تسنیم نوشت:

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تأکید بر مبارزه جهانی با شبکه‌های بین‌المللی قاچاق موادمخدر گفت: برای ما کاملاً روشن است که شرارت، پولشوئی و کمک به تروریسم از دل قاچاق موادمخدر بر می‌خیزد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم امحای بیش از ۱۰۰ تن موادمخدر به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق موادمخدر به مشکلات همجواری ایران با کشور افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا اظهار داشت: متأسفانه سطح زیرکشت موادمخدر در افغانستان از ۱۹۵ هزار هکتار به ۲۱۹ هزار هکتار افزایش یافته و در این کشور نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع موادمخدر کشت می‌شود که نسبت به گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته لذا این همجواری باعث شده است تا باندهای قاچاق موادمخدر مسیر ایران را به عنوان مسیری برای رساندن این مواد به بازار نهایی مصرف خود در کشورهای اروپایی انتخاب کند که این موضوع باعث به وجود آمدن تبعات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و ... در کشورمان شده است.

وی مبارزه با موادمخدر در ایران را نشأت گرفته از مبانی ایمانی و اعتقاد دانست و افزود: همچنین حدود بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشورمان باعث وقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است همچون کودک‌آزاری، طلاق، سرقت، قتل و همسرآزاری و ... شده است که خوشبختانه اراده دولت تدبیر و امید و شخص رئیس‌جمهور بر آن است که با تنظیم برنامه‌های دقیق و منسجم بتوانیم گام‌های بلندی را در مبارزه با قاچاق موادمخدر برداریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مجهز کردن مرزهای شرقی کشور به تجهیزات فیزیکی و اپتیکی و کنترل کامل بر این مرزها را بخشی از اقدامات ایران در موضوع مقابله برشمرد و با ابراز رضایت از کشف ۷۰ درصد انواع موادمخدر در سال ۹۲ در مرزها، این موضوع را باعث جلوگیری از کشانده شده تبعات سوء قاچاق موادمخدر به داخل کشور عنوان کرد و افزود: در سال ۹۲ با همکاری نیروهای اطلاعات، سپاه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی موفق شدیم ۵۷۵ تن انواع موادمخدر را کشف کنیم که این میزان کشفیات نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اقدامات کشورمان در حوزه درمان معتادان از پذیرش ۷۵۰ هزار معتاد در مراکز درمانی خصوصی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ۸۲ درصد از درمان معتادان کشور توسط مراکز خصوصی انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش سیاست اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر را یکی از اولویت‌های اصلی نظام در موضوع پیشگیری از اعتیاد دانست و افزود: ما با درگیر کردن تمامی اقشار جامعه از جمله ورزشکاران، هنرمندان، ائمه جماعات و مداحان به دنبال آن هستیم تا با بسیج تمامی امکانات مردمی آگاهی‌های لازم را به مردم در موضوع پیشگیری از اعتیاد منتقل کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به نقش بزرگ سازمان ملل و کشورهای مقصد در قاچاق موادمخدر اشاره کرد و گفت: با توجه به دامنه وسیع تبعات سوء قاچاق موادمخدر لازم است تا تمامی کشورها در این امر با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: برای ما کاملاً واضح و روشن است که شرارت، پول‌شویی و کمک به تروریسم از دل قاچاق موادمخدر بر می‌خیزد و شبکه‌های قاچاق موادمخدر با شبکه‌های تروریسم و جنایت مرتبط هستند.

وی با تأکید بر توجه به ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی شبکه‌های قاچاق بین‌المللی خاطرنشان کرد: طبق گزارش سازمان ملل ۵۰ درصد از ۴۵۰ میلیارد دلار درآمد جرائم سازمان یافته در دنیا به موضوع قاچاق مواد مخدر مرتبط است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کمک کشورهای دیگر را در موضوع مبارزه با موادمخدر به ایران را ناچیز توصیف کرد و افزود: گرچه ما با رویکرد انسانی به موضوع قاچاق موادمخدر می‌پردازیم ولی از مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف دنیا در امر موضوع مبارزه با موادمخدر نمی‌توان چشم‌پوشی کرد لذا ما انتظار داریم به تمامی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در حوزه‌های اطلاعاتی، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حمایت‌های حقوقی و تجهیزاتی با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رحمانی‌فضلی عدم حمایت‌های حقوقی از ایران در مبارزه با موادمخدر را گفت: موضوع اعدام قاچاقچیان با دیگر اعدام‌ها متفاوت است چرا که قاچاقچیان علاوه بر حمل موادمخدر در پولشوئی، تروریسم و اقدامات مسلحانه دست دارند و با فعالیت خود نظم بین‌المللی و صلح جهانی را به خطر می‌اندازند.

وی ادامه داد: متأسفانه کشورهای دنیا در جریان تحریم‌های ایران حتی در موضوع تجهیزات مبارزه با موادمخدر از جمله دستگاه‌های ایکس‌ری و تجیزات الکترونیکی و اپتیکی ما را مورد تحریم قرار دادند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان خاطرنشان کرد که همکاری‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی با ایران در موضوع مبارزه با موادمخدر افزایش یابد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    15 1
    این امار 1300000نفر معتادازکجااوردی این امار نصف معتادان یک استانه .کجای کاری