وزیر جهاد کشاورزی این هفته در صحن علنی مجلس گزارشی از عملکرد این وزارتخانه به نمایندگان ارائه کرد.

رضا الیاسی: در روزهایی که مردم در حال بررسی حساب های بانکی خود و مقایسه درآمد و هزینه برای انصراف از دریافت یارانه نقدی هستند و تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران نیز در وین حضور دارد در میدان پاستور رئیس دولت و اعضای کابینه اش در فکر بهبود رابطه با نمایندگان مجلس هستند.

حسن روحانی که سابقه پنج دوره نمایندگی در مجلس را دارد به خوبی راه برقراری رابطه با قوه مقننه را می داند و از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید همواره تلاش کرده تا در مسیر تعامل با مجلس گام بردارد.

رئیس جمهور در ابتدای راه تعامل دولت یازدهم و مجلس نهم پس از دیدار خصوصی با علی لاریجانی در پنجمین روز ماه مبارک رمضان به بهارستان رفت و در ضیافت افطار مجلس شرکت کرد. روحانی در آن دیدار اعلام کرد که دولت نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فکر آنکه خدای ناکرده مجلس را با آمار غیر دقیق فریب دهد و نه در فکر آنست که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه‌تراشی کند.

با توجه به روابط تیره و تار دولت دهم و مجلس با روی کار آمدن روحانی به عنوان فردی که خود را فرزند مجلس می دانست بسیاری از آینده روابط دو قوه مجریه و مقننه امیدوار شدند و رئیس جمهور تلاش کرد در همین مسیر گام بردارد و مصداق آن نیز برگزاری جلسات مشترک متعدد با نمایندگان مجلس درباره مسائل مختلف بود.

جلسات مشترک دولت و مجلس فرصتی برای تعامل بیشتر

نخستین جلسه مشترک دولت و مجلس نیز چهارشنبه 10 مهر به میزبانی پاستور برگزار شد و رئیس جمهور در این جلسه به سخنرانی درباره مشکلات موجود در جامعه پرداخت و اعلام کرد که تمام تلاش دولت مهار رشد تورم و مهار رشد منفی است که برای این منظور دولت در سال جاری یعنی ۶ ماه امسال اهدافی را مد نظر قرار داده و اولین هدف این است که جلوی رشد تورم را بگیریم؛ دوم با کنترل نقدینگی و عوامل دیگر این رشد را در تورم کاهش دهیم.

همچنین دومین جلسه مشترک دولت و مجلس با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس 9 بهمن سال گذشته با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس برگزار شد و روحانی در این جلسه خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد ناکارآمدیِ بنده و امثال من که اشکالی ندارد و مهم نیست؛ خدای ناکرده روزی نگویند این نظام ناکارآمد است. اگر نتوانیم هوای سیاه تهران را حل کنیم یعنی ناکارآمدی ما؛ اگر نتوانیم آسمان آبی را به تهران برگردانیم یعنی ناکارایی ما؛ اگر نتوانیم آب خوردن را برای همه مردم آماده کنیم یعنی ناکارآیی ما؛ اگر در زمینه صنعت و کشاورزی نتوانیم رشد کنیم یعنی ناکارایی ما، همه ما، دولت و مجلس فرق نمی‌کند؛ دولت جدا از مجلس نیست.

روحانی تاکید کرد که من از نمایندگان مردم نه تنها حمایت می‌خواهم که نظارت هم می‌خواهم؛ شما دولت را حمایت و نظارت کنید؛ این کار شماست و انجام دهید؛ اگر دولت اشتباه و خطا می‌کند شما باید با نظارتتان نگذارید خطا ادامه پیدا کند؛ قرار نیست ما فردا بگوییم که مجلس چرا این کار را کرد؟ مجلس چرا آن کار را کرد؟ قانون اساسی چارچوب‌ همه ما را تعیین کرده و همه ما باید به قانون اساسی عمل کنیم و یکی از وظایفی که قانون اساسی بر دوش رییس جمهوری گذاشته مسئولیت اجرای قانون اساسی است؛ بنابراین معیار و هدف ما روشن است و همه تا امروز دست به دست هم دادیم.

علاوه بر برگزاری جلسات مشترکی رسمی میان دولت و مجلس رئیس جمهور در دیدارهای مختلف با نمایندگان استان های مختلف دیدار و گفت وگو کرده و در این دیدارها بر تعامل میان دولت و مجلس تاکید شده است.

به طور مثال در زمانی که موضوع سوال از وزرا درمجلس به صورت جدی از سوی نمایندگان دنبال می شد و بسیاری از کارشناسان به این موضوع انتقاد می کردند روحانی اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان دیدار کرد و در آن دیدار گفت سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.

هم اکنون نیز در شرایطی که سال جدید آغاز شده است روحانی به سیاست دولت در راستای برقراری تعامل با نمایندگان ادامه داده و در اولین اقدام دیدار نوروزی با نمایندگان را برگزار کرد. روحانی در این دیدار  ابراز امیدواری کرد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، منجر به تحقق اهداف مهم دولت و مجلس از هدفمندی یارانه‌ها در سال جدید، نظیر متعادل کردن مصرف انرژی، افزایش تولید، اشتغالزایی، ارتقای نظام سلامت و حفاظت از محیط زیست شود.

وزرا در مسیر رئیس جمهور

اما از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا کنون روابط وزرا با مجلس تفاوت فراوانی با رابطه رئیس جمهور با مجلس داشته است و در شرایطی که رئیس جمهور همواره بر تعامل میان دولت و مجلس تاکید کرده است وزرا بارها از سوی نمایندگان مورد انتقاد و سوال قرار گرفته اند و حاصل این انتقادها نیز تا کنون 3 کارت زرد به وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ بوده است.

طرح سوال از وزرا در شرایطی مطرح می شود که وزرا همواره اعلام کرده اند که به دنبال برقرار تعامل با دولت و مجلس هستند و بر همین اساس درباره مسائل مختلف با حضور در مجلس گزارشاتی را به نمایندگان ارائه می کنند.

نمونه بارز آن نیز حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی روز گذشته مجلس و ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت کشاورزی ایران و برنامه های توسعه کشاورزی در سال 93 بود.

همچنین قرار بود علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی مجلس در نخستین جلسه علنی مجلس در سال 93 به نمایندگان گزارشی درباره تحقق اقتصاد مقاومتی و هدفمندی یارانه ها ارائه کند که این موضوع به جلسه علنی هفته آینده مجلس موکول شده است.

نمونه دیگری از حضور وزرا در مجلس و ارائه گزارش درباره مسائل مهم کشور مربوط به حضور وزیر امور خارجه پس از مذاکرات هسته ای بود. ظریف 6 آذرماه به مجلس رفت و خطاب به نمایندگان گفت من بارها گفته‌ام که لبخند و شوخی دیپلماتیک در واقع پوششی برای بحث‌های بسیار تلخ،‌ تند و چالشی است شما یک لبخند ابتدای جلسه و یک لبخند آخر جلسه می‌زنید و تمام جلسه را به بحث و چالش و اختلاف نظر می گذارنید که این هم امر طبیعی است؛ همه اینها چه اخم و لبخند جزو ابزار مذاکره هستند.

ظریف تاکید کرد که همه برای این است که در نهایت منافع کشور را حفظ و حراست کنید؛ من و همکارانم هم حتما این ادعا را نداریم که امکانش نبود مذاکرات از این بهتر انجام شود اما فعلا قرعه فال به نام من دیوانه زدند و ما هم با افتخار این قرعه فال را پذیرفتیم تا با توهم اینکه نتیجه کار ما به شکلی باشد که هیچ نقدی به آن وجود نداشته باشد بلکه حتما نقد است ما هم خیلی از نقد استقبال می‌کنیم. من تقاضا کردم دوستان همیشه انصاف و منافع ملی را در ذهن داشته باشند شاید اولی هم ضرورت نباشد و توقع بی‌جایی است من از دوستانی که در جلسه نبودند توقع ندارم بدانند در این ده‌ها ساعتی که شش کشور بزرگ جهان با ما در این مذاکرات بودیم چه گذشت.

اما به نظر نمایندگان تعامل وزرا با مجلس آنچنان که باید نبوده و وزرا نتوانسته اند دغدغه نمایندگان را برطرف کنند و برهمین اساس است که نمایندگان تا اواسط دیماه بیش از 180 سوال را از وزرای دولت یازدهم در دستور کار کمیسیون های خود قرار داده اند.{اینجا}

29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =