۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۵

تسنیم نوشت:

وزیر نیرو شیرین‌سازی و انتقال آب دریا را از برنامه‌های وزارت نیرو عنوان کرد و گفت:هزینه شیرین‌سازی آب بسیار زیاد است و اعتبار دولتی جواب‌وی این کار نیست؛بنابراین اجرای این طرح‌ها به‌ویژه برای صنعت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.
"حمید چیت‌چیان" در همایش مدیران استان فارس که در محل استانداری فارس برگزار شد، گفت: شیرین‌سازی و انتقال آب دریا از برنامه‌های وزارت نیرو است. شیرین‌سازی هر مترمکعب آب دریا به‌تنهایی 60 سنت یورو یعنی معادل 2400 تومان هزینه دربردارد و درصورتی که اگر قرار باشد محصولی تولید کنیم که 30 سنت بازدهی داشته باشد، شیرین‌سازی آب برای بخش کشاورزی اصلا مقرون به‌صرفه نخواهد بود.
وزیر نیرو گفت: شیرین‌سازی آب دریا فقط برای مصارف شرب و کشاورزی صورت می‌گیرد.
او سپس گفت: هزینه شیرین‌سازی آب بسیار زیاد است و اعتبار دولتی جواب‌گوی این کار نیست؛ بنابراین اجرای این طرح‌ها به‌ویژه برای صنعت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد که وزارت نیرو نیز تسهیلات لازم و حمایت‌های مناسب را برای این اقدام درنظر گرفته است.
او گفت: اعتبار دولتی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بسیار محدود است و اگر قرار باشد این‌گونه طرح‌ها با اعتبار دولتی اجرا شود، زمانی در حدود 20 تا 40 سال نیاز است که اگر بخش خصوصی وارد شود، ظرف دو سال هرکدام از این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود.
وزیر نیرو در پایان گفت: هم‌اکنون 76 قرارداد تصفیه آب و فاضلاب با بخش خصوصی امضا شده است.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    9 13
    شیرین سازی آب طرح بسیار خوبی است اما نیاز به انرزی دارد که باید دید چه طرحهایی می توان برای آن در نظر گرفت.
  • محمدرضا IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    41 3
    چند سال بعد: اختلاس ده هزار میلیاردی آقای الف. ب و آقای پ. ت و ج. چ در پروژه ی شیرین سازی آب دریا...
  • محمدرضادیداری IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    3 1
    جناب چیت چیان چرا بخش حصوصی را برای انتقال اب واحیای دریاچه ی ارومیه وارد نمی کنید؟
  • ایرانی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    3 0
    لابد برای اینکه بخش خصوصی در شیرین کردن آب دریا مشارکت نماید ازهمین حالا بایدمنتظرطرح یالایحه بالارفتن بهای آب باشیم.
  • ساناز A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    6 0
    وزیر محترم، اگر شما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی با فراگیر نمودن آبیاری پیشرفته قطره ای بجای شیوه پر مصرف غرق آبی، میزان هدر رفت آب را در بخش کشاورزی تا 50 درصد کاهش دهید، نه تنها نیازی به شیرین کردن آب دریا نیست، بلکه آب اضافی هم خواهیم داشت. اینقدر می گویید مردم در مصارف خانگی صرفه جویی کنند، جالب است که بدانید کل مصف آب بخش خانگی و صنعتی و تجای فقط کمتر از14 درصد کل مصرف آب کشور است. این در حالیستکه بیش از 86 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف و قسمت اعظم آن ارز و هدر می رود.
  • محمد صادق خلج A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    4 1
    اگر با راکتور حرارتی اینکار بشه هزینه بالایی داره . البته آب یعنی نفت در آینده نه چندان دور . راهکارهای دیگری هم هست . مثل اسمز معکوس و بهترین راهکار یعنی انرژی خورشیدی . در فاصله زیر ۲۰۰کیلومتری دریای عمان ما کویر شهداد رو داریم که دما به بالای ۶۰درجه درسایه میرسه و در زیر نور مستقیم آفتاب تا نزدیک جوش میره . دریاچه های سرپوشیده یک راهکار مناسب در این منطقه است . با یک پمپاژ هم میشه آب دریا رو منتقل کرد و در حوضچه های کم عمق با بدنه مناسب به سرعت تبخیر و میعان کرد و آب شیرین به دست آورد . از طرفی فراموش نشه که رسوب دریایی سرشار از عناصر و ترکیبات گرانبها مانند برم و ید و کلر و ... است که قطعا برای هر دو محصول باید برنامه ریزی کرد . راهکارهست اگر دولت مصمم باشه اول کارتحقیقو باید شروع کنه
  • بی نام UA ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    1 4
    احداث ایران رود تنها راه نجات کشور از خشکسالی است ، اگر ایران رود احداث شود در تمام مسیر آن میتوان آب شیرین کن احداث کرد ، رطوبت منطقه ای را خود به خود بالا میبرد ، کشاورزی چهار فصل و تمدن جدیدی در مرکز خشکی های ایران ایجاد میکند ...
  • اشکان NL ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    1 4
    ما اگه بتونیم آب رو مدیریت کنیم نیاز به شیرین سازی آب دریا نداریم وقتی هندونه 5 کیلویی که حداقل 200 لیتر اب بهش رسیده تا انقدر شده رو حراج میکنند کیلویی 300 این یعنی چی ؟ این آب رو اگه به کشورهای همسایه بفروشیم که بیشتر صرفه اقتصادی داره وقتی هنوز تمام جویهای کشاورزی گلی هستند و آب رو جذب میکنند چرا باید این همه هزینه صرف شیرین سازی آب بشه