رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسئله هسته‌ای گاهی می‌بینیم که برخی افراد دلسوزانه نظر می‌دهند اما چون این موضوعات و اظهارات خوب پخته نشده، به صورت صادقانه حرف غلط می‌زنند.

به گزارش مهر،علی لاریجانی عصر امروز دوشنبه ۲۶ خرداد در مراسم یادمان طلایه‌داران آفتاب که به مناسبت بزرگداشت مقام شهدای موتلفه اسلامی برگزار شد، گفت: در مسئله هسته‌ای گاهی می‌بینیم که برخی افراد دلسوزانه نظر می‌دهند اما چون این موضوعات و اظهارات خوب پخته نشده، به صورت صادقانه حرف غلط می‌زنند. از طرف دیگر برخی در حوزه اقتصادی یا با اغراض سیاسی و به علت ناپختگی برخی مباحث را مطرح می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون در موضوع مذاکرات هسته‌ای احساس می‌کنیم که دو صف به وجود آمده؛ یک صف برای حفظ دستاوردها به ملاحظات سیاسی توجه نمی‌کنند و یک صف می‌گویند که تنها با مذاکرات موضوعات و مشکلات حل می‌شود و این در حالی است که حفظ دستاوردها نیازمند مذاکرات بوده و مذاکرات نیازمند پشت بند است که این پشت بند در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه آشفتگی در شرایط سیاسی داخلی به مذاکرات لطمه وارد می‌کند، تصریح کرد: توجه کردن به اقتصاد درونی علاوه بر نجات اقتصادی می‌تواند پشت بند مذاکرات هسته‌ای باشد که قطعاً این دو موضوع به هم پیوسته است، از این رو تغییر شرایط و بهبود اقتصاد در داخل کشور می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را موفق کند، از این رو همه افرادی که در حوزه سیاست تریبون دارند، باید در این رابطه تحلیل جامع دهند، یعنی هم باید به صحنه بین‌المللی توجه خاص داشته باشند و هم باید به پیوست‌های حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ توجه کرد.

لاریجانی ادامه داد: صحبت‌های کسانی که اعتقاد به رهاسازی مذاکرات دارند، سنجیده نیست، زیرا ما از آغاز مذاکرات هسته‌ای می‌دانستیم که ایران در آن به موفقیت می‌رسد اما قطعاً این موضوع با ملزومات آن محقق می‌شود. از طرف دیگر خیلی از مناقشات داخلی به علت نادیده گرفتن مولفه‌های داخلی است که رفع و حل آن به مباحث و نشست‌های سیاسی احتیاج دارد، به ویژه در چالش‌های سیاسی و اقتصادی و حاشیه‌ای برخی فکر می‌کنند که سر سفره رنگین نشسته‌اند و دنبال ریحون سفره هستند، اما وضع کنونی چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهد و ما هم اکنون آن مواد مغذی سفره را نداریم که این موضوع نشان‌دهنده آن است که گرسنگی در کشور وجود دارد و وضعیت اقتصادی به هیچ وجه مطلوب نیست که این موضوع به نبود عقل جمعی برمی‌گردد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر مدیریت جهادی تاکید کرده‌اند که قطعاً این موضوع سلیقه‌ای نبوده، بلکه مدیریت جهادی نیاز کشور است، از این رو کشور در شرایط کنونی نیازمند مجاهدت در امور اقتصادی و سیاسی است و مواضع حاشیه‌ای در شرایط کنونی جایز نیست. از طرف دیگر شاهد بودیم مرحوم عسگراولادی بسیار دورنگر بود و در حواشی سیاسی اهداف را تشخیص می‌داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخ جمهوری اسلامی ایران دارای فراز و فرودهایی در دوره‌های مختلف است، گفت: عوامل گوناگونی در وضعیت کشور تأثیرگذار بودند مانند دوره مشروطه، آن دوره ضمن اینکه یک دستاورد بزرگ برای ملت بود و کشور را از اختناق درآورد، تجربه خوبی را دراختیار همگان گذاشت.

وی برخی مباحث مطرح‌شده پیرامون مشروطه را ناپخته دانست و یادآور شد: آخرین این حرف‌ را گروه فرقان زد، آن‌ها از ابتدا انقلاب مشروطه را به عنوان جریان نزدیک به غرب معرفی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب مشروطه با حرکت علما و مردم شکل گرفت، اظهار داشت: در ادامه جریانات روشنفکری به آن پیوستند، اما در مجموع انقلاب مشروطه یک جریان اصیل بود و چون علما در آن حضور داشتند، فضا را تغییر داده و ملت را با خود همراه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرکت‌های اجتماعی و سیاسی در بستر دینی مبارزات اصیل را شکل می‌دهد، اظهار داشت: مبارزات اصیل موفق خواهند شد، لذا عوامل بیگانه با اطلاع از این موضوع به دنبال ایجاد رخنه در دین بوده و هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مبارزان به دنبال آن بودند که آزادی محقق شده و با ظلم و ستیز بپردازند، تصریح کرد: شهدایی که امروز ما مراسم آنها را گرفتیم، فضای اختناق را دریدند، در واقع دریدن این فضا باید عمیق و پررنگ باشد.

لاریجانی به چهار شهید ۲۶ خردادماه مؤتلفه اشاره کرد و گفت: اقداماتی که این چهار مرد مجاهد انجام دادند، دریدن فضای اختناق بود. آن‌ها فضا را تغییر داده و یأس را از بین بردند.

وی در ادامه سخنان خود در جمع اعضای حزب مؤتلفه بر ضرورت وجود تشکیلات تأکید کرد و گفت: مؤتلفه یکی از تشکیلات ریشه‌دار در کشور است، البته آن‌ها (رژیم ستم‌شاهی) به دنبال خشکاندن ریشه‌های این تشکیلات بودند، شاید در دوره‌ای هم در این زمینه موفق شدند، اما درنهایت این تشکیلات به مسیر خود ادامه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، همگان را به مطالعه پدیده‌های تاریخی و درس گرفتن از آن دعوت کرد و گفت: توفیق ما در این است که حرکت‌های مجاهدانه افراد ارزشمند براساس اسلام شکل بگیرد که در واقع همین‌گونه هم بود و کسانی که از اسلام فاصله گرفتند دچار مشکل شدند.

لاریجانی با ابراز تأسف نسبت به اینکه برخی جمهوری اسلامی ایران را دارای یک پارادوکس معرفی می‌کردند، تصریح کرد: آن‌ها می‌گفتند جمهوریت با اسلامیت سازگار نیست و قرار گرفتن آن‌ها کنار هم یک پارادوکس است، این افراد چنین مباحثی را در خصوص تشکیلات هم بیان می‌کنند و معتقدند تشکیلات در حکومت اسلامی پا نمی‌گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه ایجاد و ساماندهی یک تشکیلات زحمت‌های فراوانی دارد، تصریح کرد: کسالت وقت‌گیر نیست، به همین دلیل برخی به جای تلاش و مجاهدت، به دنبال ایجاد بهانه برای کسالت هستند.

«اصل اینکه یک تشکیلات بر مبنای اسلام تشکیل شود در سایر اصول دیگر مقدم است؛ مؤتلفه، تشکیلات موفقی بود و علی‌رغم اینکه برخی می‌گویند فراگیر نیست باید تأکید کنم که فراگیر است. یکی از دلایل توفیقات مؤتلفه این بود که براساس مکتب شکل گرفت».

وی اظهار داشت: مؤتلفه با هدف و مأموریتی شکل گرفت و به دنبال از بین بردن فضای اختناق بود، اما این تشکیلات پس از انقلاب به حزب مبدل گشت و مأموریت جدیدی یافت؛ نیروهایش را سامان و آموزش داد تا جمهوری اسلامی ایران شرایط مردم‌سالاری دینی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: حزب جمهوری نیز یکی از احزاب فراگیر در کشور بود، اما امروز به این وضع افتاده است که همگان می‌دانید، آن‌ها نیز فعالیت‌های مثبتی داشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی سامان‌یافته بدون وجود تشکیلات سامان‌یافته نیست، تصریح کرد: کسانی که به دنبال مشی سیاسی هستند با تشکیلات مخالفند، اما اگر یک مردم‌سالاری دینی بخواهد واقعی باشد، تشکیلات می‌خواهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا تشکیلات می‌تواند مبنای دینی داشته باشد؟ تأکید کرد: اگر تشکیلات مبنای دینی نداشته باشد دچار مشکل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار نیست جمهوری اسلامی ایران در ساختار حکومتی جایگزین حزب و تشکیلات شود، تصریح کرد: ساختار حکومتی وظیفه خود را داشته و تشکیلات هم باید کار خود را بکند؛ در واقع تشکیلات سیاسی باید مجلس و دولت را تشکیل دهد، اما شاهدیم در سال های پس از انقلاب این موضوع دچار واژگونی شده است.

لاریجانی درباره علل واژگونی مذکور اظهار داشت: اولین پایه غلط در این زمینه را بنی‌صدر با تأسیس دفتر همکاری‌های ریاست‌جمهوری گذاشت، این دفتر کارکرد حزبی داشت و همین موضوع شرایط واژگونی را ایجاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعدها برخی دولت‌ها با دستپاچگی حزب ایجاد کردند که آن احزاب در واقع حزب‌های دست‌ساز بود؛ غیر از این مباحث، برخی مواقع دستگاه‌های حکومتی در حرکت احزاب دخالت می‌کنند که این نیز اقدام پخته‌ای نیست. شاید چنین اقدامی برخی مواقع مثبت باشد، اما غرور سیاسی را از بین می‌برد.

لاریجانی تعبیر ارزش‌های مبارزه سیاسی را یکی از مشکلات بر سر راه فعالیت‌های سیاسی دانست و تصریح کرد: تبدیل ارزش‌های معنوی و ارزش‌های مادی آفت است، متأسفانه برخی برای جمع‌آوری رأی، ارزش‌های کیفی را به کمی تبدیل می‌کنند که این نادرست است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید آفت‌ها را شناخته و علاج کنیم و نباید دچار غفلت و نسیان شویم خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند تشکیلات با مبنای فکری اسلامی هستیم، اگر در این راه قانون نیاز داریم، باید قوانین فراهم شود.

لاریجانی از لزوم توجه به اقتصاد و فرهنگ سخن گفت و تأکید کرد: توجه به مسائل داخلی و بین‌المللی با وجود تشکیلات اوضاع بهتری خواهد داشت، زیرا امروز دیگر زمان آن نیست که یک فرد در اتاق تصمیم بگیرد بلکه باید کادر متخصص در این زمینه فرد تصمیم‌گیر را یاری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در مسائل هسته‌ای برخی افراد دلسوزانه نظر می‌دهند اما چون این موضوع در مسیر خود پخته نشده، صادقانه حرف غلط می‌زنند، ما چنین مشکلی را در اقتصاد و سیاست نیز شاهدیم.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =