۰ نفر
۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۷

سازمان خصوصی سازی قیمت پایه پتروپارس را برای واگذاری به شیوه مزایده را 150 میلیون دلار تخمین زده، شرکتی که به گفته منابع آگاه به ورطه زیان دهی افتاده است.

گروه اقتصاد: قیمت پایه واگذاری پتروپارس به دست آمد. بنا بر گفته منبع آگاه، سازمان خصوصی سازی پس از بررسی چند ماهه قیمت پایه برای فروش پتروپارس به صورت مزایده را 150 میلیون دلار تعیین کرد.
به گزارش خبرآنلاین، منوچهری، مدیر عامل پتروپارس، در دوم مهر در جمع خبرنگاران از واگذاری 100درصد سهام این شرکت تا پایان سال خبر داده بود.

واگذاری پترپارس در حالی است که شرکت پتروایران هم دو هفته گذشته واگذار شد که هم اکنون با مقاومت مدیر عامل آن روبه رو شده است به طوری که در محافل نفتی شنیده می شود واگذاری پتروایران متوقف شده است چرا که رییس جمهور خواهان توقف واگذاری شرکت های دولتی تا پایان سال شده است.

در حالی که خواسته رییس جمهور فقط شامل شرکت هایی می شود که قابلیت ورود به بورس را دارند نه شرکت هایی که به صورت مزایده غیر دولتی می شوند.

با این حال برای شرکت پتروپارس قیمت پایه اعلام شده است ولی هنوز مزایده به صورت رسمی رقم نخورده است. شاید احتیاط دولت در واگذاری، شامل این شرکت نیز بشود.این در حالی است که به گزارش شانا،علی کاردر، رییس ستاد اجرایی اصل 44در شرکت ملی نفت ،گفته منوچهری را تایید کرده بود و واگذاری پتروایران وپتروپارس را تاپایان سال دانسته بود.
وزارت نفت در مجموع برای واگذاری شرکت های بزرگ وکوچک خود تا پایان سال 1392 یعنی شش سال دیگر وقت دارد. پتروپارس هم اکنون دو پروژه در ونزوئلادارد. همچنین در پارس جنوبی به غیر از مدیریت فاز 6،7و8مدیریت فاز 12 پارس جنوبی را عهده دار است.
همچنین مدیر عامل این شرکت در روزهای گذشته ازواگذاری دو فاز پارس جنوبی به این شرکت خبر داد اما نامی از آنها نبرد که شنیده ها حکایت از واگذاری فاز 26،27 به این شرکت دارد.

باوجود این که پتروپارس نسبت به شرکت پتروایران از مقبولیت خوبی برخوردار است اما به هر حال واگذاری این شرکت به صورت مزایده نشان می دهد که این شرکت با وجود تحویل پروژه هایش مانند فاز 1و شریک بودن در فاز 4و5باز هم زیان ده بوده است.

معنی این سخن آن است که نظام کارفرمایی در نفت ایران بسیار دور از استانداردهای بین المللی است که حتی شرکتی که پروژه به سرانجام می رساند باز هم ضرر ده قلمداد می شود.

تاسیس پتروپارس از ابتدا به صورت خصوصی بود که در سال 80 بخاطر فشارهای سیاسی به دولت ووزارت نفت سهامش دولتی شد و به شرکت نیکو واگذار شد و نتیجه آن که پس از هفت سال در قالب شرکتی ضرر ده می خواهد به صورت مزایده دوباره خصوصی شود.

این در شرایطی است که این روزها این شرکت هزینه های دیگری را نیز تحمل می کند،چرا که به علت تحریم شرکت نیکو( سهامدار اصلی پتروپارس)توسط وزارت خزانه داری آمریکا حساب های خارجی این شرکت بسته شده و از این بابت پتروپارس دچار مشکلات عدیده ای شده است به طوری که فاز 12 هم اکنون به علت عدم تخصیص اعتبار 10 درصد از زمان بندی عقب است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =