۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰

سخنرانی ناصر فکوهی در دانشگاه بوعلی همدان برگزار می‌شود.

گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان و دفتر انجمن جامعه‌شناسی استان همدان، سخنرانی‌ای را با عنوان «علوم اجتماعی در روند جهانی شدن» برگزار می‌کنند. این سخنرانی که به وسیله ناصر فکوهی، دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نایب رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجام می‌شود روز چهارشنبه 23 بهمن ماه 1387 از ساعت 10 تا 12 در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا ارائه خواهد شد.

واژه جهانی‌شدن در سال‌های اخیر یکی از پرکاربردترین واژه‌های عرصه سیاستگذاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داخلی و بین المللی کشورها و نیز موضوع بحث‌های آکادمیک و ژورنالیستی بوده است. به‌رغم کاربرد گسترده‌ای که واژه جهانی‌شدن (Globalization) در بیش از یک دهه گذشته پیدا کرده، هنوز معنا و مفهوم آن همچنان مناقشه‌آمیز است و بسته به اینکه از چه زاویه و با چه نگرشی به آن نگریسته شود معنایی متفاوت پیدا خواهد کرد که ظهور واژه‌های مختلفی همچون «جهانی شدن»، «جهانی سازی»، «جهانگرایی»، «غربی شدن» و «آمریکایی»شدن در بسیاری از جوامع از جمله ایران بیانگر این امر است.

این اختلاف دیدگاه‌ها باعث شده تا در حالی که گروهی از جوامع و افراد با نگاه کاملاً مثبت به پدیده جهانی‌‌شدن می‌نگرند و آن را یک فرآیند می‌دانند که در بردارنده فرصت‌های زیادی برای جوامع است گروه دیگری از افراد و جوامع این پدیده را یک امر منفی تلقی کنند و آن را پروژه‌ای بدانند که از سوی صاحبان قدرت در جهان در جهت منافع‌شان طراحی شده است که طرفداران این دیدگاه در مقابله با جهانی شدن از جنبش مخالفان جهانی شدن که طیف متنوعی از افراد و گروه‌ها را در خود دارد حمایت می‌کنند. البته در بین این دو دیدگاه یک دیدگاه بینا‌بینی هم بر این باور است که جهانی‌شدن همچون هر پدیده دیگری در ذات خود فرصت و چالش‌هایی دارد و کشورها و جوامع باید با شناخت دقیق آن از فرصت‌های آن به نفع خویش سود جویند و از چالش‌های احتمالی آن به دور مانند.

موضوع سخنرانی ناصر فکوهی در دانشگاه بوعلی درباره تغییراتی است که جهانی شدن در روند کنونی آن با توجه به انقلاب اطلاعاتی بر حوزه زبان و روابط بین‌المللی به وجود آورده و روابط بین‌المللی و تاثیر آنها در شرایط اجتماعی تولید و بازتولید علم، همچنان که به حوزه کاربرد علم به طور عام و علوم اجتماعی به طور خاص مربوط می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =