محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان در رابطه با قیمت گذاری خودرو توضیح می دهد.

بهاره چراغی:

شورای رقابت برای تعیین قیمت گذاری نهایی خودرو همچنان در سکوت به سر می برد. این تاخیر، قیمت خودرو را بر سر دو راهی قرار داده است و در این میان به نظر می رسد دلالان خودرو تنها کسانی هستند که روزهای خوشی را تجربه می کنند. محمد رضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان معتقد است که قیمت گذاری خودرو اشتباه است و با این روش، فقط دلالی توسعه پیدا می کند. او در روزهای واپسین بهار سال جاری در کافه خبر حضور پیدا کرد و در رابطه با آخرین وضعیت صنعت خودرو توضیح داد. بخش کوتایی از گفت و گو با محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان که متن کامل آن به زودی منتشر خواهد شد را در ادامه می خوانید:

 

ارز مبادله ای که دولت به خودرو سازان تخصیص داده چه تاثیری بر قیمت گذاری خودرو دارد؟

ارز مبادله ای در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار نیست زیرا سال گذشته هم مبنای محاسبه قیمت خودرو همین ارز مبادله ای بود.

یعنی ارز مبادله ای تعلف نمی گرفت؟

 نه اینکه ارز مبادله ای نمی دادند اما مبنای محاسبه ای که سازمان شورای رقابت اعلام می کرد ارز رقابتی به قیمت همان روز بود. اما بعدها ارز مبادله ای گیر خودروسازان نمی آمد و یا حتی با قیمت گران تری می خریدند. در نهایت فعالیت هایشان را با ارز آزاد راه می انداختند و همین امر باعث شد که دچار زیان و ضرر زیادی شوند و قیمت هایشان نیز گران تر شود.

تحلیل شما از بهره گیری ارز مبادله ای در صنعت خودرو چیست؟

 می دانید که ارز مبادله ای از سال قبل تا کنون 100 تومان گران تر شده است. پارسال 4 هزار 450 تومان بود و امسال 4 هزار 550 تومان شده است. البته از نظر من سیاست بسیار خوبی است که به این آهستگی قیمت ها بالا می رود و طبق قانونی که مجلس گذاشته است باید به قیمت 2 هزار 650 تومان برسد. بنابراین ارز مبادله ای در قیمت گذاری هیچ تاثیری ندارد زیرا سال قبل هم همین بود. فقط یک مقداری گران تر در آمد. اما اگر این ارز اختصاص پیدا کند این امر باعث می شود که فقط زیان خودروسازان کمتر شود. یک اصل کلی وجود دارد که من همیشه گفته ام و همیشه هم می گویم اینکه قیمت گذاری برای خودرو اشتباه است. زیرا در هیچ کجای دنیا این کار را انجام نداده اند.از دیدگاه من با این قیمت گذاری فقط دلالی را توسعه می دهند. بیش از 90 درصد کسانی که برای ثبت نام خودرو اقدام می کنند و خودرو را از کارخانه خودروسازی می گیرند به فاصله اندکی می فروشند. زیرا قیمت کارخانه با بازار آزاد متفاوت است و همین شکاف قیمتی باعث سود آوری برای دلالان می شود. بنابراین هر آدم عاقلی که مقداری پول داشته باشد ثبت نام برای خودرو را بهترین بیزینس می داند و مشاهده می کنید که تا سایت برای ثبت نام خودرو باز می شود به سرعت متقاضیان خودروها را خریداری می کنند. زیرا برای همه به صرفه است. مصرف کننده نهایی قیمت بازار را می خرد و بازار هم به صورت هوشمند عمل می کند.

قیمتی که خودرو ساز مجبور می شود به مردم بدهد قیمتی خارج از روال بازار است اما با این وجود مردم برای خرید خودرو اقدام می کنند. اینکه می گویند وضعیت خراب است اصلا اینگونه نیست. و کسی به دلیل نیاز در صف خودرو نمی ایستد بلکه به دلیل سودی است که این روزها در صنعت خودروسازی برای دلالان وجود دارد. شاید از این جمعیت 10 درصد به دلیل نیاز خودرو می خرند اما باز هم این فرد سود پولش را می گیرد.

بحث دیگری که این روزها حسابی در صنعت خودرو خبرساز است تصمیم شورای رقابت است. به نظر شما شورای رقابت طبق چه ملاک های تعیین قیمت گذاری می کند؟

در صحبتی که با آقای شیوا داشتم، گفتند که این فرمول مشابه فرمول سابق است اما به این دلیل فعلا اعلام نکرده ایم که سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند. در صورتی که با این این فرمول جدید قیمت خودرو دوباره افزایش داشته است. خودروسازان منتظر هستند که ببیند دولت می خواهد چه اقدامی انجام دهد در صورتی که از نظر من خودروسازان  بایدکار خوشان را انجام دهند. خودروسازان معتقد هستند که اگر کاری خارج از خواست دولت انجام دهند دولت قطعا اجازه نمی دهد. نتیجه اینکه فعلا هم دولت و هم خودروسازان در بلاتکلیفی مانده اند. از نظر من صورت مسئله اشتباه، راه حل درست ندارد. قیمت گذاری اشتباه است حتی با بهترین فرمول دنیا هم این کار را انجام دهند باز فایده ای ندارد. قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند.

3939

کد خبر 358584

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آزاد A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    13 0
    من مشکلی با این مساله که "قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند" ندارم ولی اصول همون بازار آزاد حکم میکنه که تعرفه واردات خودرو خارجی هم کاهش پیدا کنه
    • جعفر IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      2 0
      چرا این آقا نمی گوید که خودروسازان 30 تولیدشان را بصورت تحویل فوری بفروشند تا بازار همیشه اشباح باشد و جایی برای دلال بازی باقی نماند ، دلال ها هم کسی نیستند جز نمایندگی ها خودروسازان و عوامل شان
    • جعفر IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      3 0
      ضمنا اصول همان بازار آزاد حکم می کند که قسمتی از تولیداتشان بصورت فروش فوری به بازار عرضه شود تا جایی برای دلال بازی باقی نماد ، اما ناگفته نماند که دلال ها وابسته به شبکه خودشان است
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    14 0
    چرا وقتی میگن حداقل 80 درصد قطعات خودرو در داخل تولید میشه بلافاصله با بالارفتن قیمت دلار ماشینای تولید داخل هم به همون نسبت گرون میشه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    11 0
    حق با شماست ، قیمت گذاری خودرو توسط دولت کاملا اشتباه است ، و از آن اشتباه بزرگتر بستن راه رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی از طریق اعمال قوانین گمرکی یا محدود کننده واردات خودروهای خارجی به داخل کشور ، اگر از ابتدا خودروسازان داخلی را با حمایتهای الکی بد عادت و تن پرور نکرده بودید ، الان هم خودروها کیفیت مناسب داشتند و هم از لحاظ قیمت قابل رقابت با انواع خارجی بودند و هر ساله شاهد طراحی و ساخت مدرنترین و زیباترین خودروها در داخل کشور بودیم ، نه اینکه چند مدل عتیقه را 20 الی 30 سال تولید کنند و بزور به مردم غالب سازند
  • ابراهیم A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    18 0
    چه اصراری که حتما خودرو تولید کنید اونم از نوع سواریچرا مردم باید همش متضرر شن؟؟؟اقا نمیتونی تعطیل کن.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    3 0
    وقتی خودورسازان دولتی هستند قیمت گذاری هم باید دولتی باشد هر وقت خصوصی سازی واقعی صورت گرفت قیمت ها هم باید ازاد بشوند. این وسط فقط مردم ضرر میکنند چون قیمتها بسیار غیر وقعی هست نسبت به کیفیفت مدل.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین