۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

عصر امروز – دوشنبه- طوفان تهرانی ها را حسابی غفالگیر کرد.این خلاصه مشاهدات من از لحظه شروع طوفان تا پایان آن در مسیر بزرگراه بابایی ورودی خیابان استخر تا فلکه اول تهرانپارس است :

برق قطع شده و چراغ های راهنمایی از کار افتاده بودند.در چهارراه «سید الشهدا ع » که یکی از تقاطع های اصلی این محدوده است،ماموران راهنمایی و رانندگی حضور نداشتند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود.
 مردم در ترافیک به هم راه نمی دادند . خیلی از راننده ها حق تقدم را رعایت نمی کردند و در نتیجه بعضی مسیر ها به طور عجیبی قفل شده بود.
سواره ها به  پیاده ها توجه نداشتند.خیلی ها کنار خیابان منتظر ماشین بودند تا در آن هوای طوفانی سریع تر به منزل برسند،اما کمتر کسی حاضر بود پیاده ای را سوار کند.
تابلوی تعداد زیادی از مغازه ها و دیش های ماهواره سقوط کرده بود.شاخه های بزرگ درختان شکسته و روی ماشین ها افتاده بود.
شیشه های چند ساختمان شکسته و روی سر عابران ریخته بود.
اشیاء زیادی از روی ساختمان های در حال ساخت در این مسیر روی زمین افتاده و راه بسته شده بود.عمده این سقوط ها مربوط به ایرانیت هایی می شد که برای جلوگیری از سقوط مصالح روی داربست هایی در پیاده روها نصب کرده بودند.
موتوسیکلت هایی که بد پارک شده و در نتیجه در جوی آب افتاده بودند،اشیایی که مغازه دارها در خیابان ها گذاشته بودند و باد برده بود،بنرهای و تابوهای تبلیغاتی پاره شده و سقوط کرده .و ... احتمالا صحنه هایی هستند که شما هم دیده اید.

 

 

واقعیت این است که این طوفان چند دقیقه ای را باید جدی ترین آزمون برای سنجش میزان آمادگی مردم تهران در برابر حوادث طبیعی در سال های اخیر دانست. یکی دو زلزله مهم دهه اخیر در پایتخت در حد چند ثانیه بوده و حتی خیلی ها آنها را حس نکردند.اما این طوفان که تقریبا 10 دقیقه طول کشید نشان داد چقدر ما در برابر چنین حوادثی آسیب پذیر هستیم.

 

اینکه به هم رحم نمی کنیم،اینکه روی دیوار و پشت بام هر وسیله ای را می گذاریم،اینکه در نبود چراغ قرمز و پلیس بلد نیستیم – یا نمی خواهیم- درست رفتار کنیم،اینکه شهرداری تکلیف درخت هایی قدیمی را روشن نکرده،اینکه گاهی ماموران راهنمایی و رانندگی در تقاطع های مهم حضور ندارند،اینکه هواشناسی طوفانی با این وسعت را پیش بینی نکرده بود و اینکه همین حالا یعنی یک ساعت پس از فروکش کردن طوفان برق دست کم در منطقه تهرانپارس وصل نشده،یعنی اگر روزی زلزله بیاید اوضاع خیلی سخت تر و پیچیده تر از چیزی خواهد بود که بتوانیم فکرش را بکنیم.اگر طوفان عصر دوشنبه،زلزله بود ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    18 1
    عجب داستانی بود به شخصه دیدم مردم تو خیابون فرار میکردند اما دریغ از خودروهای تک سرنشین که کودک و مادری رو میدیدن که منتظر ماشین بودن تو اون گرد و خاک اما نیش خندی میزدند و میرفتن....
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    9 9
    امان از آن زلزله ی موعود..
  • مینا A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    33 2
    سازمان هواشناسی دقیقا کارش چیه این وسط..چرا همیشه دو روز عقب تر از وقوع حادثه هستند؟
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    50 3
    منم همین فکرها رو کردم ........متاسفانه مردم هم خیلی بیرحم هستن . ......خدایا ما آمادگی نداریم
  • زهره A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    28 1
    تهران خونه متری 500 تومان بیا تموم شد
  • ناشناس RO ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    12 0
    واقعا خبری خوب،طوفانی وحشت ناک بود
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    16 1
    تصور کن اگر حتی تصور کردنش سخته
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    25 0
    حالمو خراب کردی اقای رجایی......زلزله رفت رو اعصابم
  • علی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    4 17
    من این افاضات رو زیاد قبول ندارم. تو امریکا نه اروپا که ماشاءالله هیچ حادثه طبیعی نداره. فکر کنم مردمش اصلا گناه نمی کنن هم وقتی طوفان های بزرگ به پا میشه که البته با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص شرق ایالات متحده چیز کاملا طبیعی هست و از قبل هم پیش بینی پذیره براشون همیشه اتفاقایی که بالا برشمردین دیده میشه. چنین حوادثی بیشتر باعث میشه به فکر فرو بریم و با خودمون بگیم با این همه غرور و تکنولوژی و صنعت باز هم مقابل همچین پدیده های به این سادگی ناتوان و دست خالی هستیم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    7 1
    ودر مدیریت بحران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سید مهدی A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    8 2
    الان کسی به اون ماشین هایی که زیر درخت ها له شدن خسارت می ده ؟
    • دانیال US ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
      1 0
      سید جان، مردم عزیز از دست دادن، 5 خانواده داغدار شدند. ماشین چه قابلی داره باید پرسید کسی جوابگوی اونها هست؟ سازمان هواشناسی اگه این طوفان رو پیش بینی کرده بود و به مردم هشدار میداد که جای امنی باشند و خارج نشوند مردم غافلگیر نمی شدند و هنگام طوفان اون همه آدم در کوچه و خیابان نبودند که آسیب ببینند. سئوال اینجاست که آیا کسی به اون خانواده هایی که عزیز از دست دادند دیه میده؟ سئوال مهمتر اینه که اصلاً دیه مرهمی بر درد اونها هست؟ جلوی بلای طبیعی رو که نمیشه گرفت، جلوی سقوط تابلوها و شکستن درختها رو هم نمی شه گرفت و کسی هم نمی تونه تضمین کنه که روی ماشین من یا شما نمی افته اما... میشد که روی سر و بدن مردم نیفته. به نظر من به خاطر قصور سازمان هواشناسی این تعداد کشته و زخمی به جا ماند، تاسف باره.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    11 1
    امان از این ساخت و ساز های بی حساب و کتاب .... این ها با جون مردم بازی می کنن.داربست های ضعیفی که در محله ما زده بودند خیلی راحت کنده شد
  • مهتاب A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    23 0
    تلنگر به موقعی بود جناب رجایی. وای از اون روز . وااااااای : تصور زلزله تو تهران وحشتناکه
  • فاطمه A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    32 3
    طوفانی به این وسعت را باید اداره هوا شناسی اعلام میکرد و می گفتن مردم برای مدتی از سرپناه خارج نشوند . بارها دیده وشنیده ایم که وقتی همچنین وضعیت جوی در یکی از کشور های غرب پیش می آید از چند روز جلوتر به مردم اعلام میکنن و هشدار میدهند اعلام وضعیت اضطراری میشود ولی در مورد طوفان امروز متاسفانه چندین نفر فوت شدن خانواده هایی که عزیزانش به خانه برنگشتن .
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    12 0
    اتفاقا داشتم از شبکه « آی فیلم» سریال قدیمی «خانه ما» رو میدیدم که در مورد زلزله بود و پدر خانواده که استادفیریک بود همش واسه همه تکرار میکرد ""زلزله ممکنه 1 ثانیه دیگه بیاد، ممکنه 1 ساعت دیگه بیاد، ممکنه 10 سال دیگه بیاد"" آدم اصلا نمیخواد تصورش هم بکنه که ممکنه چی بشه.... احتمالا زلزله تو تهران فاجــعــه بار ترین زلزله قـرن میشه با این مـدیریت بحــرانی و پشتیبانی و آمادگی که ما داریم...من که ترجیح میدم طوری زندگی کنم که انگار همین الان میمیرم حالا به هر دلیلی یا زلزله یا سکته یا ...
  • محمد IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    5 4
    دوستان برای کاهش احتمال زلزله هرشب قبل از خواب سوره زلزال را بخونید
  • کامران A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    4 0
    به نظرم مسولان مدیریت بحران کشور باید گزارش دقیق بدهند و در برابر کاستی ها پاسخگو باشند
  • سحر A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 3
    من فکر کردم آخر زمان شد