در پی اعتراض فعالان و علاقمندان موسیقی به تصمیم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این سازمان واکنش نشان داد.

حجت الاسلام شهاب مرادی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهر تهران در پی اعتراض های فعالان عرصه هنر به  تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسرا ها به دلیل سازنده ای اشاره کرده بود. او گفته بود که قصدشان کنارگیری از رقابت با بخش خصوصی در آموزش موسیقی است.اگر این تصمیم و اقدام چنین باشد بی شک اتفاق مبارک و میمونی در عرصه هنر و فرهنگ سرزمین مان در حال وقوع است.سال ها است دولت و نهادی هایی از بخش عمومی) نظیر شهرداری، بنیاد های نیمه دولتی،...) با حضور بلامنازع در عرصه های اقتصاد، فرهنگ، تجارت و هنر عرصه را بر حضور سازمان یافته و قدرتمند بخش خصوصی تنگ کرده و گاه بسته اند. همه می دانیم موفقیت یک دولت(به مفهوم حاکمیت) بر مشق مشترک و تقسیم وظایف و صلاحیت ها در سه عرصه خصوصی، مدنی و حکومتی است. دولتی که صرفا بر اقتدار حکومتی مستقر و مستظهر باشد دیری نمی پاید و پیشرفتی نخواهد داشت.

بهار سال 1386 هنوز دکتر علی عسگری ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را برعهده داشت.معاونت هنری سازمان به مدیریت محمد مهدی عسگرپور بود.در آن دوران از سوی این معاونت پیشنهادی ارایه شد با این هدف که سازمان چابک و در انجام ماموریتش توفیق بیشتری یابد. پیشنهاد این بود که از میان خانه های فرهنگ و فرهنگسرا های موجود تعداد پنج فرهنگسرا در چارگوشه شهر با امکانات شایسته توسط سازمان اداره شود و بقیه خانه های فرهنک و فرهنگسرا ها به سازمان ها و انجمن های علمی، فرهنگی و هنری به مدت سه سال بهره برداری اش  به رایگان واگذارشود. استدلال آن پیشنهاد این بود که این نهاد ها و انجمن های علمی، فرهنگی و هنری به دلیل تجربه، دانش و جایگاه شان در اجرای آموزش و  برنامه های هنری با توفیق ترند و البته کم هزینه تر. از سوی دیگر اینگونه ، سازمان  فرهنگی هنری نیز سبک و چالاک می شود و امکان تامین و برگزاری برنامه های شاخص ملی و بین الملی برایش میسرتر می شود.

حالابا این بیان و استدلال  زعیم سازمان فرهنگی هنری شهرداری، برق امیدی در چشمان مان جرقه زده که می توان امید داشت که این نهاد با هیچ  فعالیت نهاد های  فرهنگی و هنری( از جمله آموزشگاه های ) بخش خصوصی  رقابت نکند و صرفا با در اختیار نهادن فضا های موجودش به بخش خصوصی و نهاد های ضابطه مند، بستر ساز توسعه هنر و فرهنگ این شهر باشد.امید که آن پیشنهاد پیشبرنده در واگذاری بهره برداری خانه های فرهنگ و فرهنگسراها به انجمن های علمی، فرهنگی و هنری به کار افتد و سرآغاز توسعه و تقویت بنیان های هویتی تهران باشد.

روزنامه شرق

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =