیه کرد برای کاهش این مشکلات، باید دست به دست هم دهند: "باید شهرداری، شورا و استانداری با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و به مردم خدمت‌رسانی بدون منت داشته باشند."

 

تاکسی های آلاینده، هوای آلوده

هاشمی همچنین درباره مشکلی که از نگاه او، اولین معضل شهری تهران است، سخن گفت: آلودگی هوا!

او گفت این مسئله، اولین اولویت کاری او در دولت تدبیر و امید بوده است: "اولین اولویت‌هایی که بنده در استانداری پیگیری کردم بحث آلودگی هوای تهران بود چرا که سلامت از اولویت‌های آن است ضمن اینکه در حال حاضر بالغ بر 8 میلیون و 500 هزار نفر در تهران زندگی می‌کنند که بر اساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی یکی از علل سرطان آلودگی هوا است. بحث آلودگی هوا وظیفه یک دستگاه نیست و شهرداری یا شورا و یا وزارت کشور و حتی استانداری نمی‌توانند آن را به تنهایی پیگیری کنند و باید تمام دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند."

هاشمی اعلام کرد رئیس جمهور شخصا با تعطیل کردن تهران به دلیل مشکلات آلودگی هوا مخالف بوده، ولی او توانسته حسن روحانی را قانع کند که بهترین راهکار گذر از بحران آلودگی هوا، تعطیلی است. استاندار گفت: در موقع تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا در استانداری تصمیم بر تعطیلی تهران گرفتیم. در سال گذشته که بنا داشتیم تهران را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کنیم رئیس جمهور با این تصمیم مخالف بود و تأکید داشت که نباید تهران تعطیل شود و در همان زمان بنده دلایلی را مطرح کردم که در ادامه رئیس جمهور قانع شد که تهران تعطیل شود اما روحانی تأکید داشت که باید کارهای خوبی را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم."

او از اقدامات سازمان محیط زیست درباره کاهش آلودگی هوا تقدیر کرد و گفت: "در سال گذشته و در فاصله‌های مختلف چند بار بحث آلودگی هوا در هیأت دولت مطرح شد و این در حالی بود که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اقداماتی خوبی را در این بخش انجام داد و امیدواریم در سال جاری نیز با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات خوبی برای کنترل آلودگی هوا در شهرستان ایجاد شود."

هاشمی منشا آلودگی را مانند بسیاری از کارشناسان، منابع متحرک دانست و گفت: "آلودگی هوا در تهران بسیار نگران‌کننده است و باید اقدامات صریحی را انجام دهیم به طوری که بر اساس آمار 8 هزار و 600 تاکسی فرسوده و 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید و همچنین 60 هزار خودروی شخصی که در آژانس‌ها کار می‌کنند به صورت 24 ساعت در تهران آلودگی هوا ایجاد می‌کنند."

او از عدم نوسازی ناوگان خودروهای شخصی در تهران انتقاد کرد و گفت: در اولین گام باید صد هزار خودروی فرسوده که در شهر تهران 24 ساعته می‌چرخند و آلودگی ایجاد می‌کنند از رده خارج شوند و خودروی جدیدی با بنزین یورو 4 جایگزین شود که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر تحقق پیدا کند."

به گفته استاندار در حال حاضر، قولها و وعده هایی از سوی وزرای صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت داده شده است و قرار است اقداماتی در شهر تهران در خصوص توزیع بنزین یورو 4 و همچنین خودروها صورت گیرد به طوری که آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ است که تا آخر خرداد تمامی تولیدات ایران خودرو و سایپا با بنزین یورو 4 خواهد بود.

همچنین استاندار از استقرار صنایع در شهر به عنوان یک مشکل عمده یاد کرد و گفت: این موضوع نیز نگران کننده است و باید اقداماتی برای خروج صنایع در شهر تهران صورت گیرد و امیدواریم با همکاری شهرداری و استانداری ساماندهی صنعت و صنوف در تهران صورت گیرد چرا که این موضوع از اولویت‌های کاری ما است.

