انتخاب رئیس جمهور لبنان در انتظار چراغ سبز ایران

تمام سلام، نخست وزیر لبنان از ورود کشور به مرحله ای سخت و طاقت فرسا در صورت عدم انتخاب رئیس جمهوری کشور هشدار داد.

تمام سلام، نخست وزیر لبنان از ورود کشور به مرحله ای سخت و طاقت فرسا در صورت عدم انتخاب رئیس جمهوری کشور هشدار داد و گفت در چنین صورتی کشور وارد تنگنایی سخت خواهد شد که باید همگان از نزدیک شدن به آن خودداری کنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که ناظران و سیاستمداران لبنانی می گویند که احتمال رسیدن به چنین مرحله ای بسیار کم است چرا که با توجه به جنگ جاری در سوریه فرقه های مختلف سیاسی لبنانی تمایل دارند که بحران ریاست جمهوری فورا حل شود و کشور وارد تنش سیاسی تازه ای نشود.

احمد فتفت، نماینده فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان در این باره می گوید: «من قانع شده ام که رئیس جمهوری لبنان تا موعد مقرر و تا پایان زمان قانونی انتخاب خواهد شد.»

وی تاکید می کند، از همان لحظه ای که تفاهم امریکایی ایرانی در مسائل منطقه ای حاصل شد امور به سمت ایجابی رفت.

فتفت در ادامه می افزاید: «سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان از رئیس جمهوری سخن گفت که "ساخت لبنانی ها باشد"، اگر واقعا ایشان به این شعار قانع است به این معنا است که با شعار ما نیز هم صدا است که می گوییم "اول از همه لبنان" در این صورت می توانیم با یکدیگر بر سر همه چیز به توافق برسیم.»  

حزب الله هنوز نامزد خود برای ریاست جمهوری لبنان را اعلام نکرده اما سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان می گوید که حزب الله نامزد خود را انتخاب کرده است و از او حمایت می کند و به او رای خواهد داد و تنها منتظر زمان مناسب برای اعلام اوست.

زمان قانونی برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان در 25 می به پایان می رسد. تا کنون اسامی متعددی برای جانشینی میشل سلیمان، رئیس جمهوری فعلی مطرح شده است که از بارزترین آنها می توان به سمیر جعجع، رئیس نیروهای عملگرای لبنانی و از رهبران جریان 14 مارس و امین جمیل، رئیس جمهوری اسبق لبنان و از دیگر اعضای جریان 14 مارس و میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح از جریان 8 مارس اشاره کرد. از میان این افراد سمیر جعجع رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده در حالی که دو نامزد دیگر هنوز رسما اعلام نامزدی نکرده اند.

در حالی که سمیر جعجع یکی از نیروهای موثر در میان نیروهای 14 مارس شانس خود را برای ریاست جمهوری به محک گذاشته شانس امین جمیل از او کمتر است. کارشناسان می گویند تا زمانی که ایران چراغ سبز به هر دوی آنها نداده است این افراد تقریبا شانسی برای رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان ندارند. برای همین گفته می شود شانس میشل عون، متحد حزب الله و از رهبران مسیحی لبنانی بیش از هر دوی آنها برای رسیدن به این سمت است.

ناظران مسائل سیاسی لبنان می گویند که فاصله ضاحیه جنوبی، محل استقرار حزب الله در جنوب این کشور تا بیروت نه تنها از لحاظ جغرافیایی بلکه از لحاظ سیاسی نیز بسیار کوتاه شده است. انتظار می رود با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و در صورت پیروزی نامزدی که مورد حمایت حزب الله و ایران باشد این مسافت باز هم کوتاه تر شود. نامزدی که در پارلمان لبنان با آرای نمایندگان شیعه و نمایندگان فراکسیون میشل عون انتخاب می شود و راهی کاخ بعبدا، کاخ ریاست جمهوری این کشور خواهد شد.

با این حال انتظار می رود با نامزدی سمیر جعجع و امین جمیل و میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان و دخالت قدرت های بزرگ منطقه ای و بین المللی از طریق آنها رقابتی سخت میان هر سه نامزد برای رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان در بگیرد.

 

26249

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    6 3
    زنده باد حزب ا...