مدیر عامل شرکت دخانیات تولید سیگار مارلبرو در ایران را کاملا نادرست خواند

نرگس رسولی: با توجه به عزم دولت بریا افزایش تولید داخل معاون وزیر صنایع و معادن افزایش تولید شرکت تابع خود را خجالت آور خواند و گفت: "من خجالت می‌‏کشم بگویم رشد 41 درصدی در تولید سیگار داشته‌‏ایم و اصلاً‌ به افزایش تولید شرکتم افتخار نمی‌‏کنم."
محمود ابطحی معاون وزیر صنایع و معادن صبح امروز در جمع خبرنگاران با وجود این که از افزایش تولید خود خجالت می کشد اما از عزم این شرکت بریا به دست گیری بازار سیگار داخل تا 75 درصد بازار تا 3 سال آینده خبر می دهد .
وی در ادامه در واکنش به این اظهارنظر که توجیه تولید داخلی سیگار به دلیل قاچاق این کالا به ایران درست نیست و شما به عنوان یک مقام مسوول در آینده احساس پشیمانی خواهید کرد! توضیح داد: به هیچ عنوان نمی‌توان با مقوله قاچاق با برخوردهای مکانیکی با مقابله کرد.
ابطحی تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که شرکت دخانیات فقط اقدام به صادرات کند.
وی اظهارداشت:اوایل سال جاری قاچاق سیگارهای شرکت KT&G به ایران افزایش یافت. شرایط حتی به گونه‌ای پیش رفت که در استان‌های شرقی کشور جایی برای محصولات داخلی باقی نماند و از سوی دیگر این سیگارها نیز به شدت آلوده بودند و منابع عظیمی نیز از کشور خارج می‌شد. در چنین شرایطی یا می‌توانستیم بازار را رها کنیم، یا این‌که به وظیفه خود در مدیریت بازار عمل کنیم.
وی افزود: به همین دلیل از مسوولان شرکت KT&G دعوت کرده و با آن‌ها مذاکره کردیم تا به جای قاچاق محصولات خود به ایران اقدام به تولید مشارکتی کنند.
وی همچنین گفت:‌ باید همیشه بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم؛ بنابراین بین واردات قاچاق و تولید داخل باید به تولید داخل توجه کرده و آن‌را گسترش دهیم.

برای سیگار تبلیغ نمی کنیم
وی افزود: امروز دخانیات به عنوان بنگاه زنده در راستای سیاست دولت در جهت تبلیغ سیگار کار نمی‌‏کند و حتی از افزایش مصرف سیگار در جامعه متنفر نیز هستیم.
وی افزود: اما چون بازار سیگار، بازار عظیم ارزخیزی است، با ایجاد حاشیه سود بالا برای صادرات تمایل به افزایش تولید و افزایش صادرات را فراهم می‌‏کنیم.
محمود ابطحی افزود: دلم می‌‏خواست کاری به غیر از دخانیات داشته باشم اما چون متولی این امر هستم باید از رشد 41 درصدی تولید صحبت کنم در حالی که سرمایه‌‏گذاری ما نسبت به سایر صنایع بسیار کم است.
مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد:‌ ما می‌‏توانیم در بازارهای جانبی دخانیات نیز نقش داشته باشیم و طبق برنامه مجلس تا پایان سال آینده باید 54 درصد از سهم بازار را از آن خود کنیم.


عزممان را برای کاهش قاچاق سیگار جزم کردیم
وی افزود:‌ با توجه به اینکه در اوایل انقلاب مجری انسداد مرزها بودم،‌‏ اعتقاد دارم با مقوله قاچاق تنها به صورت سخت‌‏افزاری نمی‌‏توان کار کرد. وقتی که 36 درصد سهم سیگار قاچاق را در بازار داخلی از سال 86 به هشت و نیم درصد تبدیل کردیم، ‌‏نشان دادیم که عزم ما به کاهش قاچاق سیگارهای خارجی است.
ابطحی خاطرنشان کرد: همه دنیا قبول دارند که نمی‌‏توان با قاچاق مبارزه کرد حتی در آمریکا نیز یک سوم تولید داخل مجدداً به صورت قاچاق در بازار تولید شده تا حاشیه سود بیشتری ایجاد شود پس ما نمی‌‏توانیم خارج از مسیرهای متداول در دنیا عمل کنیم.
در ازای 70 میلیون نفر ،59 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود
به گفته وی، میانگین مصرف سیگار در دنیا برای هر فرد هشت نخ است این در حالی است که در ایران با جمعیتی حدود 68 تا 70 میلیون نفر، 59 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌‏شود.
ابطحی افزود: طبق برنامه تولید قرار بود در سال 87 یک میلیارد و 800 میلیون نخ سیگار توسط بخش‌‏خصوصی تولید شود که متأسفانه در این امر موفق نبودیم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه ده مجوز به بخش‌‏خصوصی برای تولید سیگار داده شد، ‌‏اما به خاطر موانع خارج از شرکت دخانیات از جمله گرفتن زمین، تسهیلات از بانک‌‏ها، هیچ طرحی شروع به تولید نکرد.
ابطحی همچنین در مورد تولید و واردات معسل گفت: چهار هزار و 700 تن معسل در سال جاری وارد شد و هزار تن نیز توسط بخش خصوصی تولید شد که در این بخش، بخش خصوصی موفق عمل کرد. البته ما به دنبال اخذ استاندارد تولید تنباکو معسل هستیم.
وی تاکید کرد: در سال 88 برای رفع موانع جهت تولید و رسیدن به برنامه‌‏های استراتژی شرکت کمک خواهیم کرد.


نمی گذاریم سیگار آمریکایی وارد شود
ابطحی افزود: هر گونه سیگار‏های آمریکایی یا سیگارهایی که وارد بازار داخل می‌‏شوند، از نظر ما قاچاق محسوب می‌‏شود و سعی می‌‏کنیم این امر را مهار کنیم تا با انجام آزمایش‌‏ها اجازه واردات این سیگارها را ندهیم.
وی افزود: ما به شرکت‌‏های خارجی گفته‌‏ایم که حاضریم به آنها در قالب سرمایه‌‏گذاری‌‏های مشارکتی اجازه تولید بدهیم و در این بخش با شرکت‌‏های متعددی قرارداد بستیم که می‌‏تواند در داخل تولید و عرضه و حتی صادرات داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما حتی اجازه نخواهیم داد تا شرکت‌‏های خارجی که ما قرارداد مشارکتی دارند، سیگارهای برند خود را در داخل ایران قاچاق کنند.
وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه سیگار با برند این شرکت‌‏ها با آنها برخورد کرده و باید حق گمرک کشف و مهار این سیگارها را بدهند.
مدیرعامل شرکت دخانیات درباره گردش مالی شرکت دخانیات تا سال 87 گفت: حدود 197 میلیارد تومان گردش مالی شرکت دخانیات محقق شده که 43 میلیارد تومان سود این شرکت بوده است.
وی افزود: طبق مصوبه مجلس حدود 524 میلیارد تومان یعنی 54 درصد رشد نسبت به سال جاری در بودجه سال آینده شاهد خواهیم بود.
وی افزود: هزینه شرکت در سال 88 طبق لایحه بودجه 362 میلیارد و 623 میلیون تومان است که رشد 42 درصدی را نشان می‌‏دهد.
ابطحی افزود: بسیاری از دستگاه‌‏های شرکت فرسوده هستند و ما نمی‌‏توانیم در امر صادرات سهم آنچنانی داشته باشیم و هزینه 12 میلیارد تومانی را صرف استهلاک این ماشین‌‏آلات در سال 87 کردیم.


50 درصد بازار را در سال جاری گرفتیم
مدیرعامل شرکت دخانیات در خصوص عملکرد ده ماهه شرکت و عملکرد ده ساله اخیر گفت: توانستیم در سال 86، 50 درصد بازار با تولید داخل به دست آوریم و همچنین سهم 58 درصدی در بازار سیگارهایی که با برند مشارکتی تولید شده‌‏اند، ‌‏داشته‌‏ باشیم.
وی درباره فروش سیگار گفت: در سال 81 تا 84، 26 میلیارد و 65 میلیون تومان رقم فروش سیگار بود که این رقم در شهریور 84 تا آبان 87 به 46 میلیارد و 11 میلیون تومان رسید که رشد 31 درصدی داشت. همچنین در تولید سیگار‌‏های داخلی نیز از خرداد 81 تا مرداد 84، 4/34 میلیارد نخ، تولید کردیم که این رقم در شهریور 84 تا آبان 87 به 47/48 میلیارد نخ یعنی 41 درصد رشد رسید.
ابطحی میزان تولید سیگار‌‏های خارجی اظهار داشت: ‌‏از خرداد 81 تا مرداد 84،‌‏ 9/20 میلیارد نخ تولید خارجی بود که در شهریور 84 تا آبان 87،‌‏ 4/39 میلیارد نخ یعنی 88 درصد افزایش تولید سیگار‌‏های مشارکتی داشتیم. که این نشان‌‏دهنده کاهش قاچاق است.
وی همچنین از برنامه این شرکت برای کاهش یک تا سه درصدی مصرف در سال آینده خبر داد.


داستان مارلبورو
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تولید سیگار مارلبورو در ایران گفت: هرگز به شرکت فیلیپ موریس اجازه نخواهیم داد که در ایران حتی به صورت مشارکتی اقدام به تولید کند، زیرا زیرمجموعه این شرکت، سرمایه‌داران صهیونیستی هستند.
وی افزود: این شرکت آمریکایی 12 درصد از سود خود را به جیب رژیم صهیونیستی می‌ریزد و براساس تحقیقات انجام شده، متاسفانه مسلمانانی که سیگارهای تولیدی این شرکت را مصرف می‌کنند، روزانه 9.6 میلیون دلار از پول خود را به جیب گشاد این رژیم می‌ریزند.
این مقام مسوول با استناد به صحبت‌های یکی از سیاستمداران آمریکایی درباره‌ لزوم ادامه صادرات مواد دخانی آمریکا به ایران تصریح کرد: به گفته این سیاستمدار آمریکایی صادرات محصولات دخانی آمریکا به ایران در واقع صادرات مرگ برای مردم ایران است.


اسامی مافیا را از من نپرسید
ابطحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا مافیای سیگار در ایران معرفی نمی‌شود؟ یادآوری کرد: اسامی مافیا را نباید از من سوال کنید؛ البته تاکنون دستان بسیاری از اعضای مافیا را قطع کرده‌ایم. به عنوان مثال زمانی که من وارد شرکت دخانیات شدم، قرارداد با شرکت مارلبورو با فشارهایی که وجود داشت، در حال امضا شدن بود. با این حال با انجام مطالعات گسترده، امضای این قرارداد لغو شد. او تصریح کرد: با این وجود اگر مافیا فشار بیشتری به من وارد کند، با توجه به مدارکی که در اختیار دارم، دست به افشاگری خواهم زد.
اگر خصوصی‌‏سازی کنیم، مصرف سیگار زیاد می‌‏شود
محمود ابطحی مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: در حال حاضر 50 درصد تولید داخلی توسط شرکت دخانیات انجام می‌‏شود که قصد داریم این میزان را به 75 درصد برسانیم. البته در کنار تولید داخل سهم بازارهای خارجی با هولوگرام شرکت دخانیات را افزایش می‌‏دهیم و اجازه نخواهیم داد 25 درصد باقی‌‏مانده بازار بدون پرداخت عوارض و سود گمرکی وارد کشور شود.
وی درباره خصوصی‌‏شدن شرکت دخانیات تصریح کرد: هنگامی که بحث اصل 44 مطرح شد، در کمیسیون‌‏های ذی‌‏ربط به این امر پرداختیم و در نهایت تصمیم خاصی برای دخانیت گرفته شد.
وی افزود: اگر دخانیات خصوصی شود با توجه به اینکه بخش خصوصی به فکر منفعت‌‏طلبی و کسب سود از بازار است به دنبال افزایش فروش و به تبع آن افزایش سود می‌‏رود که این هدف ما نیست.
ابطحی خاطرنشان کرد: چنین اقدامی در ترکیه و پس از فشارهای کمپانی‌‏های خارجی انجام شد، که موجب افزایش فزاینده مصرف در ترکیه گردید.
مدیرعامل شرکت دخانیات ادامه داد: بر اساس تکلیف مجمع و قانون شرکت دخانیات از خصوصی‌‏سازی مستثنی شده و بر اساس سنوات گذشته انحصار قانونی تولید سیگار و محصولات جانبی آن در اختیار دولت باقی خواهد ماند تا در نهایت با برنامه‌‏ریزی شرکت دخانیات تولید با برند داخلی انجام می‌‏شود.
وی با بیان اینکه به سیگارهایی که بازار ندارند، اجازه تبلیغات نمی‌‏دهیم، افزود: برخی از برندهای مشهور دنیا که اجازه فروش در داخل را ندارند از طریق تولید موادغذایی سعی بر جا انداختن برند خود در ایران دارند تا پس از کسب بازار شروع به تولید سیگار با برند خود کنند که ما اجازه فعالیت به این گروه را نخواهیم داد.
مدیرعامل شرکت دخانیات اظهار داشت: در حال حاضر برندهای خارجی تنها 25 درصد سهم بازار را دارند که با افزایش قراردادهای مشارکتی ظرف سال آینده این سهم نیز به تولید داخل تعلق خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: ما اجازه تولید و پخش سیگار "ماربرو" را در داخل نخواهیم داشت.


زیکا در مقابل KT&G!
ابطحی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این‌که کدام شرکت خارجی بیشترین سهم را در بازار ایران دارد؟ گفت: در حال حاضر شرکت کره‌یی KT&G بیشترین سهم را در بازار دخانیات ایران چه در زمینه تولید مشارکتی و چه در زمینه واردات داشته است. با این حال تنها یکی از برندهای شرکت دخانیات با نام زیکا توانسته‌ بخشی از بازار این شرکت کره‌یی را در ایران به خود اختصاص دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
    0 0
    خوب خجالت نکشه افتخار کنه که این همه جون سیگاری داریم
  • ولی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۱
    0 0
    اقای مهنذس ابطحی باید از شرکت دخانیات کنارهگیری واستعفا بدهد چون سابقه اش دست مردم شهیدپرور خمینی شهر است ومردم این شهرستان ایشان رابه هیچ عنوان قبول ندارنذ 8سال نمایندهگی مردم را عهدهدار بوذند وچیزی جز دروغ به مردم تحویل نداد وکار مثبتش وام یک ملیاردی برای خودش واقای حاجیان برای راهاندازی ایران خودرو بود به گفته هایش اعتنا نکنید. با تشکر از همه خوانندگان ودوستان