فارس نوشت:

وزیر نیرو گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی امسال با تولید سه برابر برنامه خود توانستند نقش مهمی در تامین برق کشور ایفا کنند و به‌موقع به کمک شبکه برق کشور بیایند.

حمید چیت‌چیان در بازدید از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با بیان اینکه میزان پیک مصرف برق در اواخر خردادماه و اوایل تیرماه امسال افزایش قابل‌توجهی داشته است، اظهار داشت: اواخر خردادماه و اوایل تیرماه که هوا به‌شدت گرم شد و مصرف برق بالا رفت، پیک روزانه به ۴۶ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که این فراتر از پیک سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، ذخایر سوخت مایع مناسبی در نیروگاه‌ها نداشتیم اما نیروگاه‌های برق‌آبی به داد کشور رسیدند و یکباره با تولید برق تا سه برابر برنامه‌ریزی توانستند بخش عمده نیاز کشور را تامین کنند و اگر نیروگاه‌های برق‌آبی نبودند، به‌طور قطع کشور دچار مشکل می‌شد.

وزیر نیرو افزود: فعالیت‌هایی که در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران انجام شده، از افتخارهای کشور و نظام جمهوری اسلامی است و آثار بسیار و بلندمدتی در کشور دارد.

* آب رها شده در سد گتوند علیا ذخیره شده است و امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد

وی با اشاره به رهاسازی آب مخازن کارون ۳ و ۴ گفت: در کارون ۳ و ۴ میزان قابل‌توجهی آب رها شد تا برق تولید شود که خوشبختانه این آب در سد گتوند علیا ذخیره شده است و امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.

چیت‌چیان با بیان اینکه سال آینده با کمبود توان برق مواجه خواهیم شد، خواستار به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های نیمه‌تمام شرکت آب و نیرو شد و افزود: برای سال آینده با کمبود توان تولید برق مواجه هستیم و باید تلاش شود تا ۴۵۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی که در سد رودبار لرستان در حال اجراست، به بهره‌برداری برسد ضمن آنکه در سال آینده سد و نیروگاه سیمره نیز باید با وجود موانع موجود به بهره‌برداری برسد و ۴۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی آن وارد شبکه برق‌رسانی شود.

وزیر نیرو افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه که در مراحل پایانی است، می‌تواند به افزایش ظرفیت شبکه برق کشور کمک کند و این موارد فعالیت‌های ارزشمندی برای کشور است و خدمت شایسته‌ای برای مردم خواهد بود.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: فقط احداث سد کافی نیست و ما باید شبکه‌های زیردست آن‌ها را هم اجرا کنیم و برنامه‌ریزی شده است تا چهار سال آینده بسیاری از طرح‌های مهم در دست اجرا به بهره‌برداری برسد و با کمک مسئولان ارشد نظام منابع مالی آن‌ها نیز تامین شود.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =