نیچروان بارزانی که در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از تلاش اقلیم برای حفظ یکپارچگی عراق سخن گفته بود در گفتگو با بی بی سی راه حل عراق را خود مختاری سنی ها اعلام کرد.


به گزارش خبرآنلاین نخست وزیر کردستان عراق در گفتگو با بی بی سی گفته است:  دولت خودگردان سنی‌ راه حل مناسبی برای حل بحران عراق است.

نچیروان بارزانی در حالی ایجاد دولت خودگردان سنی نشین را راه حلی مناسب برای بحران کنونی دانسته است که روز گذشته در ایران و در دیدار با با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود دولت منطقه کردستان عراق از مجموعه ظرفیتهای خود برای حفظ انسجام و یکپارچگی عراق استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که وحدت و انسجام کشور عراق دستخوش اقدامات غیر انسانی تروریستهای بی هویت و ناقض حقوق بشر شود.

به نوشته وب سایت بی بی سی فارسی در حالیکه نیروهای دولت اسلامی عراق و شام - داعش - همچنان بخش‌هایی از خاک عراق را در تسلط خود داشته و نشانه‌ای از موفقیت ارتش در باز پس گرفتن این مناطق دیده نمی‌شود، نچیروان بارزانی، نخست وزیر دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق، گفته است اطمینان ندارد این کشور بتواند از نظر سیاسی پکپارچه باقی بماند.

بارزانی در مصاحبه با خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که نمی‌توان تاثیر پیشروی‌های اخیر شبه نظامیان اسلامگرا به خصوص تصرف شهر موصل را نادیده گرفت. وی گفته است: "ماجرا با تصرف موصل آغاز شد و حالا باید عراق قبل و بعد از موصل را در نظر گرفت. به نظر من بسیار دشوار است که اوضاع واقعا به همان وضعیتی که قبلا بود بازگردد."

نخست وزیر کردستان عراق افزوده است که اعراب سنی احساس می‌کرده‌اند که دولت تحت تسلط شیعیان در بغداد حقوق آنان را نادیده گرفته و از این وضعیت ناخرسند بوده‌اند. وی گفته است: "البته نمی‌توان انکار کرد که داعش در بروز وضعیت کنونی موثر بوده اما فقط موضوع داعش نیست. وضعیت فعلی نتیجه سیاست‌های اشتباه بغداد در قبال مناطق سنی نشین است."

استقبال از داعش نشانه نوعی حمایت محلی از این گروه است

نچیران بارزانی از تلاش سیاسی برای بازگرداندن صلح به عراق حمایت کرده و گفته است: "راه حل بحران کنونی، راه حلی نظامی نیست بلکه به یک راه حل سیاسی نیاز است." به نظر نخست وزیر دولت کردستان عراق، "بهترین راه حل این است که قبایل و جوامع سنی در روند حل سیاسی بحران مشارکت داده شوند زیرا در حال حاضر، آنان احساس می‌کنند که در این مورد غفلت شده است."

آقای بارزانی، که از دو سال پیش سمت نخست وزیری دولت خودگردان اقلیم کردستان عراق را بر عهده داشته، برخورداری اعراب سنی از موقعیتی مشابه کردها را راه حلی مناسب دانسته و گفته است: "باید اجازه داد مناطق سنی‌نشین خود تصمیم بگیرند و به نظر من، این [دولت خودگردان] بهترین الگو برای آنان است."

وی در توضیح نظر خود افزوده است: "در درجه اول، آنها باید تصمیم بگیرند که دقیقا چه می‌خواهند و به نظر ما، با توجه به آنچه که در موصل روی داده، بهترین وضعیت ایجاد منطقه خودگردان سنی‌نشین همانند شرایط ما در کردستان است."

هفته گذشته، نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، که یک تشکل اسلامگرای سنی است، پس از چند هفته درگیری پراکنده و اشغال مناطقی از خاک عراق، شهر موصل، یکی از شهرهای بزرگ این کشور را هدف حمله قرار دادند و در حالیکه نفرات ارتش و پلیس دولت مرکزی از برابر آنان گریخته بودند، این شهر را به طور کامل به تصرف خود درآوردند.

هدف نهایی داعش وحدت دو کشور عراق و سوریه و احتمالا بر نواحی دیگر منطقه و استقرار دولت واحد اسلامی در این سرزمین هاست. داعش پس از تصرف هر منطقه در عراق، قوانین اسلامی را به اجرا می گذارد. همچنین در روزهای اخیر، تصاویر و گزارش هایی از برخورد خشونت آمیز این گروه با اسیران نظامی عراق از جمله اعدام آنها انتشار یافته است. گروه های بین المللی مدافع حقوق بشر نسبت به اقدامات خشونت آمیز داعش در سرزمین های تحت تسلط آن ابراز نگرانی عمیق کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین اظهارات نیچروان بارزانی در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با آنچه به خبرنگار بی بی سی گفته کاملا در تناقض است. این در حالی است که اقلیم کردستان عراق هم اکنون متهم به سوء استفاده از بحران این کشور و تصرف مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی است. نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز پیشتر در این خصوص به اقلیم کردستان عراق هشدار داده و آنها را به طور ضمنی متهم به همکاری با داعش کرده بود.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    آقا راست میگه هیجی ارزشش بیشتر از جان انسانهای بیگناه نیست، خودمختاری بهترین راه حله
    • آقا محسن A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      به داعش خودمختاری بدن که یه مقدار استراحت میکنند،‌ بعدشم یا یزید مدد، تا تهران میان.
    • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      خود مختاری تحت حکومت داعش جانی و خونخوار؟؟؟؟؟
  • سیاوش RO ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    97 35
    لطفا این جمله را اصلاح فرمایید" داعش پس از تصرف هر منطقه در عراق، قوانین اسلامی را به اجرا می گذارد" قوانین داعش نه قوانین اسلامی که قوانین سلفی هست پس اگر شما هم به اسلام از نوع سلفی ان معتقد نیستید لطفا برای داعش تبلیغ نکنید و چهره اسلام را مخدوش نفرمایید
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    69 22
    چرا حرف دیگران رو تحریف میکنید؟ نگفته "باید". گفته "میتوانن" البته از طریق مسالمت آمیز. میتونید به سایت کردپرس که متعلق به ارانه مراجعه کنید.
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    پس فکر کردید پیشمرگ های کردستان به خاطر ترکمن های عراقی کرکوک رو نگه داشتند؟ اینا میخوان اول کرکوک ترکمن نشین رو بگیرن و بعدش هم خیانت و استقلال ...
    • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      کرکوک خاک آریایی ها است و اکثریت آن کرد هستند و از آن کردستان است
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      53 83
      اینا عادتشونه
    • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      کردستان عراق باید به ایران برگرده
    • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      تو هم از نسل همین بارزانی های تروریست هستی که دنبال یه فتنه برای خیانت هستند مثل کردای ایران که در انقلاب و جنگ که کشور در بحران عمیقی بود فکر کردستان بزرگ و خیانت بود تو هم داری مثل بارزانی سیاست هر کجا یک کرد وجود دارد کردستان است را دنبال میکنید که میگید کرکوک تورکمن ها ی عراق آریایی هستند که بارزانی ایلام و سیستان و لرستان و قسمت هایی از غرب آذربایجان رو جزو کردستان واهی میدونه نژادپرست نباش و منتشر کن...
  • بی نام ES ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    كردها نيازي به عراقي ها ندارند هنوز جنايت عراقي ها رو در جنگ عليه ايران فراموش نكرديم
    • جواد IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      عرضم به حضور مبارکتان ، اینکه کردهای محترم ایران و عراق و سوریه و ترکیه در قدیم رویای داشتن کشوری مستقل بنام کشور کردستان بودند و هستند. ما یادمان نرفته است که قبل از انقلاب و بعد از صوصا در سالهای دهه شصت این قوم چه سر ها که در کشورمان نبریده است.سربازان مظلوم ایرانی چه سپاهی و چه بسیجی و ارتشی خود اگاه بر این امور هستند و هر موقع به انروزها فکر میکنند غمگین و ناراحت میشوند. بعد از انقالب اسلامی یورش گروهکهای کوموله و ... به نقاط مختلف شمال غرب کشور همه و همه در یاد مردم اذربایجان زنده است و هرگز این خشونت و وحشی گری ها را از یاد نمیبرند./اما امروز دولتی خود مختار در عراق به دلایل سقوط حکومت صدام بوجود امده است و سران این حکومت خود گردان قدرتی را دست و پا زده اندو مایلندبه ارزوی دیرنه برسند
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    به این میگن یه آدم دو روی به تمام معنا
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      این اتفاق خواهد افتاد و کشور کردستان با حمایت غرب تشکیل خواهد شد.اما ایا کردها نسبت به خاستگاه اصلی خود ایران زاگرس بی تفاوت خواهند بود؟ایا باز هم ما برادران اریایی انها خواهیم بود؟
    • یک سنی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      واقعا برای ایشان متاسفم برادران تشیع ما و ما تلاش میکنیم جلوی داعش بایستیم اما ایشان با چنین اظهاراتی واقعا دخالت بسیار نابجایی رو انجام میدهند کردها سودای حکومت دارند و دقیق نمیتوانند مسائل را رصد و با بصیرت حرف بزنند
  • انصاری A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    آقای بارزانی. برادر جان درد خودت رو بگو چیه. به اعراب سنی چیکار داری. بگو کشور مستقل برای اکراد میخوام و خلاص. چرا به نمایندگی از سنیها صحبت میکنی کاک نیچروان.
    • kurd A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      چه مشکلی داره یه کشور بخواد تشکیل بده؟ باید از شما اجازه بگیره؟ در ضمن طبق قانون اساسی عراقی هر زمان کردها بخوان میتونن جدا شن. اون چیزی هم که شماها بهش میگید تجزیه طلبی ما بهش میگیم استقلال طلبی. مناطقی هم که کردها الان گرفتن مناطق کرد نشینه و ارتش عراق عرضه محافظت ازشون را نداشته کردها داعشی را بیرون کردن خودشون اونجاها رو گرفتن. حالا کردها اونجا باشن بهتره یا داعشی ها ؟؟؟؟
  • بی نام EU ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    خود مختاري با تجزيه فرق ميكنه ....... درست تحليل كن خبر انلاين
    • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      خود مختاري در اين شرايط عراق يعني تجزيه
    • حقیقت گو IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      آره، خودمختاری که نفتش را بتواند بدون هیچ دغدغه ای به دشمن حکومت مرکزی اسرائیل بفروشد عملا هیچ فرقی با یک کشور مجزا ندارد
    • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      66 35
      هیچ فرقی نداره. یعنی الان که بعد 10 سال خودمختاری اقلیم کردستان عراق داره از هم میپاشه اینو نفهمیدی؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      78 20
      بله. خودمختاری زمینه ساز حتمی تجزیه و آخرین گام قبل از تجزیه هست. دو مرحله متوالی.
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    به عنوان یک کرد می نویسم که آقای نیچروان پاسخ دهد که چرا عراق را به سه گروه سنی شیعه و کرد تقسیم کرده است مگر کردها مسلمان نیستند و سنی مذهب به حساب نمی آیند که ایشان این طور با اطمینان دولت کردی را خارج از این دو گروه مذهبی دانسته است. بی شک اگر قرار باشد دولت سنی خودمختار پدید بیایید کردستان عراق هم جزو قلمرو آن خواهد بود و آقای نیچروان نمی تواند بگوید که دولت کردی سنی مذهب نیست پس تقسیمات این چنین در وهله اول به ضرر آن ها خواهد بود ضمن این در دل این تقسیمات سهم اقلیت های کوچکتر چون سایر ادیان و فرهنگ ها کم می شود و حتما این اقلیت ها هم هواخواهانی دارند از جمله اقلیت ترک یا ترکمن که ترکیه می تواند به این بهانه سهم خواهی کند یا مسیحیان و ....
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      کوردستان نباید وارد منازعات مذهبی شود، و بعنوان نمونه ای از دمکراسی تمام اقلیتها و گروه ها،ادیان و مذاهب ، اقوام و ملتهای گوناگون حق همزیستی مسالمت آمیز و زنگی شرافتمندانه برای ارتقای جامعه را دارند.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      66 88
      شما نگو کردی شما نه تنها کرد نیستی تحلیلتم،بدرد....... میخوره
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      67 35
      کاملا معلومه کردی کردها همیشه از کردنماها ضربه دیده اند
    • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      30 31
      دوست عزیز که از متن من برآشفته شدی به جای عصبانیت جواب بده ببینم بلاخره ما ملت کرد چی هستیم که نه سنی و نه شیعه ایم. می خوای برات کردی بنویسم تا بهتر باور کنی که من کرد ام. یک کرد دوستار کردستان بلکه خیلی بیشتر از خیلی ها ولی دلم می سوزه که چرا باید این طور تحلیل بشه بلاخره خواهی نخواهی این مسئله مطرح می شود و همین سنی های عراقی توقع می کنند که تلکیف مان را با آن ها روشن کنیم اگه سنی هستیم خب معلومه باید بریم زیر پرچم آن ها و اگر شیعه ایم که نیستم بریم زیر پرچم شیعه ها نمی شه که یک کشور بر اساس عقاید مذهبی تقسیم شود و یک قسمی از آن میانه باشد این خطای استراتژیکی بود که خواستم یاد آور شوم همین وگرنه من هم خواهان ارتقا کردها و کردستانم.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      84 45
      بهتره کردها مرد باشن و در این شرایط عراق دوباره منافع ملت عراق رو سر نبرند.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      5 2
      کردها هیچوقت تقسیم بندی مذهبی نداشتن ما کردیم کرد مذهب اقلا برای کرد مهم نیست اول کردیم ملت فرقه گرا نیستیم شمام کرد نیستی
    • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
      2 0
      تو از طرف خودت حرف بزن که لامذهبی ما کردها هم مذهب داریم هم آیین هم دین و هم نژاد هم وطن هم عقل و شعور تو هم برو دنبال یه جایی که مذهب و دین در آن معنی نداشته باشه این جا جایی نداری
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    اینکه خودمحتار بشن حرف درستی نیست ولی این حرفش درسته که جناب مالکی با انحصار گرایی موجب سرخوردگی سنی ها شد تا اونها هم در برابر داعش هیچ گونه مقاوتی نداشته باشند.. اگر عراق بخواد یکپارچه بمونه باید اوضاع سیاسی عراق عوض بشه
  • علی GB ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    76 44
    حرف حساب
  • بی نام FR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    راه حل منطقییه
    • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      42 25
      کدوم منطق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • یزدان A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    عراق یه ملته کردو وسنی و شیعه هم نداره
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    من نه کرد هستم و نه سنی ولی با بارزانی موافقم این قضیه عراق مثل این میمونه که یه عده ای به زور بخوان زیر یه سقف با هم زندگی کنن نمیشه عزیز من نمیشه اگه بشه هم موجب اختلافات داخلی و پسرفت میشه
    • علی A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      درکشورماهم تجزیه طلبها مثل شما فکر می کنند.چون فکر می کنند تافته جدا بافته اند فکر جدایی و تجزیه اند.این بارزانی هم آدم ساده لوحیه همین.
    • سعید A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      84 8
      وقتی یه ملت تشکیل میشه دیگه قومیت و مذهب معنی نداره. اگه رو اینا تاکید بیش از خد باشه دیگه اون ملت سرکاریه
    • ايرانى IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      5 0
      اكه اينطرى كه مى گى بشه ايران ماهم بايد ده پاره بشه چون ترك وكرد وبلوچ وخلاصه هركى هم فرهنگ خودشو داره مى شيم جيگر زليخا. اونوقت امريكا و اسراييل هم مىتونه يه لقمه امون كنه. ولى حالا يك تن واحديم قلبمون يكيه ايراني، يك ايرانى دلاور وغيور و متحد در برابر دشمن. قشنگتر نيست ؟
  • سعید A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    مشکل خاورمیانه نه داعش و گروه های تکفیری بلکه این بوقلمون صفت های نون به نرخ روز خور هستن که حرفشون با حرفای دیگشون و عملشون فرق داره اینا هستن که به این تروریستها اجازه عرض اندام میدن.
  • رسول IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    64 33
    از مسئولان نظام اسلامی ما تقاضامندیم دل به عراقی ها خوش نکنند و به انتظار انها برای دفاع از مرزهای بین دو کشور نباشند فعلا خاندان اموی عربستان یکبار دیگر معجزه زر را میازماید و معلوم است که این معجزه جواب خواهد داد و یکبار دیگر اعراب پشت علویون را خالی خواهند کرد پس ما باید قرص و محکم از حدود خود دفاع کنیم و البته رحم به صغیر و کبیر متجاوزین نکنیم مسئولین بدانند و اگاه باشند که بعد از اینهمه رجز خوانی برای امریکا از سوی فرماندهان ما. ما مردم توقع داریم وجود هر متجاوز در نزدیکیهای مرز های ایران را یکسره به اتش بکشیم . انشاالله
  • بی نام RO ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    67 30
    شمخانی تحویل بگیر
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    40 33
    دولت خودگرداناين كشورهاي خاورميانه اصلاً معني فدرال شدن رو درك نكردن . همين فدرال شدن باعث اين قضايا در عراق شده.
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    به نظرم به شیعیان عربستان،یمن،پاکستان،ترکیه، قطر، کویت و... هم باید خودمختاری بدن.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    44 68
    خود مختاری با تجزیه فرق داره ولی اینا همش زیر سر اسرائیل خبیث و آمریکاست
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    74 75
    متاسفم براش. رسما داره به داعش خوشامد میگه. فکر میکردم کردها با مرام تر از این حرفا باشن.
  • بی نام EU ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    82 38
    من مانده ام مگر انگلستان نماینده خداست که مرزهائی که تعیین کرده باید تا ابد برقرار باشد؟ و ایران هم از آن حمایت کند به نظر من هم عراقیها در کنار هم نمی توانند زندگی کنند و باید تجزیه شوند.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    87 10
    وقتی روسیه شبه جزیره کریمه را به آسانی هرچه تمام تر به خاک خود ملحق می کند باید انتظار چنین حوادثی را در کشورهای دیگر هم داشت .
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    63 60
    همینجوریش نمیتونین زندگیتونو بچرخونید وای به اینکه کشور بشید بر بابا
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      31 37
      شما خرجشونو میدید من اینکه کردها الانم مستقلا شاید اسما مشورن نباشم اما تو واقعیت کشورن آب بریز اونجا که ..........
  • بی نام US ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    84 20
    نتیجه ی انحصار طلبی و بی توجهی به خواسته اقلیت ها همین میشه ، یعنی به وجود اومدن گروههای رادیکال تندروی سلفی و تکفیری و...
    • فرهاد DE ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      52 49
      روشنفکر بازی درنیار. منافع ایران در وحدت عراق هست؛ پس باید واحد بمونه.
  • رضا IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    40 43
    زنده باد
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    76 42
    کردها الانم کشورن نیازی به عراقم ندارن یه عده تو خبرانلاین هستن ضد کردن تحلیل عجیبی دارند اینا برای کردها شناخته شدن مرد باش منتشر کن
  • کامیاب A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    69 38
    البته کردها برای ما با ایرانی ها فرقی ندارن بدون تعصبو اینا ریشه در یک نژاد داریم ولی ین رفتار کردها در عراق عین گرفتن ماهی در آب گلالوده و حرکت در مسیر کشور هایی که فقط بدنبال ایجاد تجزیه دشمنی و جنگ هستن فرضا این کشور با حضور این وحشی ها تشکیل بشه بیچاره شما جزء اولین ها هستید که بتون حمله میشه اونجا دیگه دلخوش کردن به چند هزار نیرو و فریاد در مجامع بین المللی جواب نخواهد داد من دلم بحال کرد هایی میسوزه که در اون شرایط باید هر روز نا امنیو کشتارو تحمل کنن
  • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    78 10
    جالبه که بعضی ها سنگ کشوری رو به سینه می زنند که 8 زندگی تمام ملت ایران رو خراب کرد.
  • علی زرین IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    74 6
    اروپا داره مرزهای ملیتیش بلند میشه اونوقت ما هنوز درگیر قومیتیم ......
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    15 38
    بله حتما به داعش خود مختاری اعطا بفرمایید.
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    28 24
    اگر درایت و مدیریت کشورهای منطقه خصوصا ایران و سوریه و ترکیه و در کنار ان عراق نبود اکنون کشورهای این منطقه دچار فروپاشی شده بود و به قسمتهای مختلف تجزیه میشد. اما در چنین اوضاع شلوغ سیاسی امنیتی منطقه سردمداران کردستان عراق باید هوشمندانه عمل کنند چرا که حتی این قسمت از عراق که به عنوان خودمختار در اختیار کردهای عزیز قرار گرفته میتواند از دست برود. از طرفی مسئولین اگاه ایران خود بر همه چی واقفند و احتمالا از نیتهای اقوام مختلف منتطقه اگاهی کامل دارند.لذا با هر سازی نمیرقصند و دربرابر انها سیاست خاص خود را دارند.امیدوارم سیاستمداران کردستان عراق از دامن زدن بر اتش افروخته شده پرهیز کنند چرا که دود ان بر چشم خود انها نیز خواهد رفت./
  • سید A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    6 2
    اگر به ارزش های والای انسانی بییندیشیم هیچگاه این تقسیم بندی های ظاهری که ریشه در کج فهمی ما از تفسیر اسلام و ادیان داشته است باعث این مناقشات نخواهد بود همه به حقوق یک دیگر از هر دین و منسک احترام بگذاریم تا کنار یکدیگر به صلح زندیگی کنیم
  • احسان A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    8 4
    یکم برگردین به عقب و جنایتهای عراقیهارو در 8سال جنگ بیاد بیاورید . اینقد دلسوزی نکنید واسه انا.بخدا باز وضعشون خوبشه مثل امارات میگن فلان رودخونه یا فلان منطقه مال ماست
  • حمه A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    5 5
    همه اش نقشه آمریکا برای تبدیل کشورهای قدرتمند به کشورهای کوچک و بی خطره. نقشه ای که زمان حمله عراق به کویت منتشر شده بود را از یاد بردین؟