روزنامه خراسان نوشت:

روز سه شنبه پس از گذشت چند روز از قرار گرفتن طرح افزايش نرخ باروري و پيشگيري از کاهش جمعيت در دستور کار مجلس، کلياتي از اين طرح به تصويب نمايندگان رسيد که اما و اگرهاي زيادي را برانگيخت.

هر چند انتقادهاي برخي نمايندگان از اشکالات طرح باعث شد طرح دوباره براي اصلاح به کميسيون برود اما بيان اشکالات اين طرح که در افکار عمومي نگراني هايي را ايجاد کرده است ضروري به نظر مي رسد.

در يکي از مواد اين طرح براي استفاده از عمل هاي وازکتومي و توبکتومي به منظور پيشگيري از بارداري، مجازات 2 تا 5 سال حبس پيش بيني شده است. به عقيده کارشناسان زير زميني شدن اقدامات جلوگيري، افزايش سقط جنين هاي غيرقانوني، از دست دادن بخشي از نيروي کار به خاطر به زندان افتادن برخي مردم و ... از جمله اشکالات اساسي اين طرح است. اما جداي از اين قضيه در شرايط فعلي که انجام اين عمل هاي جراحي منع قانوني ندارد، چند درصد از مردم از اين روش به منظور جلوگيري از بارداري استفاده کرده اند؟! آيا قانون گذار به بار رواني ناشي از طرح و تصويب اين قانون در مجامع و محافل عمومي انديشيده است؟ آن هم در شرايطي که بر اساس آمار وزارت بهداشت از مجموع 3 ميليون و 500 هزار نفري که در سال 91 خدمات پيشگيري از بارداري را دريافت کرده اند تنها 3 درصد اين عمل هاي جراحي را انجام داده اند! نکته ديگر اين که آيا در اين طرح شرايط زوجيني که به علت داشتن بيماري صعب العلاج و... بايد از بچه دار شدن جلوگيري کنند، لحاظ شده است؟!


به نظر نمي رسد تحقيق و بررسي درباره دلايل کاهش رشد جمعيت و شناخت موانع پيش رو کار بسيار دشواري باشد، تنها کافيست پاسخ اين سوال را که «چرا برخي از جوانان تمايلي به ازدواج و بعضي از والدين تمايلي به فرزندآوري ندارند» به دست بياوريم. هر چند قدم گذاشتن در اين مسير و پيدا کردن اين پاسخ مستلزم برداشتن موانع بزرگي چون مشکلات ازدواج، مسکن و اشتغال است که بي شک زمان بر، داراي هزينه و بسيار سخت تر است اما توجه به اين مسائل نه تنها به افزايش نرخ جمعيت کمک اساسي مي کند بلکه به کيفيت جمعيت اضافه شده نيز توجه دارد.

حتي اگر اکنون سرعت بخشيدن به اجراي سياست هاي جمعيتي در دستور کار مجلس است، باز هم تنها برداشتن موانع جوابگو خواهد بود. اصلاح قانون تنظيم خانواده و جمعيت که در سال 72 به تصويب رسيد، يکي از مواردي است که بايد در دستور کار مجلسي ها قرار گيرد. در نظر نگرفتن مرخصي زايمان، حق اولاد و بيمه براي فرزندان چهارم به بعد از جمله مواد اين قانون است که بايد بازبيني و اصلاح شود. تحت پوشش قرار گرفتن خدمات و درمان ناباروري و بررسي و حذف مشکلاتي که به اين بيماري دامن مي زند از ديگر راهکارهاست. خلاصه اين که به نظر مي رسد در تصويب جزئيات طرح بايد اصلاحات لازم در آن صورت گيرد.

به جاي اين که مباحث حاشيه اي مثل به بهشت بردن يا نبردن مردم درست کنيم، بهتر است وقت و انرژي خود را به اين مسئله معطوف کنيم که آيا مي شود مردم را به زور شلاق و زندان بچه دار کرد؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    زندان برای وازکتومی ؟؟؟؟من دیگه حرفی برای گفتن ندارم به جز ارزوی سلامتی و موفقیت برای عزیزان نماینده مجلس؟؟؟؟ واقعا اخرش هستن ؟؟؟؟
    • بانوی ایرانی... IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      277 3
      پیشنهاد میکنم خود نماینده ها یه لیست از تعداد بچه ها نشون بدن و اگه زیر دو تا بچه دارن برای تشویق ملت واسه فرزند سوم و چهارمشون اقدام کنن :
    • قلندر A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      168 1
      در پاسخ به بانوی ایرانی... از این پیشنهادها ندید آمار آقازاده ها بالا میره کم مشکل داریم؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      104 3
      حالا یارو رفت زندان؛ چطوری آزاد میشه؟؟ نکنه مادام العمر تو زندان میمونه
  • بی نام EU ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    353 1
    آخ گفتي بميرو خلاص
  • مهرداد FI ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    310 0
    با اين كار فقط صورت مسئله حذف ميشه، به جاي اينكه تسهيلات براي ازدواج و بچه دار شدن بذارن،بازم بگير و ببند و وااااااييييي ما هم مي ترسيم و مي ريم همين فردا بدون ازدواج كردن بچه دار مي شيم از ترس
    • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      184 0
      به جاي اين كار ها،پول هايي كه ددر دولت قبل ناپديد شد را باز گردانيد،جلوي واردات از چين را بگيرد،آن وثت وضع اقتصاد و اشتغال خوب ميشه و مردم ميرند ازدواج مي كنند و بچه دار ميشند
  • هموطن EU ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    268 0
    شما مشکل بیکاری رو حل کنید... مشکل جمعیت هم حل میشه....چون که صد آید...نود هم پیش ماست
  • محمد A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    202 1
    واقعأ متحیر شدم .
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    248 0
    اول باید ازدواج کرد بعد به فکر بقیش آقایون نماینده ها به فکر ازدواج کردن باشن با جیب خالی میشه ازدواج کرد؟
  • مسعود IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    129 0
    تبریک میگم به عمق افکارو تدبیر این نماینده ها... امیدوارم یه بزرگتر دخالت کنه تو حرفایی که نماینده ها میزنن
  • ایمان A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    110 7
    واقعا ادم متاسف میشه اگر واقعا به فکر افزاش جمعیت هستن بیان سربازیه متاهل ها رو کم کنن یا حداقل وامی که بشه تشکیل زندگی داد فراهم کنن یعنی واقعا که فقط خودشونو مسخره کردن
  • هادی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    114 1
    چه عجب از خراسان
  • مشت حسين آقا A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    419 0
    آقا من سا88اين عمل شنيع وازكتومي روانجام دادم حالا اگه منودستگيركنن چطوري ميتونم ثابت كنم عمل من قبل ازاين قانون بوده؟ خدايا خودت كمكم كن.........
  • saeid IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    75 0
    من امروز شنیدم با تصویب قانون منع وازکتومی جلوگیری از بارداری تور های از طریق آژانس های مسافرتی مختص این موارد برگزار گردیده.طرف هم میره سیاحت هم کارشو انجام میده.عاشق این راه حل هاتونم.یعنی آدم اینقدر کوته نظر میشه؟
  • ايراني IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    49 1
    طبق آمار ارائه شده رسمي حدود يازده ميليون پسر در سن ازدواج وجود داردآقايان به اصطلاح مسئول اگر دلسوز كشور هستند شرايط ازدواج كار و مسكن و وام ازدواج اين عزيزان را فراهم كنند كاهش جمعيت مشكلش حل مي شود.
  • سارا BE ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    52 1
    شديم مزحكه روزنامه هاي خارجي ، بس كنيد ديگه ، مردم بايد چشماشون باز كنند و در انتخابات مجلس فقط و فقط به اعتدال راي دهند نه إفراط و نه تفريط
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    24 3
    اخه چرا بچه دار نمیشید حتما باید زور بالاسرتون باشه