مشاور رسانه ای رییس جمهور سابق می گوید در دولت احمدی نژاد فضا و شرایط برای یک توافق هسته ای عزتمندانه فراهم بود اما اجازه داده نشد.

علی اکبر جوانفکر، در گفتگوی تفصیلی با خبرآنلاین ضمن انتقاد از سیاست های هسته‌ای دولت یازدهم، اظهار داشت: اقدام شتابزده دولت آقای روحانی برای مذاکره و توافق با 1+5 ، در بدترین شرایط ممکن اتفاق افتاده است و این در حالی است که ما بهترین شرایط را برای یک توافق عزتمندانه در دولت دهم در اختیار داشتیم اما اجازه داده نشد که از آن فرصت استثنایی برای این مهم، استفاده شود.

وی در ادامه طرح این نظر افزود: متعاقب آن با اقدامات هدفمندی که در جهت محدود ساختن اختیارات رئیس جمهور وقت و بی اثر کردن تصمیمات دولت دهم و آسیب به اقتصاد کشور به عمل آمد، بستر اعمال تحریم های شدید غرب علیه ایران فراهم گردید.

جوانفکر با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط تحریم و نابسامانی اوضاع اقتصادی به سمت مذاکره و توافق رفته است، خاطرنشان کرد: حاصل آن تا کنون به زیان ملت ایران بوده یعنی بخش مهمی از فعالیت های هسته ای تعطیل شده و البته در مقابل آن هیچ چیز عایدمان نشده است.

وی در مورد رویکرد دولت احمدی نژاد به مذاکره یا رابطه با آمریکا نیز به خبرآنلاین گفت: در مورد ارتباط با آمریکا هم رویکرد دکتر احمدی نژاد ، دو مشخصه اصلی داشت. رویکرد اول ، نسبت به مردم آمریکا بود. ایشان از سال اول روی کار آمدنشان به دنبال ارتباط گیری و تماس فکری با مردم آمریکا و روشنگری در افکار عمومی این کشور بودند. اقداماتی مانند نامه نوشتن به مردم آمریکا، سفرهای هر ساله به نیویورک و ملاقات با گروه های مختلف مردمی و مصاحبه های متعدد با رسانه های پربیننده آمریکا، مطرح کردن موضوع خط هوایی مستقیم و ... با همین هدف انجام شد و نشان داد میان دو ملت هیچگونه دشمنی وجود ندارد. به نظر می رسد عده ای از ادامه این دشمنی منافع بسیاری را دنبال می کردند.

احمدی‌نژاد معتقد بود مذاکره با آمریکا باید شفاف باشد نه پشت درهای بسته و پنهانی

مشاور رسانه ای رییس جمهور سابق ادامه داد: مشخصه دوم رویکرد دکتر احمدی نژاد در قبال آمریکا و شکستن تابوی رابطه با این کشور بود. دکتر احمدی نژاد در عین حال که بی پروا جنایت ها و سیاست های غلط دولت آمریکا را در مجامع بین المللی افشا می کرد و به چالش می کشید، اعتقاد داشت مذاکره با آمریکا باید شفاف و در مقابل دیدگان افکار عمومی باشد و نه پشت درهای بسته و پنهانی. 

وی با طرح این سوال که چرا از درخواست احمدی‌نژاد برای برقراری رابطه عادلانه با آمریکا استقبال نشد اما روحانی با کمترین هزینه انجام داد؟، افزود: باز اینجا هم شاهد تغییر رویکرد در دولت جدید هستیم. اینکه دولت فعلی ایران آشکار شدن رابطه با آمریکا را از ابتدا در دستور کار خود قرار داد به نظر من چیزی نیست جز مطالبه افکار عمومی در ایران و آمریکا که در این سالها شکل گرفت و از حالت یک تابو خارج شد. اما باز هم سوال اصلی اینجاست که چرا پیشنهاد دکتر احمدی نژاد برای برقراری ارتباط عادلانه و بر اساس احترام در داخل مورد حمایت قرار نگرفت و برعکس در این دولت با کمترین واکنش و هزینه ممکن انجام شد؟ از مدتها قبل افکار عمومی آماده این قضیه بود اما تغییر موضع سیاسیون چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ فکر می کنم نقد اصلی متوجه افراد و جریانهایی است که در شرایط عزتمندانه و مقتدرانه از دکتر احمدی نژاد برای هر دو موردی که اشاره کردم ، حمایت نکردند و امروز در بدترین شرایط ممکن دست دولت روحانی را در هر دو مورد باز گذاشته اند!

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با علی اکبر جوانفکر پیرامون عملکرد دولت یازدهم، سکوت و بازگشت احمدی نژاد به سیاست، مشایی و ...به زودی در خبرآنلاین منتشر خواهد شد. 

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    شرم واژه ایست که در قاموس این جماعت و اصحاب و اعوان و انصار محمود هیچ محلی از اعراب ندارد .خدایا برای هزارمین بار: بابت تمام شدن بدترین 8 سال تاریخ 3000 ساله ایران زمین تو را سپاس .
    • رمضان GB ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      اگر احمدی نژاد نبود شما بوی از یارانه نمیبردی بزودی ماهیت این دولت هم آشکار میشود ماه همیشه پشت ابر نمی ماند زنده باد احمدی نژاد یاور مظلومان و روستاییان.
    • رضا A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      بله . الان که خیلی گل و بلبله
    • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      پاسخ آقای رمضان: دوست عزیز شما درست میگید.آقای احمدی نژاد به درستی فهمیده بود که قیمت تمام باورها و عقاید بعضی از ما ایرانی ها، ماهی چهل هزار تومانه.راستش احمدی نژاد تقصیری نداشت.ما خودمون انقدر کوچیک شده بودیم
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      58 3
      آقای رمضان بهتر است چشمتون را باز کنی و کمی قبل از دولت محمود را ببینی.زمانی که همین روستاییان و مظلومان که ازشون حرف می زنی توی روستای خودشون نشسته بودند و با کمک یارانه دولت در بخش دامداری و کشاورزی عزتمندانه مشغول امرار معاش بودند و دستشون برای چهل هزار تومن دراز نبود. راستی رمضان جان این ماه که یارانه ات رو گرفتی بینی و بین الله بشین حساب کن ببین هزینه زندگی یک ماه تو قبل از هدفمندی و بعد از آن چقدر تغییر کرده و این چهل تومن که تو دستته چقدر از این افزایش هزینه ها رو جبران میکنه. اگر احیانا عینکت باهات نیست یا به هر دلیل دیگه ای نمیتونی حساب کتاب کنی اشکالی نداره .بگو تا خودم برات حساب کنم.
    • بی نام US ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      40 2
      موافقم
    • سینا A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      99 4
      در جواب رمضان شما در چه سالی زندگی میکنی که یارانه 45 هزار تومانی اینقدر برای شما زیاد به نظر می رسد ، نکند در 30 سال پیش زندگی میکنید که 45 هزار تومان عددی به حساب می آمد؟
    • توکلی A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      93 5
      آقا رمضان، اجرای این طرح به شکل جنجالی اش جز تعطیلی واحدهای صنعتی که قرار بود سهمی از حامل های انرژی داشته باشند، نتیجه ای دیگر که نداشت هیچ رشد افتصاد و صنعتی ما برای اولین بار از زمان انقلاب ارقام وحشتناکی رو تجربه کرد. تعجب می کنم از دوستان، بله الان گل و بلبل نیست ولی میشه بفرمایند سال های پیش کجا مشغول بوده اند.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    دیگه حنای شما رنگی ندارد
  • بی نام FI ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    حرف بی حساب و مفت .مرد حسابی از اوضاع و عمکلکردی اقتصادی ،سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی و ..... ان 8 سال واقعا خبرداری از رانتها ،اختلاسها و.... چی ؟ ان 8 سال فقط برای عده ای مثل کارمندان دولت ، نیروهای شرکتی ، روستاییان ، زمین داران و بازاریان بازار آهن ، ماشین ، طلا خوب بود
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      ول كن داداش الان مدعي مي شه چون من رو فرستادن زندان اوضاع مملكت به هم ريخت
    • آنتی محمود A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      مطمئنی برای کارمندان خوب بود؟ افزایش حقوق 15 درصدی و تورم 50 درصدی واسه کدوم کارمند خوبه؟ آره، خوب بود، قشر کارمند پس از این 8 سال نورانی رفت زیر خط فقر.
  • سید جوادموسوی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    سلام نفهمیدیم کی اجازه نداد... واقعا جای سوال نیست....
  • علیرضا A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    شما به اندازه ی کافی فرصت داشتید..هر چیزی تاریخ مصرفی داره..آره برادر
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    دقیقا کی اجازه نداد؟ میشه لطف کنی بگی؟ دروغ دروغ دروغ
  • حامد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    خدا رو شکر که اجازه داده نشد.
  • بی نام CN ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    منظورتون همون قرارداد با ترکیه و برزیل بود دیگه که قرار بود غنی سازی خارج از کشور انجام بشه ؟
  • حمید IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    احتمالا ایشون توهم دارن
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    141 7
    خدايا....
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    واقعا براي برقراي ارتباط با مردم وملت آمريكا مدام و هر چند ماه يك بار به اتفاق 180 نفر از اعضاي خانواده ودوستان به آمريكا سفر مي نمودند.حتما ........
  • شاهين ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    كار دولت فعلي رو هم در آينده نه چندان دور خواهيم ديد!!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      35 1
      کی بود که می گفت قطار هسته ای ترمزش بریده
  • بی نام US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    یادمون نرفته که احمدی نژاد در اوج مذاکرات هسته ای میگفت ما به انرژی هسته ای دست پیدا کردیم و حقمونه و در موردش اصلا مذاکره نمیکنیم و زمانی که تحریمها تصویب میشد هم به تمسخر میپرداخت.ولی سالهای آخر فهمید که تحریمها موثره و تازه کمی انعطاف نشون داد.مردم حافظه تاریخی ضعیفی دارند ولی نه دیگه تا این حد.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      1 2
      البته همین ریس جمهور منتخب وهمراهنش هم میگفتند سهم تحریمها فقط سی درصده پس چس شد که یه باره همه چیز به گردن تحریمها افتاد
  • رضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    راست میگه اما چرا به ما گلایه میکنی برو به انگلیس گلایه کن
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    لطفا تو سايتتون حرفهاي اين اقايون روبه نمايش نگذاريد. كم تو اين هشت سال از دست اين قماش كشيديم ؟
  • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    به احمدی نژاد اجازه داده نشد؟؟؟ احمدی نژاد هزار بار التماس کرد که مقامات امریکایی باهاش مذاکره کنند اما بهش محل ندادند. حالا این ذلت و خفت رو می خوای با بهانه ی اینکه بهش اجازه داده نمی شد ماست مالی کنی؟ حافظمون اونقدرها هم که شما تصور می کنید ضعیف نیست.
  • وحید A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    همه احساسی نظر میدن اینجا مسئله جناحی و حزبی نیس...من خودم به آقای روحانی رای دادم اما باور کنین پیشنهاداتی که آقای جلیلی داده بودن خیلی بهتر از این بود...شاید میخواستن امتیاز گیری کنن که اگه دولت آقای روحانی نتونست امتیاز گیری کنه باز پرونده به شورای امنیت ملی و آقای جلیلی میرسه...تندروی خوب نیس مث احمدی نژاد که کشورو شخم زد و همه دنیا رو علیه کشور کرد اما بدونین امریکایی ها از تندروهاشون واسه امتیاز گیری استفاده میکنن...
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    اون کی بود که میگفت قطعنامه شواری امنیت کاغذ پاره س؟؟؟؟ حتما من بودم دیگه
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    157 8
    سلام پاسخ ایشون فقط یک کلمه است:سکوت.
  • هادی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 29
    بخدا از سال 84 تا 90 وضع اقتصادی کشور خیلی خوب بود تورم 10درصد دلار 1000تومان بود ولی از سال 91به بعد چه شد هرچه به انتخابات رییس جمهوری میرسیدم وضع بدتر چون اتاق فکر مخالفان احمدی نزاد از امدن شخصی ماند ایشان می ترسیدن ااز محبوبیت ایشان بین مردم میترسیدن از عدالت ایشان می ترسیدن ولی بدانید که به فرمایش خداوند وارثان زمین مومنان هستند
    • ایرانیم IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
      3 0
      خدایی با این کامنتت دیوونیم کردی بدجوووور.حالا نمیدونم جدی گفتی یا شوخی کردی،اگه شوخی کردی که خیلی باحالی ولی اگه جدی گفتی خودتو به یه دکتری چیزی نشون بده.منم با این کامنتت دکتر لازم شدم
  • عادل IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    18 3
    در دوره احمدی نژاد که فقط ما شاهد صدور قطع نامه های جدید بر علیه ایران بودیم وروز بروز شرایط اقتصادی . سیاسی بدتر وتنگ تر میشد..ما که هیچ وقت یادمون نمیره . آره .یه یارانه اندک به مردم دادند ولی 10 برابر از مردم به طرق دیگر گرفتند.ارزش پول ملی بشدت کاهش پیدا کرد. دلار از 900 تومان به 4900 تومان افزایش پیدا کرد . قدرت خرید مردم بشدت کاهش پیدا کرد . ما که یادمون نمیره . آقای جوانفکر ئامثالهم هم بدانند که دیگر حنای اونا برا ملت ایران کاملا بی رنگ و بی ارزش هست . اگه تا حالا اون سیاست های غلط ادامه پیدا میکرد تحریمها و اوضاع بسیار بدتر وبحرانی میشد
  • آقا A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    20 1
    میشه بگین چه کاری میخواستین بکنین که نکردین
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    27 0
    توافق پیشکش شما دنیا را تحریک میکردید که تحریم روی تحریم بگذارند که حتی روسیه و چین هم رای مثبت میدادند. "...
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    52 7
    همین دولت قبلی خیلیا رو بی دین کرد
  • متان A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 66
    احمدی نژاد بهترین رییس جمهوری بود که تو عمر خودم دیدم.اما همه خودشونو باسوادترین میدونن ولی با احساسشون حرف میزنن.
  • سعید A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    29 11
    کی اجازه نداد همه که با شما همراه بودن
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    30 8
    همش تقصیر جمشید بسم الله بود
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    9 0
    خدا همه ما را به راه راست هدایت کند...
  • بی نام US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    2 0
    جوونه دیگه ؛ توهم ورش داشته
  • 4444 IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 2
    مهم اینه که تحت هیچ شرایطی باج ندیم
  • سجاد A1 ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    2 0
    با ان ادبياتي كه احمدي نژاد با دنيا حرف ميزد همه كشورها عليه ايران متحد شدند و امريكا كه ارزو داشت فرانسه و المان عليه ايران با او متحد شوند نه تنها فرانسه و المان عليه ايران شد كه همه كشورهاي اسلامي و همسايگان هم چشم ديدن مارا نداشتند و با امريكا متحد شدند بلايي كه احمدي نژاد برسر كشور اورد حمله مغول هم برسر ايران نياورد چقدر اين ادمها در وهم و تخيل هستند زماني كه احمدي نژاد در سازمان ملل سخنراني ميكرد همه كشورها مجلس را ترك ميكردند تحريمهايي كه عليه ما در زمان احمدي نژاد بسته شد و او ميگفت اينها كاغذ پاره هست چه برسر ما اورد اينهمه كارشناسان ميگفتند اين راه و رسم كشور داري نيست اما او گوشش به اين حرفها بدهكار نبود
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    3 0
    می شه آقای جوانفکر بگند نتیجه ودستاوردهای سیایت احمدی نژاد در برابر آمریکا چه عایدی برای مملکت داشت؟
  • علی A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 1
    امام‌خمینی‌همیشه‌می‌فرمود‌ماارتباط‌باآمریکارانمی‌خواهیم‌،چه‌شد‌کسانیکه‌امروزادعای‌می‌کننددرخط‌امام‌هستند‌ارتباط‌باآمریکا‌را‌یکی‌ازافتخارات‌خودمی‌دانند،پس‌اینهامنافق‌هستند.چون‌شهیدداده‌نستند،تاریخ‌بعدااینهارارسوامی‌کند.چون‌وطن‌پرستی‌لازمه‌افرادیک‌کشوراست.