ایرنا نوشت:

معاون اول رییس جمهوری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به دولت عراق اعلام کرد و گفت: اگر دولت این کشور اعلام نیاز کند به آن‌ها کمک خواهیم کرد اما تاکنون هیچ نیروی نظامی به عراق نفرستاده‌ایم.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری که برای شرکت در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین سفری چهار روزه به سانتاکروز بولیوی داشت، در گفت‌وگو با شبکه خبری تله سور ونزوئلا افزود: معتقدیم خشونت و گروه‌های تروریستی باید از منطقه حذف شوند.

وی با بیان این که عراق یکی از کشورهای مهم منطقه است، یادآور شد: ما با دولت عراق روابط خوبی داریم و معتقدیم ثبات در عراق باید مورد توجه همه باشد.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: بعد از استقرار دولت جدید عراق تلاش‌های زیادی برای تضعیف این دولت انجام شد اما دولت این کشور به خوبی عمل کرده است.

جهانگیری ادامه داد: آخرین انتخابات در عراق در ماه گذشته با شرکت پرشور مردم همراه بود و در آرامش کامل برگزار شد، آن‌هم در شرایطی که بسیاری از گروه‌های معارض انتظار داشتند هنگام انتخابات، امنیت عراق را بر هم بزنند.

وی با بیان این که انتخابات اخیر عراق، اولین انتخاباتی بود که بعد از خروج کامل نیروهای خارجی انجام شد، اظهارداشت: در کنار عراق، سوریه است که چند سالی است دچار بحران شده و در آن، گروه‌های افراطی زیادی از کشورهای مختلف حضور دارند. معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: گروه‌های تروریستی که در سوریه سازماندهی شده‌اند، از این فرصت استفاده و بسیاری از شهرهای عراق را نا امن کرده‌اند.

جهانگیری تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که دولت و مردم عراق با کمک روحانیت و مرجعیت که عزم جدی برای مقابله با تروریست‌ها دارند، قادر هستند گروه داعش را از سرزمین خود بیرون کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی خبرگزاری‌ها ادعا کرده‌اند ایران نیروی نظامی به عراق فرستاده است، بار دیگر تاکید کرد: تا این لحظه، ما هیچ نیروی نظامی نفرستاده‌ایم.

حمایت برخی کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی در عراق

معاون اول رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا شما فکر می‌کنید حضور گروه‌های تروریستی در عراق به خاطر شکست در سوریه بوده است؟»، اظهارداشت: البته آن‌ها در سوریه شکست سنگینی خورده‌اند اما این گروه (داعش) از اول هم بنا داشت در عراق ناامنی ایجاد کند.

جهانگیری ادامه داد: دولت عراق دولت تازه‌ای است که بعد از مدت زیادی روی کار آمده است. علاوه بر آن، متاسفانه برخی کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و از ناامنی در عراق خوشحال هستند.

وی تصریح کرد: گروه داعش هیچ مرزی را نمی‌شناسد و در صورت قدرت یافتن به کشورهای حامی خود هم حمله خواهند کرد. بحران سوریه، در واقع، فرصتی برای سازماندهی و جمع آوری نیرو از سوی این گروه ها از کشورهای مختلف فراهم ساخت.

تحولات عراق بهترین فرصت برای مقابله با تروریسم است

خبرنگار شبکه خبری تله سور از معاون اول رییس جمهوری پرسید: «نظرتان درباره اظهارات اخیر اوباما که هرگونه کمکی به عراق را منوط به شرایط سیاسی جدیدی در این کشور کرده است، چیست؟»

جهانگیری گفت: اگر آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم صادق هستند، با توجه به اینکه دولت عراق یک دولت قانونی مبتنی بر رای مردم است، اکنون فرصت مناسبی برای آمریکایی‌ها فراهم شده است تا مبارزه با تروریسم را به صورت عملی نشان دهند.

خبرنگار تله سور سوال کرد: به نظر شما، آیا حضور داعش در عراق و انجام عملیات تروریستی اخیر در این کشور، نتیجه پیروزی بشار اسد در سوریه است؟»

معاون اول رییس جمهوری گفت: با توجه به شرایط سوریه، رای مردم این کشور به بشار اسد و حضور گسترده آن‌ها پای صندوق‌های رای، به طور طبیعی، بسیاری از مخالفان اسد از جمله داعش، خود را شکست خورده می‌دانند. از این رو، این گروه تلاش می‌کند هم در عراق و هم در سوریه ناامنی ایجاد کند.

جهانگیری در باره این سوال که «با توجه به حملات داعش در عراق که توانسته است به انبار تسلیحات ارتش شبیخون بزند، آیا فکر می‌کنید این سلاح‌ها به سوریه ارسال می‌شود؟»، گفت: مردم و دولت عراق حتما این گروهک تروریستی را زمین‌گیر خواهند کرد. ما امیدواریم این گروه به گونه‌ای در عراق زمین‌گیر شود که دیگر در سوریه قادر نباشد اقدامی انجام بدهد.

پیام انتخابات سوریه، به نتیجه نرسیدن طراحی‌های رژیم صهیونیستی بود

جهانگیری همچنین در پاسخ به این سوال که «پیروزی بشار اسد در انتخابات اخیر سوریه چه معنایی برای منطقه دارد؟» اظهارداشت: دولت سوریه یکی از دولت‌های پیشرو در منطقه، خط مقدم در مقابله با زیاده‌خواهی های رژیم صهیونیستی و عامل ثبات در منطقه بوده است. از این رو، تلاش زیادی انجام گرفت که سوریه ناامن و بشار اسد از قدرت ساقط شود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین پیام انتخابات سوریه، این است که طراحی‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای همسو با آن به نتیجه‌ای نرسیده است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که به رغم همه فشارهایی که به مردم سوریه وارد شد، آن‌ها نشان دادند که از دولت اسد حمایت می‌کنند، افزود: آن‌هایی که فکر می‌کردند مردم این کشور از بشار اسد نا امید شده‌اند بعد از انتخابات باید در این زمینه تجدیدنظر کنند.

از حقوق هسته‌ای ملت ایران، عقب نشینی نمی‌کنیم

خبرنگار تله سور از معاون اول رییس جمهور پرسید که بعد از چند دهه، جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان امریکا مذاکره کرده است. به نظر شما، آیا آمریکا اجازه خواهد داد ایران گام‌های دیگر برای رسیدن به حقش در پرونده هسته‌ای بردارد؟

جهانگیری گفت: درمورد آمریکا بحث زیادی وجود دارد . مردم ما در ۶۰ سال گذشته خاطرات تلخی از دخالت آمریکا در کشورشان دارند که از کودتای علیه یک دولت مردمی گرفته تا اعمال تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی علیه ایران نمونه‌هایی از این اقدامات است. در سال‌های اخیر وقتی مساله حقوق مردم خصوصا ملت‌های مسلمان منطقه مطرح بوده است، ما با آمریکا مذاکره می‌کردیم تا درد و رنج مردم منطقه کم شود. زمانی که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان درگیر شدند در باره این موضوعات با آن‌ها مذاکره کردیم. در باره افغانستان، با این هدف که مردم آن کشور آسیب کمتری ببینند، در زمان اشغال عراق هم این گونه بود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که «ما در مورد برنامه هسته‌ای ایران کاملا در چارچوب ان‌پی‌تی عمل کرده‌ایم»، گفت: غربی‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اجرای برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته‌اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که غربی‌ها، پروژه‌های هسته‌ای ما را ترک کردند، دانشمندان ایرانی این کار را ادامه دادند و ما به کمک دانشمندان خودمان به فناوری هسته‌ای مسلط شده‌ایم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه به سمت اهداف نظامی نرفته‌ایم و به دنبال بمب اتمی نیستیم. به آژانس هم اعلام کرده‌ایم که می‌تواند از تمام برنامه‌های هسته‌ای ایران بازدید داشته باشد. این در حالی است که به کشورها و رژیم‌هایی که عضو ان‌پی‌تی نیستند و بمب اتم هم دارند اعتراضی نمی‌شود. با همه این‌ها، ما قبول کرده‌ایم که در برنامه هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ مذاکره کنیم. در این زمینه، گاهی نیاز است با تک تک اعضای گروه ۱+۵ مذاکره شود که آمریکا هم یکی از این اعضا است.

وی تصریح کرد: مذاکرات موجود صرفا درباره موضوعات هسته‌ای برای شفاف‌سازی است تا فشارهایی که به مردم ایران وارد شده است را کاهش دهیم. به ۱+۵ گفته‌ایم و آمریکایی‌ها هم در این دایره قبول دارند که به هیچ وجه از حق هسته‌ای ملت ایران، نه اجازه داریم، نه می‌توانیم و نه باید عقب نشینی کنیم. مذاکره برای این است که شفاف سازی انجام شود و اعتقاد داریم نتیجه مذاکره باید رسیدن به حق هسته‌ای مردم ایران در چارچوب ان‌پی‌تی باشد.

غنی‌سازی ادامه می‌یابد

خبرنگار تله سور از معاون اول رییس جمهوری پرسید که آیا مذاکرات ایران و آمریکا ناشی از آن است که تهران سیاست خارجی خود را تغییر داده است؟

جهانگیری گفت: اصول سیاست خارجی ایران تغییرناپذیر است اما روش‌ها ممکن است تغییر کند.

خبرنگار این شبکه خبری امریکای لاتین سوال کرد: آقای ظریف اشاره کرده‌اند که ایران بنا دارد غنی سازی را تا ۵ درصد کاهش دهد تا ثابت کند که دنبال بمب اتمی نیست. آیا این کاهش ضمانت لازم را به طرف مقابل خواهد داد؟»

معاون اول رییس جمهوری پاسخ داد: آنچه را که در حال حاضر، ما برای سوخت نیروگاه‌ها نیاز داریم، غنی سازی ۵ درصد است. غنی سازی ۲۰ درصد نیز برای مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران بود که به آن نیاز داشت. در همان زمان ما به غرب اعلام کرده بودیم که اگر شما سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد را به ما تحویل بدهید، نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصد نداریم ولی اگر تحویل ندهید این کار را خواهیم کرد. وقتی آن‌ها تحویل ندادند، فکر کردند که ما قادر نیستیم سوخت ۲۰ درصد را غنی‌سازی و تولید کنیم اما دیدند که در مدت کوتاهی این کار انجام شد. الان به این کار نیاز نداریم و از طرفی خواسته‌ایم یک حرکت اعتمادسازی انجام دهیم. در همین راستا، درصد غنی‌سازی را کاهش داده‌ایم و حتی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده‌ایم. این اقدامات به منظور نشان دادن اعتماد و قدرت اعتماد سازی ملت ایران صورت گرفته است.

وی افزود: ما به غنی سازی ۵ درصد نیاز داریم چون نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتری در کشورمان ایجاد خواهیم کرد و سوخت آن‌ها نیز باید تضمین شده باشد. به همین دلیل، غنی سازی ۵ درصد ادامه می‌یابد.

به همه بخش‌های توافق ژنو عمل شده است

معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که یکی از نتایج پیش بینی شده در مذاکرات هسته‌ای کاهش تحریم‌ها علیه ملت ایران بوده، آیا این هدف محقق شده است؟، گفت: با توافقی که در ژنو انجام دادیم تا کنون تقریبا به همه بخش‌های توافق عمل شده است.

جهانگیری افزود: تاکنون مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از منابع مسدود شده ما آزاد شده است و برای ما امکان استفاده از آن پول وجود دارد. اکنون ما می‌توانیم برای تامین کالاهای اساسی با پول نفت از همه دنیا خرید کنیم. علاوه بر آن، صادرات پتروشیمی، واردات قطعات خودرو و مانند آن نیز در توافق ژنو دیده و تقریبا به همه آن‌ها عمل شده است.

بازی جوانمردانه ؛ انتظار مردم ایران از فوتبالیست‌هایشان

آخرین سوال خبرنگار تله سور از معاون اول رییس جمهوری درباره حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل و انتظار ایران از این حضور بود.

جهانگیری پاسخ داد: در ایران فوتبال خیلی طرفدار دارد. گاهی اوقات در بازی‌های لیگ داخلی بیش از ۱۰۰ هزار نفر تماشاچی شرکت می‌کنند و میلیون‌ها نفر در خانه‌هایشان این مسابقات را به تماشا می‌نشینند.

وی افزود: اگر بازی‌های جام جهانی برزیل نزدیک ایران بود، صدها هزار ایرانی برای تماشای این مسابقات می‌رفتند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که انتظار مردم ایران از فوتبالیست‌هایشان ارایه یک بازی جوانمردانه است، گفت: البته دوست داریم آن‌ها همه بازی‌ها را ببرند اما اگر هم نبردند ناراحت نمی‌شویم. ما از فوتبالیست‌هایمان خیلی راضی هستیم و از همین جا که به برزیل نزدیک است به آن‌ها سلام می‌کنم و می‌گویم به گونه‌ای بازی کنند که مردم ایران از آن‌ها راضی باشند.

جهانگیری در این گفت‌وگوی خبری به مردم ونزوئلا نیز سلام و درود فرستاد و گفت: ما با ونزوئلا کارهای زیادی داریم. در زمان تصدی من در وزارت صنایع کارهای صنعتی زیادی در کشور شما بنا نهادیم و در دوره مسوولیت کنونی نیز باید به گونه‌ای عمل کنم که آن تعهدات انجام و رضایت دولت و مردم ونزوئلا هم تامین شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =