با بهبود فضای بینالمللی که پس از توافقات ژنو ایجاد شد، حضور خودروسازان چینی در ایران در پردهای از ابهام قرار گرفت به گونهای که تصور میشود با آغاز همکاریهای مشترک خودروسازان داخلی با همتایان غربی خود، چینیها که توان رقابت در این بازار را ندارند، چارهای جز ترک بازار خودروی ایران را نخواهند داشت.
با وجودی که چند ماهی از توافقات ژنو میگذرد، حضور چینیها نه تنها کمرنگ نشده بلکه به حضور خود قوت داده و به تازگی مدعی شدند که توان رقابت با خودروسازان غربی در بازار ایران را نیز دارند.
این در حالی است که ورود خودروهای سواری چینی همواره با مخالفت بسیار از سوی مسئولان و دست اندرکاران صنعت خودرو مواجه بوده، به طوری که هم اکنون خودروهای چینی به کابوسی در بازار خودرو کشور تبدیل شدهاند که خواب را از تولیدکنندگان، قطعهسازان و مسئولان صنعتی کشور ربودهاند.
چینیها طی یک دهه گذشته و با استفاده از فرصتی تاریخی که تحریمهای بینالمللی به آنها داد، تا حد امکان در بازار ایران نفوذ کردند. آنها کار خود را با عرضه خودروهای کوچک و کممصرف و ارزان آغاز کردند و از آنجا که مجوز ورود به حریم خودروسازان دولتی را نیافتند، به سراغ بخش خصوصی رفته و از همان جا استارت تجارت پرسود خود را در بازار ایران زدند.
از سوی دیگر مدیرعامل یک گروه خودروسازی چینی در ایران در واکنش به احتمال حضور پررنگ رقبای اروپایی و آمریکایی در بازار ایران وعده داد که ضمن بررسی راههای کاهش قیمت، شبکه خدمات پس از فروش گسترده و قدرتمندی را با همکاری شریک ایرانی خود در این بازار ایجاد و در عین حال تولید خودروهای با کیفیت بالاتر را دنبال کند.
ژانگ سایونگ در نشستی خبری هدفگذاری اصلی این مجموعه را حضور پایدار در بازار خودرو ایران دانست و گفت: به همین منظور صادرات خودروهایی باکیفیت بالا و در کلاس جهانی را در دستور کار خود قرار دادیم.
وی افزود: تنها راه رقابت پایدار با خودروسازان بزرگ دنیا در بازارهای منطقهای و بینالمللی تولید خودرو مطابق با استانداردهای روز دنیا است و گروه بایک موتور چین توانسته با سرمایهگذاری در این بخشها و همچنین خرید شرکتهای معتبر اروپایی، اعتماد مشتریان داخلی و خارجی را نسبت به تولیدات خود جلب کند.
سایونگ ادامه داد: این گروه خودروسازی چینی طی سالهای اخیر سرمایهگذاریهای زیادی را در راستای خرید فناوریهای پیشرفته تولید از سراسر دنیا انجام داده و در حال حاضر امکانات مستقر در این مجموعه از جمله خطوط پرس، رنگ، جوش، بدنه، مونتاژ و رباتها با بزرگترین خودروسازان جهان برابری میکند.
23503
نظر شما