مرکز ملی رقابت در رابطه با مقایسه قیمت های اعلامی مصرف کننده با قیمت های نهایی ارائه شده توضیحاتی منتشر کرد.

مرکز ملی رقابت در توضیحات خود آورده است که ماهیت دو قیمت اعلامی مصرف کننده با قیمت نهایی صحیح نیست. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مشروح توضیحات مرکز ملی رقابت در این رابطه به شرح زیر است:

یکی از اصول و مبانی علمی، مقایسه ارقام با ماهیت یکسان است. قیمت های اعلامی مصرف کننده مرکز ملی رقابت اعلام شده در تاریخ 21 خرداد ماه 1393 که فاقد هزینه های مربوط به نصب الزامات قانونی بوده است نباید با قیمت های نهایی ارائه شده در تاریخ 14 تیرماه 1393 که شامل هزینه نصب الزامات قانونی بوده است مقایسه شود. این دو قیمت کاملاً دارای ماهیت متفاوت هستند و قابل مقایسه نیستند. مقایسه صحیح بدین صورت است: 

مقایسه قیمت های مصرف کننده اعلام شده توسط شورای رقابت  در خرداد ماه و تیرماه 1393 بدون لحاظ الزامات قانونی

اگر بنا به مقایسه قیمت ها با لحاظ هزینه نصب الزامات قانونی باشد باید این هزینه ها به قیمت مصرف کننده اعلام شده در 21 خرداد ماه 1393 نیز اضافه می شد و بعد قیمت های دو تاریخ مورد مقایسه قرار می گرفت.

شایان ذکر است هزینه های مربوط به تغییر استاندارد آلایندگی و کیسه هوای سرنشین در سال 92 نیز در صورت نصب از مصرف کننده اخذ می گردید. البته در سال 1392 این دو آیتم الزام قانونی نبوده است (خودرو بدون این موارد نیز شماره گذاری شده است)  اما در سال 1393 هیچ خودرویی بدون نصب این تجهیزات شماره گذاری    نمی گردد. بنابراین  اگر بخواهیم قیمت خودروها با نصب الزامات قانونی یورو 4 و کیسه هوا را در دو سال 1392 و 1393 مقایسه کنیم خواهیم داشت:

جدول (1) : مقایسه قیمت خودروها در سال های 1392 و 1393 با لحاظ هزینه های یورو4 و کیسه هوا 

مقایسه قیمت نهایی با لحاظ الزامات قانونی در سال های 92 و 93

 

مقایسه قیمت نهایی پژو 206 با لحاظ الزامات قانونی در سال های 93 با قیمت های اعمال شده در سال 92 

شایان ذکر است در نمودار فوق تغییرات قیمت انواع پژو 206 نسبت به قیمت های محاسباتی سال گذشته مرکز ملی رقابت صورت پذیرفته است در صورتیکه قیمت های اعمال شده برای این خودرو توسط خودروسازان در سال 1392 قیمت های مصوب سازمان حمایت بوده است. در صورت مقایسه قیمت های سال جاری با قیمت های واقعی اعمال شده سال گذشته، پژو 206 تیپ 5 با 3.7 درصد کاهش قیمت و پژو 206 صندوقدار با3.6 درصد کاهش قیمت مواجه خواهد شد. 

در پایان توجه به این نکته ضروری است که 2% از افزایش قیمت های به وقوع پیوسته در قیمت های فوق مربوط به افزایش مالیات بر ارزش افزوده بوده است و حدود 0.3 درصد آن مربوط به افزایش هزینه بیمه شخص ثالث بنابراین افزایش حادث شده از محل ضرایب فرمول مصوب شورای رقابت برای سال 1393  بین 3 تا 7 درصد بوده است. 

3939

کد خبر 364445

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    آيا بازار هم همينو تائيد ميكنه؟ يا .............
  • اردبيل شهريمده IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    مگه پژو 405 تو سال 92 ايربك نداشت كه امثال باز قيمت ايربك رو به قيمت تموم شدهاش اضافه كردين
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    شما دفاع نکنین پس کی بیا از اینا دفاع بکنه فقط من موندم کی میاد از مصرف کننده ها و مردم حمایت کنه؟
  • زين الدين IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    از كي تا حالا قيمت دستگاه يور 4 سه ميليون تومان و كيسه هوا دوربر 2 ميليون شده بعدشم چرا 11 درصد بايد ماليات و عوارض گرفته ميشه اين پول ها كجا خرج ميشن؟
  • افشين IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    8 0
    تمام اين نمودارها و امارها دروغه، دارين خودروها سه برابر ارزانترين ماشين هاي دنيا ميفروشين و رو هم دارين، خدا لعنت كنه كسي رو كه به جاي اقتصاد كشاورزي ، اقتصاد خودرويي رو وارد ايران كرد، مردم ميفهمن .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 0
    اونموقع خبری از زیرمیزی نبود بعد اینکه سیبیلتون رو چرب کردند آسمون و ریسمون رو به هم می بافید که بگید ما به درستکاریم و به فکر جیب ملت ... جدول و آمار و ... هم بدرد خودتون میخوره ما امیدمون رو از شما و این سیستم قطع کردیم ... ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید لطفا ...
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    کیفیت کجاست
  • امیر IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 0
    خواهشا ای مردم نخرید
  • محسن A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    5 0
    دفاع مرکز ملی رقابت از بخور بخور های صنعت خودرو سازی و بعضی دست های پشت پرده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 0
    با 91 هم مقایسه کن که الکی دو برابر کردن قیمتارو
  • محمد A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    4 0
    شماها ملت رو چی فرض کردین؟
  • احمد مرادی IQ ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    4 2
    خدا لعنتشون کنه همشونو هم خودرو ساز و هم شورای رقابت رو. چرا با نودو یک مقایسه نمیکنید که ببینید نجومی افزایش قیمت شده؟؟؟ چرا؟؟؟
  • م ح RO ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    اقا نوش جونتون هر چی گرفتین وجودشو داشته باشین واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت رو ازاد کنید بریم به سمت رقابت کامل ای امارها ی کزایی ات و اشغال رو هم بذاریددر کوزه ابشو بخورید لگن های ساخت انحصارگرارو هم اگه مردم صلاح بدونن خودشون می خرن
  • می US ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    3 0
    پس حله آقا آقا با خودمون بودیم کی گفته گرونه ماشین؟؟؟؟
  • وحید IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    2 0
    این 3.7 کاهش 206 رو چنان نشون داده تو نمودار که میگی 37 کاهش قیمت داشته ؟
  • معلم شیرازی EU ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    4 0
    شوارای ملی رقابت با همین نام تبدیل شده است به یک ارگانی که کارش فقط افزایش قیمت خودرو هست و متاسفانه نام منتخب برای این شورا از وجاهت و وجه تسمیه مناسبی برخوردار نیست "رقابت " با چه کسی یا چه چیزی؟ این سوالی است که در ذهن هر فرد مبتدی متبادر می شود. این شورا باید زمانی به این نام ؛ نام گذاری گردد که خود رو های خارجی متنوع با آپشن های گوناگون و عوارض گمرکی اندک وارد شده؛ نمایندگی آنها در سراسر کشور بدون محدودیتی اقدام به فعالیت نمایند و محصولات خود را عرضه نمایند بعدا این شورا اقدام به مشاوره با خودرو ساز ایرانی نماید. اگر در آن فضای آزاد عرضه و تقاضا که گفته شد مصرف کننده داخلی محصول ایرانی را خرید نماید می شود ادعا نمود محصول داخل در رقایت با محصول مشابه خارجی موفق بوده است.انتخابی آزادانه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین