امروز در وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات همایشی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این همایش ابتدا پیام وزیر بهداشت خوانده شد (اینجا). همچنین علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره میزان مصرف سیگار در کشور وعوارض آن توضیحاتی داد. او با اشاره به نقش رسانه ها در پیشگیری از مصرف دخانیات گفت: با اطلاع رسانی گسترده و پیشگیری از مصرف دخانیات از مرگ سالانه 11 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات و ابتلای هزاران نفر به آسم، سل مقاوم و بیماری‌های تنفسی پیشگیری خواهد شد.

در این مراسم کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، دکتر علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور و شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت هم سخنرانی کردند.


مهمترین اظهارات این مسئولان در جدول زیر آمده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
علی اکبرسیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت

- مصرف سیگار عامل تهدید کننده سلامت است ، مصرف دخانیات باعث ابتلای فرد به بیماری سرطان، بیماری مزمن تنفسی و ریوی، فشارخون، سکته مغزی و قلبی می‌شود، که مرگ ناشی از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است یعنی با ترک دخانیات اعم از سیگار و قلیان می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

- با افزایش قیمت مواد دخانی، اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم، ایجاد محدودیت قانونی در اماکن عمومی برای افراد سیگاری و مصرف کننده قلیان و محدودیت تبلیغات می‌توان از مصرف دخانیات در کشور جلوگیری کرد.

- ما باید از طریق دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تحقیقاتی و حوزه‌های علمیه بر روی جوانان و افراد جامعه تأثیر گذاشته و با اطلاع‌رسانی گسترده و بکارگیری راهکارهای مناسب مصرف سیگار در کشور را کاهش دهیم.

علیرضا مرندی
رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور

- 90 درصد سرطان ریه در مردان به علت مصرف دخانیات است.

- در جهان بیش از 5 میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات از بین می روند که ممکن است در سال های آتی این تعداد به 8 میلیون نفر برسد اما با ترک مصرف دخانیات می توان از وقوع اینگونه مرگ ها پیشگیری کرد.

- روند افزایشی استعمال قلیان را در کشور شاهدیم در حالی که دولت قبلی مانع برچیده شدن قلیان شد اما با توجه به تغییر دولت و اینکه وزارت بهداشت ریاست ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات را بر عهده دارد، امیدواریم اقدام جدی انجام شود.

- دخانیات می تواند منجر به سرطان های ریه، حنجره، کلون، مری، معده و خون و هم چنین باعث سقط جنین و نازایی شودقیمت مواد دخانی باید به حدی افزایش یابد که از تورم بالاتر باشد به همین دلیل روند کنونی افزایش قیمت مواد دخانی، بازدارنده نیست. حتی تصاویر بهداشتی روی پاکت‌های سیگار نیز باید هشداری و بازدارنده باشند.

- ۱۳ نوع تصویر هشداردهنده انتخاب شد که متأسفانه ۴ مورد از ضعیف‌ترین‌های آن و در اندازه‌های کوچک روی پاکت‌های سیگار الصاق شد و هنوز روی پاکت‌های سیگار نوشته می‌شود که این نوع از سیگارها ضرر کمتری دارد.

- ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال و همچنین ادغام خدمات مشاوره و ترک سیگار در شبکه از موارد قانونی است که باید اجرایی شوند اما متاسفانه اکنون پزشکانی را می‌بینیم که سیگار می‌کشند.

کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

- خوشبختانه در کشور جرائم مالیاتی تا 4.2 درصد افزایش یافته که این اقدام منجر به کاهش مصرف مواد دخانی می‌شود.

- در حالی که در چند سال اخیر مصرف سیگار تا حدودی کاهش داشته است اما مصرف قلیان در جامعه افزایش داشته است که این جایگزینی به شدت نگران کننده است.

- یکی از چالش‌های مهم وزارت بهداشت در ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی با کسانی است که مسئول کنترل این امکان هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید کنترل فزاینده‌ای را بر روی این اماکن داشته باشد.

- نیروی انتظامی و دولت نیز با همکاری مؤثر با وزارت بهداشت باید در این راستا کمک کنند تا در صنف قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها بتوانیم با ارائه دهندگان قلیان به مردم مبارزه جدی‌تری داشته باشیم.

- مجوز به بخش خصوصی برای راه‌اندازی مراکز مشاوره ترک دخانیات از برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای کاهش مصرف دخانیات است.

- در سال جاری به کسانی که مایل باشند در بخش خصوصی در قالب مراکز مشاوره ترک دخانیات به مردم خدمت ارائه دهند نیز مجوز می‌دهیم.

- نصب علائم هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است. ارزیابی کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات از کشور ما مثبت بوده است و تنها موردی که این کنوانسیون به عنوان یک مشکل در بازرسی از ایران ذکر کرده بحث مالیات بوده است که امیدواریم با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه هم به نتایج خوبی دست یابیم.

شهرام رفیعی فر
سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت

- 90 درصد افراد استعمال دخانیات را از سن پایین تر از 18 سال شروع می کنند، آموزش و آگاهی های لازم در مورد خطرات و مضرات استعمال دخانیات را از سنین راهنمایی و دبستان برای کلیه دانش آموزان لازم و ضروری است.

- کمپین ملی زندگی عاری از دخانیات در 22 هزار و 500 مدرسه راهنمایی سراسر کشور برای جمعیت 2.5 میلیونی تشکیل می شود، همچنین نمایشگاهی به مدت 3 هفته در این راستا در مدارس برگزار خواهد شد که 18 پوستر در مورد استعمال دخانیات و مضرات آن نیز در این نمایشگاه توزیع خواهد شد.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =