خودروسازان پس از فتح موسسه استاندارد، محیط زیست را هم جذب کردند.

دو ماه و چند روز دیگر یعنی از ابتدای سال آینده، با اجباری شدن استاندارد یورو3‌ مطابق مصوبه سال 1384 هیات دولت، خودروسازان پس از مدت‌ها تکنولوژی خود را ارتقا خواهند داد؛ البته شاید.

در آخرین روز هفته گذشته دبیر انجمن خودروسازان از ارسال نامه‌ای به کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد که بر مبنای آن استاندارد یورو2 فعلی دو سال تمدید شده و در مقابل از ابتدای سال 1391 خودروسازان محصولاتی با استاندارد یورو4 عرضه کنند (مطابق مصوبه سال 1384، استاندارد یورو4 از 1391 اجباری می‌شود). بهانه آنها در این درخواست نیز به همان مصوبه سال 1384 هیات دولت برمی گردد که وزارت نفت مکلف شده شش ماه قبل از اجرایی شدن استاندارد جدید، سوخت متناسب با آن را تهیه و در سراسر کشور توزیع کند. احمد نعمت‌بخش که از کمک خودروسازان به محیط‌زیست به دلیل پذیرش یورو4 از سال 1391 سخن می‌گوید، و موافقت سازمان محیط‌زیست را هم در این مورد اخذ کرده، دلیل این پیشنهاد را نه توان تکنولوژیکی بلکه ضعف شرکت نفت در تامین سوخت مناسب می‌داند. البته اینکه این درخواست خودروسازان مورد پذیرش قرار گیرد، براحتی میسر نخواهد شد چرا که از هم‌اینک وزارت نفت مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده و در نامه‌ای از کیفیت سوخت به عنوان یکی از چند عامل موثر در مقدار مصرف سوخت و آلایندگی خودروها نام برده و ارتقای تکنولوژی خودروهای تولیدی را مهم‌تر دانسته است. در همین مورد گفته می‌شود حتی وزیر نفت نامه‌ای نیز برای وزیر صنایع ارسال کرده است. در این بین به نظر مجلس هم بیشتر موافق نظر وزارت نفت است چنانچه یکی از نمایندگان ضمن انتقاد از این وزارتخانه به دلیل عدم تامین سوخت مناسب، توجیه خودروسازان را غیرقابل قبول دانسته و با بی‌اعتمادی می‌گوید «اینکه خودروسازان اعلام کرده‌اند تا دو سال دیگر استاندارد سوخت تولیدات آنها به یکباره از یورو2 به یورو 4 ارتقا می‌یابد، قابل باور نیست، چراکه آنها همین الان نیز نمی‌توانند خود را از یورو 2 به یورو 3 برسانند.»

 اما نظرات دیگری نیز وجود دارد که بیشتر از سوی منتقدین و کارشناسان مستقل این صنعت بیان شده و در گره‌گشایی از دلایل این درخواست خودروسازان می‌تواند تا حدی روشنگر باشد. گفته می‌شود چند خودرو پرتیراژ تولید داخل با ارتقای موتور به حد یورو2 رسیده و عملا امکان پاس کردن یورو3 را نداشته و یا نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارند. با توجه به این مطلب به نظر می‌رسد خودروسازان که فعالیت‌هایی را در زمینه موتور انجام داده‌اند ترجیح می دهند تا دوسال دیگر با موتور و سیستم سوخت‌رسانی فعلی ادامه داده و سپس اقدام به ارتقای تکنولوژی با محصولات جدید بکنند. در هر صورت این توجیه به نظر منطقی‌تر می‌آید تا اینکه کم‌کاری یک سازمان دیگر دلیل بر فرار از قانون باشد اما آنچه باعث تعجب شده حمایت سازمان محیط‌زیست از خودروسازان در این زمینه است که با ماهیت فعالیت‌های این سازمان منافات دارد. آنچه باعث حساسیت بیشتر این موضوع می‌شود، همراهی موسسه استاندارد با خودروسازان در چندین مورد مختلف می‌باشد چنانچه در بحث معیار مصرف سوخت و پس از آنکه یکی از مدیران سازمان بهینه‌سازی مصرف، برچسب‌های سوخت پرشیا و پژو405 را جعلی خواند، نماینده مدیرعامل ایران‌خودرو در اخذ استاندارد با گفتن اینکه «نماینده سازمان استاندارد نیز اگرچه در آن زمان این استاندارد را امضا کرد، اما مدیران فعلی آن پذیرفته‌اند که این استاندارد اشکال دارد و اصراری بر اجرای آن ندارند.» نه تنها عدم توجه ایران‌خودرو به استاندارد تصویب‌شده را اعلام کرد بلکه همراهی سازمان استاندارد با خودروسازان در زمینه برچسب‌هایی که گفته شده جعلی هستند را نیز نشان داد. با این حساب اتفاقات به شکلی رقم می‌خورد که مهم‌ترین سازمان‌های اعلام‌نظر دهنده در موضوعات مختلف صنعت خودرو در همان موضوع به همراهی با این صنعت روی می‌آورند چنانچه هم‌اینک نیز سازمان محیط‌زیست در مورد ارتقای یورو2 به یورو3، با خودروسازان همراه شده و تقاضای دو سال استمهال کرده است.

کد خبر 35947

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین