از زمان ریاست جمهوری نلسون ماندلا در سال 1994 تا کنون چنین شور و هیجانی در این کشور پدید نیامده بوده است.

خاله ما موتلانته رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاریخ برگزاری انتخابات سراسری این کشور را بیست و دوم آوریل اعلام کرد.

به گزارش بی بی سی ، انتخابات سراسری در آفریقای جنوبی هم اینک به یکی از داغ ترین و هیجان انگیزترین اتفاقات سیاسی این کشور بدل شده به گونه ای که از زمان ریاست جمهوری نلسون ماندلا در سال 1994 تا کنون چنین شور و هیجانی در این کشور پدید نیامده بوده است.

یاکوب زوما، رئیس کنگره ملی آفریقا موسوم به ای ان سی یکی از گزینه های مطلوب برای رئیس جمهور شدن در این کشور مهم آفریقایی است اما اتهامات متعددی مبنی بر فساد او را احاطه کرده و تحت فشار قرار داده است، اگرچه بارها و بارها این اتهامات توسط زوما رد شده است.

همین مسائل باعث شد تا در سال 2008 گروهی از اعضای ناامید شده ای ان سی از آن جدا شده و حزب رقیبی را تشکیل دادند. حزب به شدت به دو دسته طرفداران زوما و رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی تابو امبکی تقسیم شده بود. امبکی که به دخالت در محاکمه زوما به دلایل سیاسی متهم شده بود مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

پس از این واقعه برخی از طرفداران امبکی کنگره مردم موسوم به کوپ را تشکیل دادند. تحلیلگران بر این باورند که این کوپ می تواند در انتخابات با قدرت ظاهر شود و اکثریت را از ای ان سی بگیرد.بر اساس این تحلیل آنها اینقدرتوانایی دارند که د ر انتخابات مانع از دست یابی کنگره ملی آفریقا به دو سوم از کرسی های مجلس شوند.

از دیگر تحولات تازه در آفریقای جنوبی اعطای حق رای به اتباع این کشور در خارج است. به گزارش خبرگزاری ها دادگاه عالی پرتوریا با صدور حکمی که با نزدیک شدن به برگزاری زمان انتخابات سراسری این کشور صورت می گیرید اعلام کرد شهروندان این کشور که در خارج زندگی می کنند از این به بعد می‌توانند در انتخابات ملی کشور شرکت کنند.

در پی اعتراض برخی احزاب مخالف مبنی بر تغییر قانون انتخابات کشور به این منظور، امروز دادگاه عالی این کشور این رای را صادر کرد.

البته کمیسیون مستقل انتخابات کشور نیز باید در این زمینه اعلام نظر کند چرا که انتخابات سه ماه آینده کشور باید اقتضای این تصمیم زمان بر و هزینه دار را داشته باشد.

چند روز پیش نیز خاله ما موتلانته، در یک کنفرانس مطبوعاتی فاش کرد که دولت برای مقابله با بحران اقتصادی جهانی که خواه ناخواه بر اقتصاد افریقای جنوبی نیز تاثیر گذارده و یا بیشتر تاثیر گذار خواهد بود برنامه جدیدی ارائه کرده است.

این اقدام البته در داخل به عنوان یک ژست سیاسی و حتی تبلیغات زود هنگام  انتخاباتی تفسیر شد امابرخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که این طرح اقتصادی از نظر صاحب نظران اقتصادی به ویژه برای رقبای او بسیار حائز اهمیت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =