۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳

«اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن،اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن،اگر تو را تکذیب کردند خشمگین مشو،اگر مدحت کنند شاد مشو و اگر نکوهشت کنند، بیتابی مکن.»

زیر این جمله اسم چه کسی باشد،بیشتر خوش مان می آید؟ «گاندی» باید خوب باشد. جبران خلیل جبران یا جواهر لعل نهرو هم خوب است.حتی می شود با عکسی از مقبره کوروش آن را پرینت کرد و زد به دیوار اتاق؛ خیلی هم عالی می شود.
اما این توصیه های زیبا، از فرمایشات امام مهربان حضرت جواد الائمه(ع) است که همین روزها تولدشان را جشن گرفتیم.


چند ماه قبل و هنگام شهادت امام جواد(ع)، روایت یکی از معجزات ایشان را دست کم 6 بار در یک روز شنیدم.ظهر در مراسمی که در نمازخانه اداره برگزار شد،عصر در تاکسی،غروب در مسجد و شب هم چند بار در تلویزیون.این که امام مان را مختصر کنیم به چند و گاهی حتی یک داستان تکراری، ظلم به حضرتش و البته که ظلم به خود ماست.

وقتی که هر جا صحبت امام جواد (ع) است،از نامه خواندن در طفولیت،به امامت رسیدن در کودکی،رد شدن از در بسته،خبر داشتن از آینده و این جور معجزات می شنویم، عجیب نیست اگر حدیث هایی که از ایشان درباره راه و رسم زندگی هست حتی یک بار به گوش مان هم نخورده باشد.


حکایت کرامات امامان معصوم(ع) البته شنیدنی است و باید هم نقل شود،اما اینکه همه ابعاد زندگی آنها را در معجزات کلیشه کنیم،حتما پسنیده نیست. ما قرار نیست معجزه کردن را یاد بگریم،اما قرار است درست زندگی کردن را بیاموزیم.پس برای همین بیشتر از شنیدن حکایت معجزات،باید روایت زندگی شان را بشنویم.


دوستی دارم که جز چهار پنج حدیثی که در دوران مدرسه یاد گرفته،هیچ حدیثی بلد نیست.اما تا دلتان بخواهد جملات قصار از پائولو کوئیلو، ارد بزرگ، آنــدره ژید،آلبر کامو، آرتور شوپنهاور و دیگران حفظ است.من البته حق را به او می دهم چون جملاتی که از این آدم ها شنیده درباره زندگی بوده در حالیکه از امام جوادش حکایت شفا دادن مرد نابینا را شنیده است.


راستی او پای منبر یا در منبرهای تلوزیونی چند بار این حدیث را شنیده که :« خشم بر زیردستان از پستی است» ما چه رئیس باشیم و چه کارمند،این جمله زیبا حتما به دردمان می خورد.و یا برای مثال، «انصاف »که گمشده این روزهای زندگی ماست،در کلام امام بارها تکرار شده:« سه‌ خصلت‌ دوستى‌ را جلب‌ مى‌کند: انصاف‌ ، همراهى‌ در هنگام‌ سختى‌ و خیرخواهى‌ نسبت‌ به‌ دیگران‌«
حالا لطفا یک بار دیگر آن کلام حضرت را که ابتدای این نوشته آوردم بخوانید.زندگی به سبک جواد الائمه حتما زندگی بهتری خواهد بود. 

*منتشر شده در صفحه 9 روزنامه همشهری - 20 اردیبهشت 1393

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    14 1
    کاملا موافقم.به نظرم در انعکاس راه و رسم زندگی ائمه کم کاری شده.مخصوصا که اگر بعضی از سنت ها و رفتارهای آنها تبلیغ شود،تازه می فهمیم کاملا مخالف رفتار ما و بعضی ها است