۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹

تعداد دختران متواری از منزل دقیق نیست چرا که ممکن است تمام آنها به مراکز بهزیستی مراجعه نکرده یا توسط نیروی انتظامی دستگیر نشوند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایلنا گفت:‌ تعداد دختران متواری از منزل دقیق نیست چرا که ممکن است تمام آنها به مراکز بهزیستی مراجعه نکرده ویا توسط نیروی انتظامی دستگیر نشوند.
سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به دو هزار و 500 دختر فراری در مراکز بهزیستی پذیرش شدند، از ارائه آمار مربوط به سال جاری ابراز بی‌اطلاعی کرده و ادامه داد: دختران فراری در کشور یا خود معرف بوده و یا از طریق ارتباط با تیم سیار و خط تلفن 123 با خدمات بهزیستی آشنا و جذب مراکز مداخله در بحران بهزیستی می‌شوند.


مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به گروه دیگر از این افراد افزود: گروه دیگری نیز از طریق سیستم قضایی ـ انتظامی به بهزیستی ارجاع داده شده و وارد مراکز یا تیم مداخله در بحران می‌شوند.
او یکی از گروه‌های هدف مرکز اورژانس اجتماعی را دختران آسیب‌دیده و فراری دانست و ادامه داد: اولویت اول مراکز بهزیستی بازگرداندن این افراد به منازل‌شان است که گاهی از طریق تیم سیاری که کار مداخله‌ای انجام می‌دهند،‌این اتفاق می‌افتد. اما اگر نیازی به بررسی بیشتر بوده و یا با تشخیص تیم سیار، خانواده صلاحیت نگهداری دختر را نداشته باشند به مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.


موسوی چلک در ارتباط با عملکرد مراکز مداخله در بحران در این شرایط تصریح کرد: وقتی خانواده دختری صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشند توسط مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان و پزشک مورد بررسی اولیه واقع می‌شوند که اگر نیاز به نگهداری باشند حکم مربوطه از سیستم قضایی کشور دریافت می‌شود.
به گفته این مسئول در بهزیستی کشور اگر دختر فراری زیر 18 سال بوده و مشکل اخلاقی نداشته باشند حکم حضانت آن برای بهزیستی صادر شده و به مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و اگر همین دختر که فاقد مشکل اخلاقی بوده سنش بالای 18 سال باشد، به خانه‌های سلامت بهزیستی ارجاع داده می‌شود.


مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: ‌اگر یک دختر فراری بالای 18 سال سن، مشکل اخلاقی داشته و نیاز به بازپروری باشد، به مراکز بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی ارجاع داده می‌شود و مدت نگهداری نیز بستگی به شرایطش دارد.
او افزود: دختر زیر 18 سال نیز در صورت داشتن هر گونه مسایل اخلاقی، چنانچه نیاز به حمایت بیش از دو سال داشته باشد در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری و مابقی نیز سایر دختران را تا شش ماه نگهداری می‌کنند.


موسوی چلک با اشاره به امکان عدم مشارکت دختر در جریان بازپروری ادامه داد: اگر باز هم شرایط برای بازپروری دختر متواری از منزل فراهم نشود، مدت نگهداری دختر در مراکز بهزیستی، با تشخیص تیم تخصصی مرکز قابل تمدید است.
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر اینکه آخرین آمار امسال دختران متواری از منزل چه میزان بوده یادآور شد:‌ ممکن است تمام دخترانی که از خانه فرار می‌کنند به مراکز بهزیستی یا نیروی انتظامی مراجعه نکنند به همین دلیل آمارهایی که در حال حاضر در ارتباط با این قبیل افراد ارائه می‌شود، تنها مربوط به افراد دستگیرشده یا مراجعه‌کننده به مراکز نیروی انتظامی یا بهزیستی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
    5 1
    میشود از امکاناتشان برای نگهداری هم گزارشی تهیه کنید وحشتناک است