سیدمحمد خاتمی با اشاره به حوادث اخیر بند 350 اوین گفت: من هیچ قضاوتی نمی کنم اما امیدوارم اقدام و رفع نگرانی کنند هر چند شنیدم که دستور رسیدگی داده اند و مجلس محترم هم پی گیر امر است.

به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در دیدار جمعی از اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب و بانوان که به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه(س) برگزار شده بود، گفت: در اخبار شنیدم که معاون رئیس‌جمهور گفته‌اند تلاش می‌کنیم همه یا بخشی از زنان دربند آزاد شوند. این امر نیکویی است اما آنچه ما می‌گوییم و به صلاح کشور، نظام و همه است، این است که همه کسانی که در بند و حصر هستند آزاد شوند و ما از فضای امنیتی به فضای سیاسیِ قانونی گام بگذاریم، از همه نیروها استفاده کنیم و همه نیروها بتوانند برای حل معضلات کشور مشارکت کنند.

وی ادامه داد: یکی از انتظاراتی که از تحول بزرگِ روی کار آمدن دولت آقای روحانی پدید آمد و هنوز هم هست، تغییر فضا بود. البته نمی‌خواهم بگویم زنان هم آزاد نشوند، بلکه چه خوب است که همه آزاد شوند؛ گرچه زنان به خاطر نقشی که دارند و آسیب‌پذیری آنان و خانواده شاید اولویت داشته باشند اما اولویت به این معنا نیست که عده دیگری در حصر و بند بمانند.

خاتمی با انتقاد از تحقق نیافتن آزادی برای برخی فعالان سیاسی اظهار کرد: گرچه در مورد آزادی زندانیان متأسفانه آنقدر تأخیر شد که اگر پرونده دیگر درست نکنند، خیلی از آنها به زودی آزاد می‌شوند، ولی اگر یک روز هم زودتر آزاد شوند، مسأله مبارکی است و همچنین درمورد رفع حصر که امیدوارم صورت بگیرد.

اهم اظهارات رییس جمهور سابق را به نقل از روابط عمومی دفتر وی بخوانید؛

در مورد زنان صحبت های زیادی شده و می شود و ما در عمل هم شاهد پیشرفتهایی در جامعه و هم تنگناهایی هستیم. من نکته ای از همان اوایل دوران ریاست جمهوری عرض کردم و باز تکرار می کنم-که البته نمی خواهم زیاد در مورد آن بحث کنم- و قرار بود خانم دکتر شجاعی و همکاران تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و راهکار بدهند؛ اما موضوع شاید بزرگتر از آن بود که یک معاونت ریاست جمهوری بتواند به آن بپردازد و نیازمند تلاش متکفران دینی؛حقوقی، اجتماعی و سیاسی است تا بتوانیم بصورت مطمئن مشکلات را حل کنیم.

*طبیعی است که برای ما مسلمانان، شرقی ها و کل جهان، مساله خانواده موضوع بسیار مهمی بوده است و تردیدی وجود ندارد که نقش زن در شکل گیری، تثبیت و تداوم خانواده بسیار ممتاز تر از مرد است و حتما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم. همانطور که بارها گفته ام اگر ما برای انسان-اعم از زن و مرد- رشد را در همه ابعاد بخواهیم-از توسعه اجتماعی گرفته تا رشد عقلی، اخلاقی، مهارتی و...- و زن و مرد را در رسیدن به رشد مساوی بدانیم-که می دانیم- و غرض آفرینش را این بدانیم که انسانها رشید شوند و کار پیامبران بلاغ بوده و ما در سایه ابلاغ آنها باید از لحاظ رشد اخلاقی، اجتماعی، مدیریتی و... رشد کنیم، باید بدانیم که این هدف در «جمع» تحقق می یابد.

*  رشد اجتماعی مسأله مهمی است، زن هم حق رشد دارد و دیگر اینکه زمینه های رشد آنان در جامعه فراهم شود؛ در عین حال نگاه ما به خانواده هم خواهد بود و نقش زن بسیار مهم است و یادمان نرود که برای یک خانواده خوب، مردان هم تکالیفی دارند تا خانواده مستقر شود. این موضوع از لحاظ روانشانسی اجتماعی و فلسفی بسیار مهم است و باید روی آن کار کرد.


*نکته مهم این است که جامعه ما و نظام ما اسلامی است و از معارف دینی بیشتر یه جنبه فقه و شریعت توجه می شود. البته شریعت مهم است، اما همه دین نیست و بیشتر مربوط به ظواهر می شود. اینجاست که نقش فقیهان در فعال شدن زنان و مردان جامعه و تعیین جایگاه آنان و امکان رشد آنها، مهم است.

* همیشه (اما امروز بیشتر از گدشته به به خاطر غول آسا شدن تکنیک و ارتباطات غول آسا و مجهز شدن قدرت به ابزارهای وحشتناک) حاکمیت خشونت بر زندگی جوامع وجود داشته است؛ در جوامعی که دارای فصای بسته و غیر دموکراتیک هستند یک نوع خشونت وجود دارد و در جوامع دیگر نوع دیگر خشونت هست. در جامعه بین الملل هم خشونت و زور حاکمیت دارد. وقتی بحث گفت و گوی تمدنها شد، من گفتم منظور ما این نیست که فقط دور هم بنشینیم و صحبت کنیم؛ بلکه منظور ما ایجاد یک پارادایم یا سرمشق برای روابط انسانها و جواع است.

*از گذشته تاکنون روابط جوامع عمدتا بر اساس زور بوده است-البته ممکن است بعضا عاطفی هم بوده باشد- و راوبط حکومتها هم عمدتا بر اساس زور بوده است؛ البته امروز لااقل به لحاظ فطری مردم محور قدرت بوده و ناظر بر قدرت هستند، اما از گذشته حکومت بوده است که با دست باز قدرت را بکار می برده است و حاصل این روند چند جنگ بزرگ در قرون اخیر بوده است. امروز هم قدرتها با جهان با زبان زور سخن می گویند و در داخل بسیاری از کشورها هم دید؛دید امنیتی است و این احساس تقویت می شود که دشمن وجود دارد و راهکار هم سرکوب است. دشمن حتما هست، اما اینکه این را به روابط داخل خودمان بکشانیم امر وحشتناکی است و آن جریان خشونت گرای تروریسم هم از سوی دیگر تقویت می شود و این سیکل معیوب خشونت از سوی قدرتمندان و پاسخ تروریست ها همچنان ادامه پیدا می کند و این مساله بسیار مهمی است و ما باید در همه عرصه ها پرچم صلح، تفاهم و انس را بلند کنیم.

*زنان در زمینه لطافت روح از مردان قوی تر هستند و مردان هم در کارهای عملی قوی تر هستند؛ آیا نیاز مهم ما حاکم شدن این روحیه عاطفی بر جهان نیست؟ آیا جهان امروز نیازمند روحیه زنانه برای دفع خشونت و ایجاد صلح و همزیستی نیست؟ اتفاقا حضور زنان در مدیریتها و مسئولیت ها می تواند زندگی بشر را لطیف و مهربانانه تر کند؛ البته نه به این معنا که در مدیریت فقط زنان حضور داشته باشند، بلکه مردان هم باشند؛ البته این دیدگاه با فمینسم به معنای امروزی آن متفاوت است

*در خصوص قضایای اخیر{بند 350 اوین} که دوستان گفتند و اظهار نگرانی کردند هم من هیچ قضاوتی نمی کنم؛ ولی آنچه گفته شده است نگران کننده است و خطابم به رئیس جمهور محترم و عزیز است که همه ما باید تلاش کنیم این دولت که گام های خوبی برداشته اما مشکلاتی بر سر راه دارد موفق شود. در این مورد هم امیدوارم اقدام و رفع نگرانی کنند هر چند شنیدم که دستور رسیدگی داده اند و مجلس محترم هم پی گیر امر است . امیدوارم رسیدگی جدی شود تا لااقل در آینده شاهد این وقایع نباشیم.

*اما مساله اساسی تر اینکه ریاست محترم جمهوری دو مسدولیت مهم دارند؛ یکی ریاست هیأت وزیران و دیگری اجرای قانون اساسی. گرچه رئیس جهمور ابزار لازم برای اجرا ندارد و حتی ما که تلاش کردیم، از ترس نگرفتن همین حداقل اختیارات از پیگیری آن لایحه که به نفع انقلاب بود صرفنظر کردیم در آن زمان می گفتند منظور از «اجرای قانون اساسی» در حیطه اختیارات قوه مجریه است؛ اگر چنین بود ذکر آن در قانون اساسی معنی نداشت ؛زیرا همه در چارچوب وظایف خود موظف به اجرای قانون اساسی هستند.

*اینکه در قانون اساسی آمده رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است ، یعنی هرجا تخلفی شد مسئول، رئیس جمهور است و حداقل این است که رئیس جمهور تذکر بدهد و بازرسی کند. در خصوص موضوع اخیر هم من قضاوتی ندارم؛ هرچند که در صداقت برخی کسانی هم که این مطالب را بیان کرده اند شکی ندارم؛ اما مجلس اقداماتی کرده و رئیس جمهور و دولت هم بحمدالله پیگیر قضیه هستند.به هر حال این عزم نشان داده شود که عزم بر پیگیری قانون اساسی و اعمال مختصر اختیارات باقی مانده است، جلوی خیلی از نقض های قانون اساسی گرفته می شود که اگر مواردی در جامعه هست که تخلف شده و می شود ، دولت پیگیرباشد بخشی از مشکلات حل می شود .

*در زمان ما هم روزنامه بسته می شد و خیلی ها دستگیر می شدند و یا تحت فشار قرار می گرفتند اما جامعه احساس می کرد دولت مدافع آزادی و حق و حرمت جامعه است. این احساس باید در جامعه وجود داشته باشد که عده ای نسبت به این موضوع پیگیر هستند و البته باید با سایر دستگاهها هم تعامل داشت و نباید رو در روی آنها قرار گرفت. امیدوارم به لطف خداوند شاهد جامعه مهربانتر؛ همسو تر و دلهای به هم نزدیک تر باشیم و همه در مقابل توطئه های خارجی و مشکلات داخلی برای اعتلای این کشور تلاش کرده و دلهایمان به هم نزدیک شود و از فضای خوب بعد از انتخابات به فضای بازتری برسیم که هم دولت بهتر می تواند کار کند، همه نظام احساس استحکام می کند وهم امنیت حقیقی بیشتر می شود.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    بالاخره خبرهای اقای خاتمی هم منتشر شد.ممنون
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    دردود بر ریس جمهور محبوب و پاکم سید محمد خاتمی.
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    کاملا درسته. اگر بر اساس قانون رییس جمهور مسئول پیگیری اجرای قانون اساسی است چرا ابزار آنرا ندارد؟ این تناقض ها باید حل شود. اگر رییس جمهور مسئول نیست باید در قانون اساسی حذف شود و مشخص شود که چه کسی مسئول است تا مردم تکلیف اشان روشن باشد. مردم سرگردان شده اند. یک روز می روند جلوی مجلس و یک روز جلوی دادستانی و یک روز جلوی دفتر ریاست جمهوری. تکلیف مردم را مشخص کنید که از چه کانالی باید امور خودشان را پیگیری کنند
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    چه طور بابك زنجاني ميتون آزاد بشه ولي بقيه نه
  • ایرانی A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    آره خیلی خوبه که فضای آرامی در جامعه ایجاد بشه ولی بعضی ها که صاحب نفوذ وقدرت هستند برای بقای خودشان احتیاج به ناارامی ودودستگی در جامعه دارند حتی اگه می تونستند رییس جمهور را هم با پروند سازی که تخصصشان است زندانی می کردند ولی فعلا با مستند سازی فضا را متطلاطم می کنند.اینها همش یه رویاست.
  • ایرانی FI ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    عشقمی سید...
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    احسنت ولي كو گوش شنوا سيد خندان
  • محمدامین A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    زنده باد خاتمیدرود بر این سید اصلاح طلب
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    حق با شماست آقای خاتمی
  • علی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    احسنت
  • سيد A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    سيد جان ، حيف كه قدرت را ندانستن در قلب ما جاى دارى
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    خاتمی دوستت داریم
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      چی شده خبر انلاین جرات کرده خبری از ایشون رو کار کرده؟
    • بی نام EU ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      كاش همه سيدها وهمه مثل تو مهربان بودند حتي با شكم خالي ميساختيم
  • وحید A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    ایشون کی باشن که راجع به موضوعات مهم و امنیتی کشور اظهار نظر میکنن؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      ایشون محبو ب ترین رئیس جمهوری تاریخ کشور هستند. کسی که بد خواهانی چون شما دوست ندارند این واقعیت را بپذیرند
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      شما کی باشی که بگی ایشون کی باشن؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      خب احمدی نژاد هم پاکترین دولت تاریخ بود
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      7 0
      ایشان مرد اخلاق و سیاست
  • یوسفی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    ببخشید خیلی شانس آوردی خودت را دستگیر و حبس نکردند جرم توا زانها بسیار سنگین تر است
    • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      شما قاضی هستید یا جرم شناس. ما مردم ایران تا کی باید راجب همه چیز نظر بدهیم وقتی در مورد آن تخصص نداریم.
    • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      جرم خاتمی محبوب بودنشه.
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    مهرت برون نمیرود از سینه ام که هست این سینه خانه تو واین دل سرای تو
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    خاتمی عزیز...کسی که میلیون ها نفر به عشقت امدن به روحانی رای دادن.کجایی که کشور به شما نیاز داره.خاتمی ساده بهت بگم..حال مردم خوب نیس...کاش تو بودی تو کشور و وضع رو خوب میکردی..ازت میخوام یه روز برگردی..البته اگر افراطی های کاسب فتنه که هر چی بدبختی مردم هست سره اونا هست بذارن...
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      من همون دوره خاتمی هم رای ندادم یادمه همچین گل وبلبلم نبودخداییش یادمه بعضیها که برای خاتمی ستادمیزدندبعدا بچه هاشون سراز دانشگاه های معروف کشوردرمیاوردندوژدانی اگه فکرکنی میبینی ازالان بهتربودولی اینجوری تومیگی نبود
  • همایون A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    خبر آنلاین نظرمو تایید کن لطفا کاربران عزیز من متوجه شد کسانیکه بر ضد اصلاح طلبان اینجا نظر میدن فقط پنج نفر هستن به اسم آرش٬ عشقم ایرانی٬وحید ٬ یوسفی و کوروش که احتمالا هر پنج تاشونهم یه نفر باشن.و میخوان در مقابل همه اصلاح طلبانی که اینجا نظر میدن بایستند
  • محسن IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    اگر توی انتخابات 84 سید همه کاندیداها را یه کاسه می کرد این مصائب برای کشور به وجود نمیومد. جال اینه که توی 84 همه از لج هاشمی به احمدی نژاد رأی دادند و گرنه احمدی نژاد آدم خیلی کوچیکی برای اداره کشور بود.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    درود بر شما حرف حق را باید زد.مرگبر افراطی و افراطی گری
  • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    فصل الخطاب خاتمی
  • محمد IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    5 39
    اگه محبوب بودن اگه خوب بودن اگه بفکر مردم بودن اگه فداییی مردم بودن اگه اشرافی گری نمیکردن اگه فتنه نمیکردن اگه مردم دوس داشتن اگه فکر جیب مردم بودن اگه .. اگه .... اگه ..... الان اینجا نبودن و اینطور زندگی نمیکردن.....