خانه ملت نوشت:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر،گفت:دولت با آزاد سازی دلارهای بلوکه شده و ممنوعیت واردات خودرو می تواند بازار ارز را مدیریت و حتی قیمت دلار را تا حدود 2000 تومان کاهش دهد.
محمد حسن دوگانی آغچغلو گفت: در چند ماه گذشته بازار ارز کشور تحت تاثیر مذاکرات هسته ای و توافقنامه ژنو قرار گرفته بود که این موضوع باعث شد قیمت دلار در حدود 3000 تومان تثبیت شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه در مذاکرات هسته ای تاکنون نتوانستیم امتیازات قابل توجهی در آزادسازی درآمدهای ارزی بلوکه در خارج از کشور کسب کنیم، بازار عرضه و تقاضای ارز متلاطم شده و نتیجه آن رشد نرخ ارز در روزهای گذشته بود.

دوگانی آغچغلو ادامه داد: نزدیک شدن به فصل سفرهای تابسیتانی نیز باعث شده که به دلیل افزایش سفرهای خارجی تقاضای ارز در بازار رشد کند.

او گفت: افزایش واردات در روزهای اخیر یکی دیگر از دلایل مهم در رشد تقاضا برای دلار و ارز در بازار بوده است، در مجموع می توان عنوان کرد عوامل ذکر شده تعادل نسبی بازار ارز در ماههای گذشته را برهم زده که نتیجه آن افزایش قیمت دلار بوده است.

دوگانی آغچغلو در تشریح راهکارهای کاهش قیمت دلار گفت: بازار ارز زمانی می تواند کنترل شود که ارز مورد نیاز در بازار تامین شود.

او در پاسخ به این سئوال که تحلیل شما درباره این موضوع که برخی کارشناسان اقتصادی عنوان داشته اند، که قیمت دلار می تواند تا 2000 تومان کاهش یابد چیست؟گفت: کاهش قیمت دلار به زیر 3000 تومان با تحقق شرایط اقتصادی ممکن می شود و نباید فراموش کرد که دلار 900 تومانی در مدت زمان کمی به 3600 رسید بنابراین تیم اقتصادی دولت می تواند با فراهم آوردن شرایط اقتصادی لازم، زمینه کاهش نرخ ارز را فراهم کند.

دوگانی آغچغلو گفت: اگر در عرصه دیپلماسی بتوانیم زمینه ورود کامل ارزهای حاصل از فروش نفت را فراهم کنیم می توان نیازهای ارزی بازار را پاسخ داد این در حالی است که در شرایط فعلی باید از وردات کالاهای لوکس و خودروهای خارجی به کشور جلوگیری کرد تا قیمت ارز کاهش یابد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: تامین ارز بازار و برقراری تعادل در بازار ارز می تواند بصورت سیستمی حضور دلالان را در بازار را کنترل کند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    15 0
    تبدیل دلار 900 تومانی به 3700 تومان در یک شب، فقط از یک نفر برمیاد ولاغیر اما تبدیل معکوس، از هیچکس بر نمی‌آید.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 4
    خدا از دهنت بشنوه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 0
    اگه میتونست تا الان اورده بود والا همش مثل قبل لاف هست