وزیر علوم: برای اقتصاد مقاومتی باید مسیر اقتصاد دانش بنیان را ادامه داد

وزیر علوم بر ضرورت توجه به حقوق مالکیت فکری و استانداردسازی محصولات به عنوان مهمترین زیرنظام های عرضه و تقاضا تاکید کرد.

 رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهمترین زیر نظام‌ها برای عرضه و تقاضای محصولات دانش بنیان را زیر نظام حقوق مالکیت فکری و استانداردسازی محصولات دانست و بر ضرورت توجه به این زیرنظام‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا فرجی دانا در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم از تلاشهای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور که با بلند نظری زمینه رفع اختلافاتی را که سالها سبب زمین‌گیر شدن بسیاری از طرح‌های خوب و مهم شده بود قدردانی کرد.

او گفت: برگزاری این نمایشگاه پس از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی فرصت مناسبی است تا به یکی از سازوکارهای مبادله بین عرضه و تقاضا توجه کنیم.

وزیر علوم گفت: هیچ راهی برای مقاوم سازی اقتصاد نداریم جز این که مسیر اقتصاد دانش بنیان که سرتیتر برنامه چهارم توسعه و محور اصلی برنامه پنجم توسعه می است را ادامه دهیم.

او با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان بسیاری از سازوکارها در زمینه عرضه محصولات فراهم شده است گفت: اکنون 150 مرکز رشد برای به بار نشاندن ایده های نوآورانه تاسیس شده اند و 34 پارک علم و فناوری در کشورمان فعال هستند.

وزیر علوم گفت: کریدوردهای علم و فناوری مورد حمایت جدی هستند و قانون شرکتهای دانش بنیان نیز جزو قوانین مترقی است.

او گفت: امسال در صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از 500 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکتها در نظر گرفته شده ولی همه این موارد در سطح عرضه است و باید توجه داشت که برای آن که محصول شرکت دانش بنیان خریداری شود باید تقاضا را برای محصولات دانش بنیان تولید شده فراهم کنیم.

او دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را یکی از روش‌های اثربخش بر تقاضا عنوان کرد و گفت: باید تا جایی که یک محصول در داخل کشور وجود دارد به محصولات خارجی نگاه نشود و تا جایی که توانمندی در کشور وجود دارد در جهت افزایش این توانمندی‌ها گام برداریم و با پشتیبانی خود زمینه ساز تولید محصولات بیشتر باشیم.

 

ستاری: به دنبال تدوین آیین‌نامه‌های جدید برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، سورنا ستاری در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه‌های ساخت ایران گفت: ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان از اهداف مهم معاونت علمی و فناوری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروزه ما با مفاهیم جدیدی در بازار فناوری مواجه شده ایم که رقابت به شیوه سنتی را در این بازار فوق العاده مشکل می‌کند، افزود: با این حال در سال جدید به دنبال تسلط محصولات دانش‌بنیان در تمام بازارها هستیم و در این راستا کارگروه‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده و اسامی شرکت‌های مورد تاییدیه جدید نیز به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان زمانی می‌توانند امیدوار به تسخیر بازارهای خارجی باشند که بتوانند با تسهیلات در نظر گرفته شده در داخل کشور بازار داخلی را از دست رقبای خارجی خارج کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه درصدی از فروش شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها در این نمایشگاه در اختیار خود دانشگاه قرار خواهد گرفت تصریح کرد: مسوولین و اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید تلاش کنند که خودشان شرکت‌های دانش بنیان تاسیس و شرایطی ایجاد کنند که مفاهیمی چون فناوری، اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌دانش بنیان را به صورت آکادمیک تمرین کنند.

ستاری به ایجاد بازار در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برخلاف بازار بخش صنعت نفت، بازار تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بازار بزرگی محسوب نمی‌شود و در واقع تمرینی است برای آنکه بتوانیم در عرصه محصولات دانش‌بنیان، بازار کشور را از دست رقبای خارجی بیرون بیاوریم.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده افزود: کارگروه‌های ارزیابی فعال هستند و در هفته‌های آتی تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =