علی جنتی در پیامی به همایش ملی بزرگداشت عطار نیشابوری در این شهر نوشت: عطار از شاعران بزرگ و عارفان نامدار ایران است که مقام و تاثیر وجودی او در تاریخ و اندیشه و تفکر معنوی ایرانی و اسلامی بسیار مهم و قابل توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود نوشت : گرامیداشت یاد و آثار عطار نیشابوری به عنوان تکریم و تجلیل از فرهنگ، ادب و معرفت ایرانی و اسلامی است.

او در ادامه این پیام که از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، آورده است: جایگاه عطار نیشابوری در میان شاعران عارف ایران زمین بسیار مهم و استوار است.

جنتی در پیام خود نوشته است: شعر عرفانی فارسی که با سنایی آغاز می شود در عطار به مرحله کمال و پختگی خود می رسد و اوج خود را در آثار جلال الدین مولوی می یابد.

او نوشت: اگر چه عطار مسلمانی سنی مذهب است ولی نسبت به سایر مذاهب اسلامی و از جمله شیعه نگاهی منصفانه و به دور از تعصب دارد و این دید بدون شک متاثر از بینش وسیع عارفانه او است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود آورده است: بیان ستایش آمیز عطار در منقبت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در سرآغاز مثنوی های وی به چشم می خورد و این نکته را بخوبی آشکار می سازد.

جنتی نوشت: عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح کسی نگشود و پای به هیچ درباری نگذاشت و عمرش را در راه جست و جوی معارف و حقایق صرف کرد و با سوز و گداز سخن خود حدیث نامکرر عشق را در گوش جان عاشقان جهان برای همیشه جاودانه کرد.

او نوشت: همه متولیان و دست اندرکاران ذیربط و دل بستگان و علاقه مندان به این ساحت باید با کوشش های بسیار خویش زمینه آشنایی هر چه بیشتر جامعه اسلامی و از جمله نسل جوان را با شخصیت های بزرگ و آثار پر مغز آنان بیش از پیش فراهم کنند.

همایش علمی و پژوهشی بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری 25 و 26 فروردین ماه جاری در نیشابور در حال برگزاری است.

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    16 2
    احسنت به وزير محترم ارشاد. به چه نكته ظريفي اشاره فرمودند. هنرمند اصولا بايد از هر گونه عملكرد دولتي و سفارشي بر حذر باشد.