 

تهران حریم ندارد

استاندار فقدان حریم مشخص در تهران را یکی از عمده ترین مشکلات پایتحت عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از معضلات شهر تهران حریم آن است که از نخستین بحث‌های بنده در استانداری بوده چرا که حریم تهران بی در و پیکر است و حساب و کتاب ندارد و این سؤال مطرح می‌شود که کدام استان را سراغ دارید که شهرهای آن هویت نداشته باشد؟! بحث حریم تهران در شورای شهرسازی رفته است و حتی وزیر راه و شهرسازی با آن موافقت کرده است و تنها ایراداتی به برخی از بندهای گرفته شده است که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع نیز حل و فصل شود.

هاشمی همچنین از عدم اجرای طرحهای تفصیلی و جامع در تهران انتقاد کرد. مسئله ای که بارها تاکنون از سوی کارشناسان و اعضای شورا به شکلهای گوناگون عنوان شده است. او در این باره گفت:بحث اجرای طرح تفصیلی شهر تهران یکی از موضوعاتی است که در سالهای گذشته اجرا شده اما اجرای آن نامناسب بوده به طوری که در حال حاضر شاهد ساخت ساختمان‌های 5 طبقه در کوچه‌های 6 متری در جنوب تهران و ساختن برج‌های بلندمرتبه در شمال تهران هستیم.

استاندار از زلزله خیز بودن شهر تهران به عنوان یکی از چالشهای اصلی این کلانشهر یاد کرد و گفت: هر روز در تهران زلزله رخ می‌دهد اما ریشتر آن پایین است و باید در بحث زلزله نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

هاشمی همچنین درباره جداول جوی آب هم اظهار نظر کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که مدنظر است بحث جداول جوی آب است که این جداول بتنی بوده و هر چند سال یکبار خراب شده و دوباره شهرداری آنها را می‌سازد که اگر این جداول با سنگ گرانیت ساخته شود هم زیباتر و هم باکیفیت‌تر خواهد بود.

او همچنین مانند حمید چیت چیان، وزیر نیرو که در صحن شورای شهر از کمبود و جیره بندی آب در تهران خبر داده بود، درباره کاهش منابع آبی در پایتخت هشدار داد و گفت: آب شرب تهران یکی از مشکلات جدی در سال جاری خواهد بود که اگر شهروندان 20 درصد صرفه‌جویی نکنند قطعاً با قطعی آب و جیره‌بندی روبه‌رو خواهیم بود که امیدواریم با همکاری شهروندان این مشکل نیز رفع شود.

 

کرایه ها گران نمی شود

استاندار تهران درباره عدم افزایش کرایه های تاکسی در تهران گفت که نباید این کار انجام شود تا زمانی که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به اجرا در نیامده است.

او درباره نرخ تاکسی‌ها گفت: دولت محترم تصمیم گرفته این افزایش قیمت‌ها بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال شود. این تصمیم کشوری است و خاص تهران نیست.

به گفته هاشمی دولت تمایل دارد این افزایش قیمت یکبار برای سال جدید و یک بار هم با افزایش قیمت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال نشود.

در بخش های دیگری از جلسه امروز شورای شهر نیز آیت الله ری شهری درباره میاحث اخلاقی بحثهایی را ارائه کرد

47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    16 0
    اقای هاشمی، بنده در ژاپن زندگی میکنم و اینجا حتی یک جدول هم از گرانیت نیست. از بتن است ولی بتن درست و درمان. الکی پو مملکت را دور نریزیرد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    14 1
    گرانیت؟؟؟؟؟!!!!!!!! اونم واسه جدول!!!!!!!!!!
  • بهمن A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    9 1
    استفاده از سنگ گرانیت را برای جدول جوب ! بی خیال شوید . همون آلودگی هوا را حل کنید ما توقع دیگری از شما نداریم .