تحلیل دکتر مجتهد زاده را درباره توجه آمریکا به یمن و احمال یک لشگر کشی تازه در این منطقه را درگفت و گو با خبر آنلاین بخوانید.

 افزایش تحرکات نظامی ایالات متحده آمریکا در یمن از حضور اطلاعاتی به استقرار نیروی هوایی ،گمانه زنی های مختلفی را درباره اهداف آمریکا در یمن پدید آورده است. در حالی که رسانه های غربی مهمترین هدف آمریکا را از بین بردن پایگاههای القاعده در یمن عنوان می کنند،برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که  هدف آمریکا از توجه به یمن تسلط بر باب المندب است. حسن هانی زاده محمد صادق الحسینی از جمله کارشناسانی هستند که در بحث ما مشارکت کرده و سخاوتمندانه نظرات خود را در این باره با خبرآنلان در میان گذاشتند. با این همه دکتر پیروز مجتهدزاده استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه به طور جدی این نظریه را رد می کند . تحلیل دکتر مجتهد زاده را درباره توجه آمریکا به یمن و احمال یک لشگر کشی تازه در این منطقه را درگفت و گو با خبر آنلاین بخوانید.

 شما این نظر را که آمریکا بدنبال تسلط کامل بر باب المندب است، چگونه ارزیابی می کنید؟

 برای پاسخ به این سوال باید این سوال را جواب داد که مگرآمریکا تا بحال بر این منطقه تسلط نداشته است؟ واقعیت امر این است که ایالات متحده آمریکا در همه دریاهای دنیا حضور نسبی دارد . در برخی جاها این حضور پررنگ است و در برخی مناطق حضور کم رنگ. از قضا، باب المندب و آنسوی آن یعنی تنگه هرمز و خلیج فارس از جمله محل هایی است که ایالات متحده آمریکا در آنها حضور قوی و مقتدرانه ای دارد .

 اگر حضور آمریکا مقتدرانه بود که شاهد حضور دزدان دریایی در دریای سومالی ( عدن ) نبودیم؟

 صحبت های بنده ناظر بر تحرکات ژئوپلتیک است . حضور دزدان دریایی بحران چندان مهمی نبود . به همین دلیل هم ما دیدیم که از همه کشورها از آمریکا و اسرائیل تاایران و چین برای محافظت از کشتی های خود به این دریا رفتند و هیچ تحول نظامی ویژه ای رخ نداد. اینگونه حضور ها برای آمریکا اهمیت ندارد . آمریکا موقعی می تواند نگران باشد که قدرت تعیین کننده ای در دریا برای نیروهای او مزاحمت ایجاد کند . اوضاع در باب المندب اینگونه نیست . در آنجا آمریکا کاملا بی رقیب است . در نتیجه نیازی به تسلط بر آن ندارد که بخواهد اینکار را با حضور نظامی در یمن انجام دهد.

بحث تسلط ایران بر تنگه هرمز نمی تواند دلیلی برای حضور پررنگ تر آمریکا در باب المندب باشد؟

 این دو منطقه کاملا از هم جدا هستند . پس تحولات یکی نمی تواند الزاما بر دیگری تاثیر گذار باشد . اما درباره بستن تنگه هرمز از سوی ایران باید بگویم که این موضوع را فقط ایران باور کرد . آمریکا از خاک کویت و عربستان عراق را موشک باران کرد . حتی از روی عرشه هواپیماهایش در خلیج فارس به سمت عراق موشک می زد . در چنین شرایطی بستن تنگه هرمز بیشتر به یک شعار تبلیغاتی می ماند تا واقعیت.

با این توضیحات بنظر شما آمریکا چرا باید حضور نظامی خود را در یمن افزایش دهد؟

 چرا نباید اینکار را بکند . آمریکا همچنان پیگیر سیاست ژئوپلتیک نوین جهانی و استیلای بیشتر بر جهان است . به همین دلیل بر نفوذ خود در کشورهای شرقی افزود در ایجاد انقلاب های مخملی در کشورهای شوروی سابق نقش آفرینی کرد و به عراق و افغانستان حمله کرد . الان هم می خواهد در یمن پایگاه خود را تقویت کند.

 سوال بنده ناظر به این واقعیت است که در شرایطی که آمریکا از عراق عقب نشسته و بدنبال مدیریت جنگ عراق است حضور در یمن چه معنایی می تواند داشته باشد ؟

آمریکا در عراق و افغانستان به مشکل برخورد به همین دلیل ترجیح داد برای نجات خود از این مناطق فرار کند اما این به معنای آن نیست که آمریکا بدنبال کاهش حضور خود در سطح جهانی است.

حضور آمریکا در یمن چه تاثیری بر عربستان خواهد داشت؟

 عربستان و یمن طی 60 سال گذشته بارها با هم وارد جنگ شدند یا مناقشه های مرزی داشتند . اما شرایط حاضر طوری نیست که حضور آمریکا در یمن برای عربستان خطر آفرین باشد چراکه عربستان سعودی متحد استراتژیک آمریکا است و بعید بنظر می رسد حضور نظامی آمریکا در یمن به زیان عربستان باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 36536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =