۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹

ایرنا نوشت:

یافته‌های جدید زیست‌شناسان نشان می‌دهد که تمام موجودات و اکوسیستم‌های کره خاکی بیش از آنچه که تاکنون تصور می‌شده به هم وابسته هستند.

زیست‌شناسان دریافتند قطع درختان و نابودی جنگل‌ها مرگ ماهی‌ها را نیز در پی خواهد داشت. لابد از خود می‌پرسید قطع درختان چه ارتباطی به ماهی‌ها دارد. محققان در پاسخ به این سوال می‌گویند: به دنبال کاهش پوشش گیاهی جنگل‌ها، باقیمانده خرده چوب‌ها و گیاهانی که وارد رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شوند، رشد زئوپلانکتون‌های میکروسکوپی را مختل می‌کنند. زئوپلانکتون‌ها منبع اصلی تغذیه ماهی‌ها به شمار می‌روند.

از سوی دیگر جرم عنصری کربن موجود در پس‌مانده‌های جنگلی با کربن تولید شده توسط جلبک‌ها در زنجیره غذایی دریایی متفاوت است.

زیست‌شناسان با بررسی کربن موجود در ماهی‌های «لوتی» می‌توانند دریابند چه میزان از این کربن از گیاهان جنگلی حاصل شده و چه حجمی از آن از زنجیره غذایی دریایی منشا می‌گیرد.

ساینس ورلد ریپورت نوشت: «اندرو تاننت‌زپ»، یکی از محققان حاضر در این مطالعه می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از کربن موجود در بدن این ماهی‌ها از برگ‌ها و خرده چوب‌های جنگلی منشا گرفته است.

وی افزود: اگرچه پلانکتون‌هایی که با کمک کربن‌های حاصل از جلبک‌های آبی رشد می کنند بسیار مغذی هستند اما کربن ارگانیک موجود در خرده چوب‌ها و برگ‌های جنگلی که به دریاچه‌ها راه می یابند نیز یک منبع مهم غذایی برای ماهی‌های آب شیرین هستند و رژیم غذایی آن‌ها را تقویت می‌کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که پوشش جنگلی نه تنها برای جانوران در خشکی بلکه برای سلامت ماهی‌ها و آبزیان نیز حیاتی است. لذا طرفداران محیط زیست ضمن حفظ مناطق جنگلی می‌توانند ماهی‌های دریاچه‌های اطراف را نیز نجات دهند و با یک تیر دو نشان بزنند. نتایج این مطالعه در نشریه Nature communications منتشر شده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =