حماسه های منظوم ایرانی از رشادت های امام علی(ع) چه می گویند؟

علاقه ایرانیان مسلمان به علی بن ابیطالب، امام اول شیعیان (که درود خدا بر او باد) و رشادت های او در برخی حماسه های منظوم شاعران ایرانی روایت شده است.

این نوع حماسه ها که به حماسه دینی و مذهبی مشهورند به توصیف قهرمانی های بزرگان و اولیای دینی هر قوم می پردازند. حماسه دینی از مشکلات و جانفشانی قهرمانان و بزرگانی می گوید که فداکاری آنها نقشی موثر در تکوین و ریشه دار شدن دین و مذهب یک قوم ایفا کرده است.

در دوران اسلامی، ایرانیان مسلمان به ویژه شیعیان در آثار منظوم فراوانی به شرح فضایل و مناقب بزرگان دین به خصوص شرح رشادت های امام علی(ع) در جنگ ها پرداخته اند. این گونه آثار گاه با عناصری از افسانه، تاریخ و اسطوره درهم آمیخته اند و در میان مردم بازگو می شوند. دسته ای خاص به نام مناقب خوانان یا مناقبیان نیز بودند که مردم برگرد آنها اجتماع می کردند و به اشعاری که مناقب خوانان در وصف ائمه اطهار می خواندند، گوش فرا می دادند . همراه این مناقب، حکایاتی هم نقل می شد که در آنها از شجاعت های علی بن ابیطالب (ع) سخن گفته می شد.

ویژگی ها و مشخصات برخی از منظومه های شناخته شده که به حماسه دینی با محوریت حضرت علی(ع) پرداخته اند، به نقل از مقاله دکتر هاشم محمدی را در جدول زیر می خوانید.

عنوان منظومه

شاعر

توضیحات

«خاوران نامه»

  

ابن حسام خوسفی

از حماسه های دینی قدیم شیعه است که موضوع اصلی آن سفرها و حملات علی(ع) به سرزمین خاوران به همراهی مالک اشتر و ابوالمحجن و جنگ با قباد پادشاه خاور زمین و امرای دیگری مانند تهماسب شاه و جنگ با دیو و اژدها و امثال این وقایع است. ناظم کتاب مدعی است که موضوع منظومه خود را از یک کتاب تازی انتخاب کرده و خود مستقیما دخالتی نداشته است.

«خاوران نامه» ابن حسام از بهترین نمونه های حماسی دینی است و به سبب سرودن این منظومه، وی را «فردوسی ثانی» لقب داده اند. زیرا اندیشه تابناک و اعتقاد راسخ او سخن فردوسی بزرگ را به یاد می آورد، آن جا که به دلیل اظهار تولی به مقام شامخ اهل بیت مورد آزار و اذیت فردی همچون سلطان محمود غزنوی واقع می شود.

«حمله حیدری»

محمدرفیع خان باذل

درباره زندگانی پیامبر(ص) و علی بن ابیطالب(ع) است که با حمد خداوند و نعت پیامبر(ص) و علی(ع) و ائمه اطهار و صاحب الزمان (عج) آغاز شده، به بعثت پیامبر و احوال ایشان و علی بن ابیطالب(ع) و غزوات و زندگی او تا پایان خلافت و ضربت خوردن و وفات وی می پردازد. این کتاب از روی کتاب «معارج النبوة» و «مدارج القنوة» تألیف معین بن حاجی محمدالفراهی به نظم درآمده است.

«حمله»

  

ملابمانعلی

غیر از «حمله حیدری»باذل در باب برخی از احوال و سرگذشت علی بن ابیطالب (ع) و جنگ های او منظومه ای دیگر به نام حمله حیدری یا «حمله» در دست است که از مثنوی اولی مفصل تر است و آغاز آن با مکالمه رسول خدا (ص) با فاطمه بنت اسد و تولد حضرت علی (ع) در بیت المقدس و بیان بعضی از حالات پیامبر و ازدواج او با خدیجه و فرمان رسالت است. ناظم کتاب یکی از شعرای قرن سیزدهم هجری به نام «ملابمانعلی» متخلص به راجی از مردم کرمان است. اثر وی از لحاظ استحکام الفاظ و زیبایی قوی تر و استوارتر از «حمله حیدری» باذل است. در این کتاب نیز اسطوره و واقعیت به هم آمیخته شده و بعضی از تصورات ملی ایرانیان در آن اثر کرده است، همانند داستان دیوی که به خدمت پیامبر (ص) آمده و قبول دین اسلام کرده است .

«خداوندنامه»

  

ملک الشعرا فتحعلیخان صبای کاشانی

از دیگر منظومه های حماسی دینی که بیشترین بخش را به احوال علی بن ابیطالب(ع)، نبردهای او و خلافت وی، به خصوص جنگ صفین اختصاص داده، «خداوندنامه» است. این منظومه به تقلید از استاد طوس سروده شده و به همین سبب بسیاری از اصطلاحات شاهنامه را به عاریت گرفته است .وی پس از نعت پیامبر (ص) به ستایش امام اول شیعیان پرداخته و نمونه هایی از شجاعت، علم، حلم، سخاوت، ایثار و فداکاری و دیگر فضایل گوناگون آن امام همام را ستوده است .

  /6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =