فارس نوشت:

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: در حالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار باید وام‌های با سود بانکی ۱۴ و ۱۵ درصدی به قطعه‌سازان تعلق گیرد، هم‌اکنون این تولیدکنندگان با جرایم بانکی بالایی مواجه هستند.

فرهاد به‌نیا در یک نشست خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد از قیمت خودرو وابسته به نرخ قطعات است، اظهار داشت: هرگونه تصمیم‌گیری برای تغییر قیمت خودرو باید با حضور نمایندگان قطعه‌سازان در شورای رقابت باشد، در حالی که قطعه‌سازان هم اکنون عضو این شورا نیستند.

وی با اشاره به اینکه قطعات بخش عمده‌ای از قیمت خودرو را تشکیل می‌دهد، گفت: قطعه‌سازان نیز باید در جلسات شورای رقابت حضور داشته باشند تا اگر قرار است کاهش یا افزایشی بر قیمت خودرو حاکم شود، تأمین‌کنندگان قطعات نیز در جریان باشند و برنامه‌های خود را ارایه دهند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: هم اکنون قطعه‌سازان با جرایم بانکی بسیاری مواجه هستند و در حالی که باید مطابق با مصوبه شورای پول و اعتبار وام‌های ۱۴ و ۱۵ درصدی به آن‌ها تعلق گیرد، اما آن‌ها به سیستم بانکی بهره ۲۶ درصدی می‌پردازند و البته جرایم دیرکرد ۳۲ درصدی را نیز باید به آن اضافه کرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش انجمن این است که بتواند بهره‌های اضافی دریافتی از سوی بانک‌ها را به قطعه‌سازان برگرداند و مطالبات آن‌ها را پیگری کند.

به‌نیا تصریح کرد: طی سه سال گذشته از عملکرد هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان، توانستیم از وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ۱۶۰ شرکت قطعه‌ساز نامه دریافت کرده و مطالبات مالیات بر ارزش افزوده که قطعه‌سازان پرداخت کرده‌اند را برگردانیم، چرا که مالیات بر ارزش افزوده باید از سوی خودروساز پرداخت می‌شد که به اشتباه از قطعه‌سازان دریافت شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس ۱۱ جلسه در وزارت صنعت و ۳۴ جلسه در سازمان امور مالیاتی و انجمن قطعه‌سازان برگزار شد تا توانستیم برای ۸۰ درصد از این شرکت‌ها، بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده را تأیید کنیم و البته امیدواریم که بتوانیم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از قطعه‌سازان را برای همیشه از قانون مالیاتی حذف کنیم.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان، طی دو سال گذشته که تیراژ خودرو به شدت افت کرده است، خودروسازان اقدام به ایجاد رقیب برای قطعه‌سازان کرده‌اند که این کار درستی در شرایط بحرانی نیست، بلکه باید قطعه‌سازان موجود را حمایت کرد.

وی با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی مصوبات شورای سیاست‌گذاری خودرو به اعضای انجمن قطعه‌سازان، گفت: دو عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در شورای سیاست‌گذاری خودرو عضو هستند که باید مصوبات این شورا را با شفافیت اطلاع‌رسانی کنند.

به‌نیا معتقد است که قطعه‌سازان کوچک و متوسط باید در هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو عضو باشند تا بتوانند با حمایت و راهبری سازندگان بزرگ، مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: اکنون زمان کار و رسیدگی به مشکلات بخش تولید قطعه در کشور است و باید هرچه سریعتر هیأت مدیره با انتخاب اعضا، فعال شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    2 0
    خودشون هيچ سرمايه اي نبايد داشته باشن؟ همه اش بايد وام باشه؟
  • رامتین A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    2 1
    درود بر همگی این خبر و این گفته بیشتر شبیه بازی دادن کودکانه هست وقتی تمام خودروها پیش فروش میشه و حتی فروش فوری یک ماه طول میکشه تا موقع تحویلش بشه چه معنی داره وام 26 درصدی بگیره وام 26 درصدی نگرفته رو خریدار تاوان بده در ضمن برای خرید خودرو هم باید 26 تا 30 درصد سود بده بابا خودتون حساب کنید خودرو ساز که از تسهیلات استفاده نمیکنه 26 در صد به جیب بزنه و به جای تامین قطعات به افزایش فضای درآمد فکر کنه بانک هم 26 درصد بگیره . بد بخت خریدار متحمل 52 تا 55درصد پول اضافی بشه شورای رقابت طرف خوروسازها رو بگیر در نرن ...